InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Mobiel opschonen en informatie verwijderen

Mobiel opschonen en informatie verwijderen

Mobiel opschonen en informatie verwijderen Informatie van een mobiele telefoon verwijderen is belangrijke. Tegenwoordig kunnen mensen voor hun oude mobiele telefoon geld terugkrijgen. Ook verkopen mensen hun oude exemplaar wel aan anderen. En goede doelen willen ze graag hebben om geld in te zamelen. Maar wat staat er allemaal nog op zo’n mobiele telefoon dat eigenlijk verwijderd moet worden? En betekent informatie van een mobiele telefoon verwijderen ook dat het definitief gewist is?

Gegevens uit de mobiele telefoon wissen

Met gewoon de gegevens wissen die in het frontje verschijnen is iemand er niet die de zijn persoonlijke gegevens van zijn telefoon wil halen. Want daarmee is namelijk niet alle data verdwenen. In tegendeel zelfs. Sms-en bijvoorbeeld zijn niet uit het geheugen verwijderd. En op de nieuwste telefoons met camera’s en afbeeldingen blijft nog veel meer achter dan op de oudere toestellen. Ze lijken steeds meer op computers en hebben dus ook veel meer eigenschappen daarvan. En heel veel privé informatie kan daardoor in verkeerde handen komen te vallen of in handen van mensen die al die feiten niet hoeven te weten.

Inzamelingsacties telefoons voor derde wereld landen - pas op informatie in de telefoons

Bovendien zijn er inzamelingsacties voor goede doelen zoals die voor de stichting Aap. De oude toestellen worden in dit geval opgeknapt en gaan dan naar derde wereld landen waar de techniek minder goed is of waar mensen geen geld hebben voor de nieuwste toestellen. Maar ook dat circuit kan zorgen voor moeilijkheden.
  • Criminelen in die landen maar ook in Nederland zitten ook niet stil en weten heel goed dat ze daarmee dingen kunnen doen die hun geld op kunnen leveren.
  • Bij inzamelingsacties wordt bovendien niet gekeken of de telefoons wel datavrij zijn.
  • Zomaar een gsm weggooien zonder na te gaan wat er allemaal nog aan informatie opstaat, is dus niet handig. De nieuwste mobiele telefoons waarop ook geinternet kan worden bevatten soms enorme hoeveelheden informatie over bijvoorbeeld bedrijfsprocessen.

Hoe schoon je een mobiel op?

Een mobiel opschonen voordat hij naar een goed doel gaat, verkocht wordt of wisselt van gebruiker kan wel. Dat moet zo:
  1. Eerst een back-up maken van alle zaken die niet verloren mogen gaan. Doe dit door het op een losse simkaart op te slaan of via de computer.
  2. Vervolgens alle bestanden verwijderen. Dus de contacten, de sms-en, de foto’s en alle andere bestanden.
  3. Door de simkaart uit de telefoon te halen, verdwijnt al veel informatie. Maar dat is alleen voor mensen die er geen verstand van hebben. De afzender van bijvoorbeeld een sms wordt namelijk wel verwijderd, maar de berichten blijven in stukken in het telefoongeheugen staan. Het is dus niet genoeg om belangrijke informatie voor de buitenwereld te verbergen.
  4. Het zo veel mogelijk verwijderen van belangrijke informatie kan eigenlijk alleen door het apparaat in de war te maken. Door allerlei berichten te schrijven en ze weer te verwijderen, door allerlei foto’s te maken met een bepaalde thema, ze te verwijderen en dan weer foto’s te maken van hetzelfde thema en ze opnieuw te verwijderen.
  5. Echt alle informatie verwijderen kan overigens alleen door de telefoon te vernietigen. Dan blijft er geen chip over waar ook nog maar iets van te maken is. Vrij rigoureus, zeker gezien het feit dat er in Nederland per jaar 400.000 toestellen weer worden ingeleverd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Exchange hostingExchange hostingExchange hosting is een service waarbij een telecomaanbieder een email-postvak en schijfruimte op een server beschikbaar…
Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?Een mobiel nummer staat gelijk aan privacy. Niemand kan er achter komen waar je woont of wat je naam is. Toch? Of bestaa…
Cookies verwijderen van je computerCookies verwijderen van je computerWie op het internet surft, zal hoogstwaarschijnlijk te maken krijgen met cookies. Cookies zijn in veel gevallen vrij ons…
Bureau Krediet Registratie (BKR)Bureau Krediet Registratie (BKR)Wanneer je geld leent sta je geregistreerd bij het BKR te Tiel. Het kan daarbij gaan om zaken als een hypotheek, een per…
Excel: tekst naar kolommen en overzichtExcel: tekst naar kolommen en overzichtAlle banken bieden tegenwoordig de mogelijkheid om rekeningafschriften te downloaden. Zo’n bestand is in Excel 2000 te o…

Reageer op het artikel "Mobiel opschonen en informatie verwijderen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Mobiele telefoon
Schrijf mee!