Draadloze telefoons in mobiele telefonie

Draadloze telefoons in mobiele telefonie Evenals mobiele telefoons zijn ook draadloze vaste telefoons in huis ongekend populair. Want hoewel draadloze telefoons niet ten koste van spraak- of verbindingskwaliteit gaan, bieden extra functies als sms en e-mail én een veel grotere bewegingsvrijheid, veel voordelen.

Draadloze telefoons thuisvariant van mobiele telefoons

Haast onvoorstelbaar, maar pakweg 15, 20 jaar geleden was er nauwelijks keus in telefoontoestellen. We herinneren ons uit die periode nog de grijze PTT toestellen, aanvankelijk met draaischijf en naderhand met fors uitgevallen druktoetsen. Tegenwoordig worden we overspoeld door modellen en functies die er de keus niet bepaald makkelijker op maken.

DECT als communicatiestandaard

De tegenwoordige draadloze telefoons, qua gebruiksgemak min of meer vergelijkbaar met mobiele telefoons, kennen een goede afluisterbeveiliging en zijn stabieler in het gebruik dan de ouderwetse analoge telefoons. Een draadloze telefoon bestaat uit een basisstation en een of meer handsets die je door het hele huis en zelfs in de tuin kan gebruiken. De communicatie tussen basisstation en handsets verloopt volgens zogenaamde DECT-technologie (Digital Enhanced Cordless Telecommunications) DECT is de Europese standaard voor digitale overdracht van spraak en data in de draadloze telefonie. Die technologie staat borg voor een optimale ruisvrije verbinding en kent een perfecte beveiliging tegen afluisteren. De techniek is enigszins te vergelijken met GSM-communicatie maar functioneert alleen voor beperkte afstanden.

Als onderdeel van DECT draagt een standaard met de naam Generic Access Profiel (GAP) zorg voor registratie van de handsets en het feitelijke gespreksverkeer. In beginsel kunnen handhelds en basisstations van verschillend merk en type door gebruik van deze techniek tot op zekere hoogte samenwerken. Maakt een handset gebruik van de GAP-standaard, dan kan die in combinatie met elk basisstation gebruikt worden. Je kan volstaan met aanmelding van je handset bij het basisstation. Enige beperking is wel dat je in dat geval alleen van de basisfuncties gebruik kan maken.

Uitbreiding handsets mogelijk

Een draadloze telefoon biedt de mogelijkheid om ook in de tuin of op zolder te bellen. Je kan een basisstation simpel uitgebreiden met meerdere handsets, zoals op de slaapkamer. Het bijtrekken van extra bedrading voor de aansluitpunten is overbodig. De maximale afstand tussen handsets en basisstation wordt aangegeven met de term bereik.

Meerdere handhelds bieden ook de mogelijkheid voor intern doorschakelen. Op die manier kunnen handsets als walkie-talkies worden benut, terwijl interne gesprekken ook nog eens gratis zijn! Een variant op die toepassing is de mogelijkheid om de draadloze telefoon als babyfoon te hanteren. Een in de babykamer aanwezige handset zendt dan alle geluiden door naar een intern óf extern telefoonnummer. Zodra de baby begint te huilen, word je dus gebeld.

Voor de sloddervossen onder ons biedt de draadloze telefoon nóg een handige optie: de handset locator. Wie de handset kwijt is kan vanuit het basisstation een geluidssignaal naar die handset sturen, ook wel paging genoemd.

Waarop letten bij aanschaf

Draadloze toestellen beschikken vaak over een heel scala aan handige extra's die de keuze bij aanschaf kunnen beïnvloeden.

  • Handsfree functie waarmee je bellers op de speaker kan zetten
  • Aanwezigheid van antwoordapparaat
  • Maximum aantal handsets
  • Mogelijkheid versturen SMS en e-mail
  • Nummerherhaling
  • Sneltoetsen
  • Intern telefoonboek
  • Nummerherkenning: laat je de naam van de beller zien voordat je opneemt

Stand-by tijd en gesprekstijd

Bij aanschaf van een draadloze telefoon dien je ook te letten op de stand-by tijd en de gesprekstijd.
De stand-by tijd geeft aan hoe lang de batterij meegaat, wanneer de telefoon aanstaat zonder dat er gebeld wordt. Hoe lang je met een volle batterij kan bellen wordt aangeduid met de gesprekstijd. Er zijn wat dat betreft aanmerkelijke verschillen tussen de verschillende modellen. Een kleurenscherm bijvoorbeeld is een regelrechte aanslag op de stand-by tijd. Het is daarom aan te bevelen om hier bij aanschaf voldoende aandacht aan te besteden.

Prijs

Uiteindelijk zal je de keus voor een model ook laten afhangen van je beschikbare budget. Maar in de regel geldt, hoe geavanceerder het toestel, hoe hoger de prijs. Alleen de duurdere toestellen beschikken echter over geavanceerde opties zoals een ingebouwd antwoordapparaat of handsfree-functie.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Danza, Openclipart

Reageer op het artikel "Draadloze telefoons in mobiele telefonie"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 29-10-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!