InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Simlock op mobiele telefoons

Simlock op mobiele telefoons

Op veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook klant blijft. Je kunt van je simlock af komen, hier de uitleg.

Wat is een simlock

Een simlock is een beveiliging van een mobiele telefoon. Door deze beveiliging kan er met de mobiele telefoon maar met een provider gebelt worden. Als je dus een simkaart van een andere provider in je mobiele telefoon stop zal hij geen bereik hebben. Hierdoor weer de provider zeker dat bij het bellen met jouw mobieltje, zij er geld aan verdienen.

Lagere prijzen

Doordat de provider weet dat jij zijn klant blijft door het kopen van een mobiele telefoon met simlock kan hij de prijs van de mobiele telefoon omlaag doen. Hij weet immers bijna zeker dat jij ermee gaat bellen, zodat de provider er geld mee verdient. Dit wordt ook wel negatieve klantenbinding genoemd.

Klantenbinding

Klantenbinding zorgt er in dit geval voor dat een klant gebruik blijft maken van het netwerk van de provider. Een simlock is negatieve klanten binding, omdat de klant beperkt wordt in zijn keuze. Om een mobiel simlock vrij te krijgen moet er gewacht worden tot de simlock vervalt of moet er betaalt worden. Positieve klantenbinding kan bijvoorbeeld het volgende zijn. Een provider is zo goedkoop dat de klant tevreden is en bij de provider blijft.

Simlock in combinatie met Abonnementen

Door een simlock te plaatsen op een mobiel die verkocht wordt in combinatie met een abonnement kan de prijs van de mobiel omlaag. De provider weet namelijk zeker dat hij een bepaalt bedrag per maand gaat ontvangen. Doormiddel van een simlock kan er dus geconcurreerd worden, wat gunstig is voor de consument. Toch zal het vaak voorkomen dat men een abonnenment koopt omdat er een gratis mobiel bij zit. Ze beseffen dan niet dat ze een lange periode aan de provider en het abbonement vast zitten.

Hoe maak ik mijn mobiel simlock vrij?

Vaak zit er op een simlock een bepaalde houdbaarheid. Na bijvoorbeeld een jaar kun je gratis je simlock laten verwijderen. Daarnaast zijn er ook programma’s en online diensten die ervoor kunnen zorgen dat je simlock verwijderd wordt. Vroeger wat het beeindigen van je simlop aardig duur, maar tegenwoordig kun je via het internet al voor een euro je mobiel simlock vrij laten maken.

Nadelen van het simlock vrij maken

Niet in alle gevallen blijft de mobiele telefoon goed functioneren na het weghalen van een simlock. Je loopt dus het risico dat je niet alleen van je simlock, maar ook nog eens van je mobiel af bent. Ook je garantie verloopt als je de simlock er af haalt. Dit komt doordat de garantie geregeld wordt door de provider. Als jij zonder toestemming van de provider de simlock verwijderd zal de garantie vervallen. Ook bij de fabrikant kun je niet terecht voor de garantie.

Mag ik mijn mobiel simlock vrij maken?

Je mag je mobiele telefoon simlock vrij maken. Toen je de mobiele telefoon kocht werd de mobiele telefoon jouw eigendom. Als jij dat wilt mag jij naar een andere provider gaan, maar dan moet je dus wel eerst de simlock eraf halen.
© 2008 - 2017 Dribbel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Simlock op mobiele telefoons"

Reactie

Arjan, 25-09-2013 14:14 #1
Op zich ben ik het met dit artikel eens, maar als je codes bij de provider opvraagt kun je je telefoon unlocken mét behoud van garantie. Ook bij professionelere unlockers, zoals www.samsung-unlocken.nl, unlock je je telefoon met behoud van garantie. Providers zoals Vodafone verwijzen soms naar deze unlockers, als het unlocken met de code die zij verstrekken niet lukt. In zekere zin hebben de medewerkers die bij Vodafone en andere providers achter de telefoon zitten te weinig ervaring om te unlocken.

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 05-05-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!