InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Frankrijk verbiedt mobiele telefoons in en om scholen
nieuws uitgelicht

Frankrijk verbiedt mobiele telefoons in en om scholen

Frankrijk verbiedt mobiele telefoons in en om scholen In het schooljaar 2018-2019 worden mobiele telefoons verboden in en om basisscholen en hogescholen van Frankrijk. De Franse Nationale Vergadering heeft 30 juli 2018 toestemming gegeven aan een wetsvoorstel welke in 2017 is ingediend door La République En Marche (LREM), de partij van Emmanuel Macron, die sinds 14 mei 2017 de president van Frankrijk is. Waar het in Frankrijk al langer niet toegestaan was om een mobiele telefoon in de klas te gebruiken verbiedt de nieuwe wet het gebruik van mobiele telefoons ook tijdens de tussenuren en pauzes. In de wet wordt gesproken van uitzonderingen voor kinderen met een handicap en voor ‘educatieve doeleinden’. Wat onder de laatste categorie valt bepalen scholen zelf in hun schoolreglement.

Waarom geen mobiele telefoon meer voor leerlingen in en om scholen in 2018

Volgens de minister van onderwijs in Frankrijk, Jean-Michel Blanquer, is het gebruik van de mobiel een 'plaag' op scholen, en 'een zaak van publieke gezondheid, dat aan banden gelegd moet worden. Ongeveer 90% van de kinderen ouder dan 12 jaar gebruiken een mobiele telefoon en de wet is onder meer bedoeld om het cyberpesten terug te dringen en om sociale vaardigheden te ontwikkelen. De Franse regering wil een signaal naar de samenleving geven om een verantwoord gebruik van de nieuwe technologie na te streven.

Verkiezingsbelofte

Een van de verkiezingsbeloften van de huidige president Emmanuel Macron, was het verbod van mobiele telefoons op scholen, breder te maken en uit te breiden tot alle ruimtes in en buiten de scholen (de schoolpleinen). De leerlingen zijn tijdens de pauzes namelijk meer bezig met de smartphone, dan met elkaar. Het resultaat is cyberpesterijen, minder geconcentreerd zijn en slecht taalgebruik. Bovendien is niet zeker of het de gezondheid schade kan berokkenen of niet.

Wat er in Frankrijk aan vooraf is gegaan van 2007 tot en met 2010

In Frankrijk zijn in het verleden verschillende maatregelen genomen om de bevolking (vooral de kinderen) te beschermen tegen het draadloze gebruik. In 2007 werden in een aantal bibliotheken, waaronder de Nationale bibliotheek, de wifi-installaties weer verwijderd. Dit na gezondheidsklachten van enkele personeelsleden. In 2009 oordeelt het Versailles Court of Appel (hof van beroep) dat een zendmast voor de mobiele telefonie weer weg moet en er een schadevergoeding van 7000 euro betaald moet worden door Bouygues Telecom aan de naburige bewoners wegens compensatie voor de opgedane stress.In 2010 stemt het voltallige Franse parlement in met:
  • een reclameverbod op mobiel gebruik voor kinderen onder de 14 jaar en een verbod voor smartphones op kinderdagverblijven, basisscholen en middelbare scholen;
  • de verplichting om bij de verkoop van een mobiel de SAR-waarde (specific absorption rate) te vermelden;
  • de levering van headsets bij aankoop van een mobiel of smartphone;
  • het feit dat een mobiele telefoon handsfree te gebruiken moet zijn.

Wat er in Frankrijk aan vooraf is gegaan van 2013 tot 2014

In 2013 is wettelijk vastgelegd dat wifi vervangen moet worden op scholen met jonge kinderen, door een bedrade verbinding om de kinderen te beschermen tegen de elektromagnetische straling welke nodig is bij een draadloze verbinding. De burgemeester van de Franse gemeente Saint-Julien-en-Beauchêne maakt in 2013 bekend om een stralingsvrije zone te creëren waar minstens dertig elektrogevoeligen kunnen bijkomen. In 2014 wordt de wet uit 2010 uitgebreid. Met een verbod op reclame voor tablets (smartphones hadden al een verbod) voor kinderen onder de 14 jaar en een verbod om reclame te maken voor mobieltjes zonder headsets. In de wet is vastgelegd dat wifi in crèches verboden is (kinderen onder de drie jaar). De regering is verplicht om een rapport uit te brengen aan het Parlement over de mogelijkheid om stralingsarme zones te creëren voor de ernstig elektrogevoeligen.

Wet van Abeille in 2015

29-1-2015 gaat de wet van Abeille van kracht. Een primeur in Europa met verschillende maatregelen om de Franse bevolking beter te beschermen tegen de elektromagnetische straling van alle draadloze toepassingen. Wettelijke maatregelen zoals:
  • een wifi-verbod op crèches waar kinderen verblijven die jonger zijn dan drie jaar;
  • op basisscholen, wanneer de wifi niet nodig is voor leerdoeleinden, moet de wifirouter uit;
  • reclame voor mobiele telefonie waar jonge kinderen in voorkomen is verboden;
  • reclame met een draadloze hoorn tegen het oor is verboden;
  • een draadloos apparaat moet een handleiding hebben waarin duidelijk te lezen valt hoe deze uitgeschakeld moet worden;
  • bedrijven en instellingen die wifi hebben moeten dit kenbaar maken;
  • een comité dat de voortgang van de blootstelling van de burgers moet gaan bewaken.

