InfoNu.nl > Electronica > Telecom > De veranderende mogelijkheden van de smartphone

De veranderende mogelijkheden van de smartphone

De veranderende mogelijkheden van de smartphone Naast de functionaliteit van de smartphone als telefoon, kan je steeds meer met dit apparaat. Ieder jaar komen er nieuwe zaken bij, kan je via apps je hele leven zo'n beetje in kaart brengen en ondersteunt de smartphone je leven op allerlei vlakken. Voor menigeen is de smartphone niet meer weg te denken. Is het nog wel bij te houden? De liefhebber zal de meeste nieuwe smartphones en de bijbehorende mogelijkheden wel kennen, maar als je een gemiddelde gebruiker bent en op zoek gaat naar een telefoon, dan zie je soms door de bomen het bos niet meer. De ene telefoon kan nog meer dan de andere en dan moet je ook nog bepalen wat je echt nodig hebt, wat wenselijk is en wat je helemaal niet zoekt. Het wordt er in ieder geval niet eenvoudiger op.

Gratis telefoon bij abonnement of sim-abonnement

Voorop gesteld dat de 'gratis' telefoon niet bestaat. Vodafone, KPN, T-mobile en alle andere providers in deze branche moeten gewoon geld verdienen anders zijn de aandeelhouders niet tevreden en dus wordt het toestel gewoon verdisconteert in het abonnementsgeld. Sinds 2017 wordt het ook als lening gezien en dus aangemeld bij het BKR in Tiel.

Vergelijk dergelijke abonnementen goed, want qua bereik doen ze niet voor elkaar onder. Echter, mogelijk biedt de ene provider nog wel iets wat de ander niet doet. Bovendien kan er nog wel eens wat extra's in zitten als het gecombineerd wordt met andere diensten.

Alleen een sim-abonnement?
Bij alleen een sim-abonnementen zit geen telefoon en dat maakt het abonnement dan ook beduidend goedkoper. Let bij die vergelijking goed wat er allemaal meegenomen wordt in het sim-abonnement. Daar kunnen nog wel eens verschillen in zitten. Zet de kosten van een abonnement met telefoon er naast en zie wat het meest aantrekkelijk is in jouw situatie.

Alle extra’s op de telefoon nodig?

De ene persoon gebruikt een smartphone met alle extra’s optimaal en de ander vindt de extra’s wel grappig maar gebruikt ze nauwelijks tot niet en weer iemand anders vindt het allemaal maar complex en wil eigenlijk alleen een heel simpele telefoon waar hij of zij mee kan bellen. Het is dus van belang je te beseffen waar je een smartphone voor koopt. Nog even los van het uiterlijk van een telefoon, is het basisuitgangspunt bepalen, ofwel waar sta je nu, van belang.

Daarna komt het gegeven wat wellicht zinvol voor de toekomst zou kunnen zijn. Oriënteren en bedenken of een toepassing op de smartphone iets voor je doet is niet iets wat je even doet. Dit proces speelt met name bij mensen die (nog) niet echt bedreven zijn met de smartphone. Vaak is het een kwestie van uitproberen en bedenken of toepassing van bepaalde apps iets toevoegt. Als je nog steeds op niets uitkomt, dan is een gewone mobiele telefoon mogelijk toch nog steeds de beste oplossing. Bovendien is het ook veruit de goedkoopste versie.

Wat zit er zoal op de smartphone?

Bron: Janeb13, PixabayBron: Janeb13, Pixabay
Foto’s en filmpjes
Alle smartphones hebben minimaal één camera voor foto’s en filmpjes. Met het bijgeleverde kabeltje is het overzetten naar de PC of laptop eenvoudig. Dit voorkomt ook dat alle foto’s op het toestel moeten blijven staan en je mogelijk snel door je geheugencapaciteit heen bent. Werk je met de cloud, dan is dat natuurlijk ook een optie.

Agenda

De agenda op de telefoon is heel persoonlijk. Sommige mensen willen graag vanuit romantiek de reguliere papieren agenda houden, maar als je een werkagenda hebt en deze ook voor vergaderingen toegankelijk moet zijn is het elektronische werken toch net even handiger. Agenda's (laten) synchroniseren, bijvoorbeeld voor het plannen van besprekingen, en zo zaken snel op elkaar afstemmen, levert je hoe dan ook meer tijd op.

