InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Frankrijk verbiedt mobiele telefoons en gaat voorlichten
nieuws uitgelicht

Frankrijk verbiedt mobiele telefoons en gaat voorlichten

Frankrijk verbiedt mobiele telefoons en gaat voorlichten Vanaf het begin van het schooljaar 2018-2019 worden mobiele telefoons verboden in en om basisscholen en hogescholen van Frankrijk. Dit heeft de minister van Onderwijs, Jean-Michel Blanquer, op zondag 10 december 2017 openbaar gemaakt. In Frankrijk is sinds 2015 een mobielverbod in de scholen en de bedoeling is dat dit wordt uitgebreid naar een verbod buiten de lokalen. De Minister van solidariteit en ecologische overgang, Nicolas Hulot, heeft zes december 2017 een voorlichtingscampagne gelanceerd over hoe het gebruik van de mobiele telefoons zo min mogelijk blootstelling aan radiofrequenties geeft. De campagne begint in 2018.

Het verbod

Vanaf het schooljaar 2018-2019 wordt in Frankrijk op basisscholen en hogescholen (de collèges met leerlingen vanaf 11 tot ongeveer 15 jaar), de mobiele telefoon in en om de school, verboden. De Franse minister van Onderwijs Jean-Michel Blanquer, kondigde 10 december 2017 deze nieuwe wet aan.

Verkiezingsbelofte

De president van Frankrijk is sinds 7 mei 2017 Emmanuel Macron. Een van de verkiezingsbeloften was het verbod van mobiele telefoons op scholen, breder te maken en uit te breiden tot alle ruimtes in en buiten de scholen (de schoolpleinen). De leerlingen zijn tijdens de pauzes namelijk meer bezig met de smartphone, dan met elkaar. Het resultaat is cyberpesterijen, minder geconcentreerd zijn en slecht taalgebruik. Bovendien is niet zeker of het de gezondheid schade kan berokkenen of niet.

Uitvoering

Hoe te handelen en hoe een mobielverbod is in te voeren is, is nog niet helemaal duidelijk en moet voor het nieuwe schooljaar begint, nog uitgewerkt worden. Wat een leidraad kan zijn is dat sinds 2015 veel scholen al speciale kluisjes hebben waar de mobiele telefoon aan het begin van de dag in moet. Er zijn echter ook scholen die de smartphone gebruiken voor leerdoeleinden waar de smartphone voor nodig is. Misschien ook kluisjes waar de smartphone in moet bij geen gebruik? Ook moet er gekeken worden naar het belang van een de mobiel bij een noodsituatie.

Wat er in Frankrijk aan vooraf is gegaan van 2007 tot en met 2010

In 2007 werden in een aantal bibliotheken, waaronder de Nationale bibliotheek, de wifi-installaties weer verwijderd. Dit na gezondheidsklachten van enkele personeelsleden. In 2009 oordeelt het Versailles Court of Appel (hof van beroep) dat een zendmast voor de mobiele telefonie weer weg moet en er een schadevergoeding van 7000 euro betaald moet worden door Bouygues Telecom aan de naburige bewoners wegens compensatie voor de opgedane stress. In 2010 stemt het voltallige Franse parlement in met:
  • een reclameverbod op mobiel gebruik voor kinderen onder de 14 jaar;
  • een verbod voor smartphones op kinderdagverblijven, basisscholen en middelbare scholen;
  • de verplichting om bij de verkoop van een mobiel de SAR-waarde (specific absorption rate) te vermelden;
  • de levering van headsets bij aankoop van een mobiel of smartphone;
  • het feit dat een mobiele telefoon handsfree te gebruiken moet zijn.

Wat er in Frankrijk aan vooraf is gegaan van 2013 tot 2014

In 2013 is wettelijk vastgelegd dat wifi vervangen moet worden op scholen met jonge kinderen, door een bedrade verbinding om de kinderen te beschermen tegen de elektromagnetische straling welke nodig is bij een draadloze verbinding. De burgemeester van de Franse gemeente Saint-Julien-en-Beauchêne maakt in 2013 bekend om een stralingsvrije zone te creëren waar minstens dertig elektrogevoeligen kunnen bijkomen. In 2014 wordt de wet uit 2010 uitgebreid. Met een verbod op reclame voor tablets (smartphones hadden al een verbod) voor kinderen onder de 14 jaar en een verbod om reclame te maken voor mobieltjes zonder headsets. In de wet is vastgelegd dat wifi in crèches verboden is (kinderen onder de drie jaar). De regering is verplicht om een rapport uit te brengen aan het Parlement over de mogelijkheid om stralingsarme zones te creëren voor de ernstig elektrogevoeligen.