In 2015 oordeelt de rechtbank dat elektrogevoeligheid een zware handicap is en dat er een uitkering van de overheid moet komen. In 2016 publiceert het Frans Nationaal Agentschap voor voedselveiligheid, milieu en arbeid (ANSES), wat te vergelijken is met de Nederlandse gezondheidsraad, adviezen om de stralingsbelasting zo min mogelijk te maken vooral wanneer er kinderen bij betrokken zijn. Dit omdat kinderen gevoeliger zijn voor deze elektromagnetische velden (straling) dan volwassenen.
In 2017 is de burgemeester van Parijs met vier providers van de mobiele telecommunicatie overeengekomen om de stralingsintensiviteit met 30% te verlagen.

De Franse overheid wil beter informeren over blootstelling aan elektromagnetische golven

6 december 2017 maakte de Franse minister van Ecologische en Solidariteitstransitie Nicolas Hulot bekend om een informatiecampagne te starten over het juiste gebruik van de mobiele telefoon met betrekking tot minder blootstelling aan de radiofrequente velden en zes handelingen die hiertoe leiden. Een nationaal comité voert de informatiecampagne.

ANSES

Het Frans agentschap voor voedsel, leefmilieu en gezondheid & veiligheid (ANSES) is de informatiecampagne in 2018 gestart. ANSES wil vooral voorzorgsmaatregelen voor kinderen die steeds meer en meer de draadloze apparaten intensief gebruiken. Kinderen en volwassenen die geen handsfree kit gebruiken en waar dit mogelijk een effect heeft op de cognitieve functies, vooral bij het jonge kind dat nog in de groei zit. ANSES vindt het noodzakelijk om de wettelijke voorschriften bij de verkoop van mobieltjes de ‘specific absorption rate’ (SAR waarde) te vermelden, opnieuw te evalueren en om een indicator te ontwikkelen die de daadwerkelijke blootstelling aangeeft voor de mobiele gebruiker.

Zes handelingen
Een informatiecampagne wat betreft de nadruk op:
  • het gebruik van de handsfree-kit;
  • het kiezen van een telefoon met een lage SAR-waarde. Merken en modellen met een SAR-waarde ver boven de grenswaarden verbieden;
  • het mijden van langdurige gesprekken;
  • het communiceren met SMS- berichten;
  • het alleen gebruik maken van draadloze apparaten bij een goede ontvangst;
  • het niet tegen het oor houden van de mobiele telefoon.

Openheid
Minister Hulot wil open- en eerlijkheid geven naar de bevolking toe. Als eerste wil hij een publicatie door het nationaal agentschap van radiofrequentie (ANFR), wat in Nederland het Antennebureau is, van de plekken waar de elektromagnetische velden van de radiogolven hoog zijn. Verder wil hij dat elke Fransman de blootstelling thuis aan radiofrequenties kan meten met een gratis apparaat.

Telefoontas of telefoonkluisje

Na het wettelijk verbod van de smartphone op scholen is het voor scholen zoeken om te voldoen aan de nieuwe wet. De mogelijkheden zijn:
  • de telefoontas;
  • telefoonkluisjes.

De telefoontas

De telefoontas is een opberger voor mobiele telefoons. De telefoontas bestaat uit dertig genummerde vakjes met voor elke leerling een nummer waar de smartphone inpast. Met speciale haken kunnen ze aan een deur of muur bevestigd worden. De leerling stopt aan het begin van de les de telefoon in zijn ‘eigen’ nummer. Op deze manier is de leerling niet afgeleid door trillingen, piepjes of pop-ups.

Telefoonkluisjes

Scholen met schoolkluisjes voor het opbergen van kostbare spullen kunnen bij aanvang van de lessen de mobiel in het kluisje leggen en eruit halen wanneer de schooldag voorbij is.
Gerelateerde artikelen
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?Is mobiel bellen schadelijk of gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon ze…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Simlock op mobiele telefoonsOp veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook…
Voorkom “bill-shock” bij mobiel internettenVoorkom “bill-shock” bij mobiel internettenVaak krijgen consumenten een flinke rekening gepresenteerd voor het gebruik van internet op de mobiele telefoon. Dit bli…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Natureaddict, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.nu.nl/mobiel/5043977/frankrijk-verbiedt-mobiele-telefoons-scholen.html
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/11/mobieltjes-worden-op-franse-scholen-verboden-a1584512
  • https://www.electrohealth.nl/frans-parlement-verbiedt-mobieltjes-op-scholen-en-reclame-gericht-op-kinderen-jonger-dan-14/?c=392e40eaa002
  • https://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Internationaal/11156/frankrijk_le_gouvernement_veut_mieux_informer_sur_l_exposition_aux_ondes_%C3%A9lectromagn%C3%A9tiques_...
  • www.lequotidiendumedecin.fr/Actualites/article/2017/12/05/le-gouvernement-veut-mieux-Informer-sur-lexposition-aux-Ondes-electromagnetiques-et-annonce-des-mesures_853095
  • https://www.hln.be/nieuws/buitenland/frankrijk-verbiedt-mobiele-telefoons-in-scholen~ada7f342/

Reageer op het artikel "Frankrijk verbiedt mobiele telefoons in en om scholen"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 12-09-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!