E-mail

Hoe belangrijk is e-mail? Dit is heel persoonlijk, maar als je je e-mail graag bij wil houden dan is het prettig deze ook op je telefoon te kunnen lezen en beantwoorden. Werk-e-mail kan via 'pushmail' doorgezet worden en zo kunnen belangrijke e-mails opgepakt worden. Overigens blijft de e-mail ook gewoon in je normale account staan op de pc of laptop.

Wel is het zo dat gebleken is dat werk en privé gemakkelijker in elkaar overlopen en dit is niet altijd goed. Werk moet je soms ook gewoon achter ja kunnen laten. Vaak is het dan een kwestie van duidelijke afspraken met je directe collega's én jezelf maken.

Taken

In een drukke maatschappij hebben veel mensen duizend-en-een dingen te doen. De een probeert alles te onthouden, de ander heeft een groot 'to do'-boek en weer iemand anders zet het in de takenbalk van de telefoon. Je kunt ze dateren en afvinken als de taak gedaan is. Simpel en handig en eigenlijk zonde als je het niet gebruikt.

Notities

Snel even iets opschrijven, hoe vaak komt dit voor? Natuurlijk kan je ook pen en papier in je tas doen, maar geeft je telefoon de mogelijkheid, dan kan het handig zijn deze functionaliteit te gebruiken. Gewoon even wat steekwoorden op een elektronische notitie, hang er desnoods een datum aan en je hebt je notities altijd bij de hand.

MS office

De smartphones hebben ook een eenvoudige versie van de bekende MS office applicaties. Meestal Word, Excel en Power Point. Handig als je onderweg nog iets wil doen, maar voor veel mensen toch net iets te klein om er iets mee op te zetten.

Bron: Elcodigodebarras, PixabayBron: Elcodigodebarras, Pixabay
Spelletjes
Alle smartphones hebben er standaard spelletjes opzitten en zit er niet bij wat je zoekt, dan kan je het wel downloaden. Verder zijn er ook genoeg spelletjes die je online kunt doen. Let wel op of er kosten aan verbonden zijn.

Rekenmachine

De rekenmachine altijd bij je hebben, kan handig zijn. Op de meeste toestellen is deze aanwezig. Meestal is het een eenvoudige versie en op luxere smartphones zit ook vaak de complexe versie.

Radio

Hoewel de radio met de streamingdiensten wellicht niet meer de populairste is als het om muziek luisteren gaat, kan het toch prettig zijn om - met oortjes - zo nu en dan naar de radio te luisteren.

Nieuws

Altijd bij zijn met het nieuws, dat is wat vel mensen prettig vinden. Er zijn nogal wat nieuwsmedia die gratis en/of betaalde accounts hebben. Met een app eenvoudig te installeren op je smartphone en dan op te roepen wanneer het je uitkomt. Erg handig.

Navigatie en files

Een navigatie standaard in de auto is best handig, maar de vaste verouderen snel en moeten eens in de zoveel tijd bijgewerkt worden. Bijvoorbeeld Google Maps kan je met een altijd bijgewerkte map, ergens naar toe brengen. Combineer het met de filemelders en die helpen je files te omzeilen.

Overige communicatie middelen

  • Bluetooth, voor het oversturen van foto’s of andere bestanden, de telefoon handsfree in de auto gebruiken (eenvoudig apparaatje in de auto te plaatsen) of voor streamingdiensten.
  • WIFI, heb je thuis en/of op het werk draadloos internet dan kan je je code op je smartphone instellen en via wifi internet op of bij je clouddiensten. Je voorkomt dan dat je internetbundel sneller opraakt.

Tot slot

De mogelijkheden op de smartphones blijven toenemen en zolang de consument deze blijft consumeren zal dit niet anders worden. Is het een kwestie van met je tijd meegaan of ga je bewust kijken, welke applicaties nu ook daadwerkelijk iets voor je doen?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Applicaties voor de smartphoneApplicaties voor de smartphoneIn Nederland heeft bijna iedereen een smartphone, een handige mobiele telefoon met vele mogelijkheden tot communicatie,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De veranderende mogelijkheden van de smartphone"

Reactie

Caspers, 24-09-2014 10:01 #1
Bestaat er een mogelijkheid om anonieme gesprekken die binnen komen op mobiel op te nemen?is daar een apparaat voor en hoe duur is dat? Reactie infoteur, 24-09-2014
Toestellen met microfoon moeten op kunnen nemen, maar er zijn ook online services die dit kunnen. Uiteraard betaal je daar wel voor. Nemop is er een. Maar er zijn ook losse apparaten in de handel die gesprekken op kunnen nemen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 02-11-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Eigen onderneming starten
Reacties: 1
Schrijf mee!