Wet van Abeille in 2015

29-1-2015 gaat de wet van Abeille van kracht. Een primeur in Europa met verschillende maatregelen om de Franse bevolking beter te beschermen tegen de elektromagnetische straling van alle draadloze toepassingen. Wettelijke maatregelen zoals:
  • een wifiverbod op crèches waar kinderen verblijven die jonger zijn dan drie jaar;
  • op basisscholen, wanneer de wifi niet nodig is voor leerdoeleinden, moet de wifirouter uit;
  • reclame voor mobiele telefonie waar jonge kinderen in voorkomen is verboden;
  • reclame met een draadloze hoorn tegen het oor is verboden;
  • een draadloos apparaat moet een handleiding hebben waarin duidelijk te lezen valt hoe deze uitgeschakeld moet worden;
  • bedrijven en instellingen die wifi hebben moeten dit kenbaar maken;
  • een comité dat de voortgang van de blootstelling van de burgers moet gaan bewaken.

In 2015 oordeelt de rechtbank dat elektrogevoeligheid een zware handicap is en dat er een uitkering van de overheid moet komen. In 2016 publiceert het Frans Nationaal Agentschap voor voedselveiligheid, milieu en arbeid (ANSES), wat te vergelijken is met de Nederlandse gezondheidsraad, adviezen om de stralingsbelasting zo min mogelijk te maken wanneer er kinderen in het spel zijn. Dit omdat kinderen gevoeliger zijn voor deze elektromagnetische velden (straling) dan volwassenen.
In 2017 is de burgemeester van Parijs met vier providers van de mobiele telecommunicatie overeengekomen om de stralingsintensiviteit met 30% te verlagen.

De Franse overheid wil beter informeren over blootstelling aan elektromagnetische golven

6 december 2017 maakte de Franse minister van Ecologische en Solidariteitstransitie Nicolas Hulot bekend om een informatiecampagne te starten over het juiste gebruik van de mobiele telefoon met betrekking tot minder blootstelling aan de radiofrequente velden en zes handelingen die hiertoe leiden. Een nationaal comité zal de informatiecampagne voeren.

ANSES

De informatiecampagne die zal starten in begin 2018, is gebaseerd op de aanbevelingen van ANSES. ANSES die vooral voorzorgsmaatregelen voor kinderen wil. Kinderen die steeds meer en meer de draadloze apparaten intensief gebruiken. Kinderen en volwassenen die geen handsfree kit gebruiken en waar dit mogelijk een effect heeft op de cognitieve functies, vooral bij het jonge kind dat nog in de groei zit. Anses vindt het noodzakelijk om de SAR-waarde opnieuw te evalueren en om een indicator te ontwikkelen die de daadwerkelijke blootstelling aangeeft voor de mobiele gebruiker.

Zes handelingen

De informatiecampagne zal bij de bevolking aandringen op:
  • het gebruik van de handsfree-kit;
  • het kiezen van een telefoon met een lage SAR-waarde. Merken en modellen met een SAR-waarde ver boven de grenswaarden verbieden;
  • het mijden van langdurige gesprekken;
  • het communiceren met SMS- berichten;
  • het alleen gebruik maken van draadloze apparaten bij een goede ontvangst;
  • het niet tegen het oor houden van de mobiele telefoon.

Openheid

Minister Hulot wil open- en eerlijkheid geven naar de bevolking toe. Als eerste wil hij een publicatie door het nationaal agentschap van radiofrequentie (ANFR), wat in Nederland het Antennebureau is, van de plekken waar de elektromagnetische velden van de radiogolven hoog zijn. Verder wil hij dat elke Fransman de blootstelling thuis aan radiofrequenties kan meten met een gratis apparaat.
Gerelateerde artikelen
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Is mobiel bellen schadelijk of gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon ze…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Simlock op mobiele telefoonsOp veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook…
Voorkom “bill-shock” bij mobiel internettenVoorkom “bill-shock” bij mobiel internettenVaak krijgen consumenten een flinke rekening gepresenteerd voor het gebruik van internet op de mobiele telefoon. Dit bli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • https://www.nu.nl/mobiel/5043977/frankrijk-verbiedt-mobiele-telefoons-scholen.html
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/11/mobieltjes-worden-op-franse-scholen-verboden-a1584512
  • https://www.electrohealth.nl/frans-parlement-verbiedt-mobieltjes-op-scholen-en-reclame-gericht-op-kinderen-jonger-dan-14/?c=392e40eaa002
  • https://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Internationaal/11156/frankrijk_le_gouvernement_veut_mieux_informer_sur_l_exposition_aux_ondes_%C3%A9lectromagn%C3%A9tiques_...
  • www.lequotidiendumedecin.fr/Actualites/article/2017/12/05/le-gouvernement-veut-mieux-Informer-sur-lexposition-aux-Ondes-electromagnetiques-et-annonce-des-mesures_853095

Reageer op het artikel "Frankrijk verbiedt mobiele telefoons en gaat voorlichten"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 21-12-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!