Aanmelding en afmelding bij diverse SMS-diensten

Aanmelding en afmelding bij diverse SMS-diensten Iedereen heeft wel eens tijdens een televisie uitzending of in het reclameblok op televisie een oproep gezien om een sms男e te versturen. Hierbij wordt dan een instructie gegeven over welke tekst je kunt sturen naar welk nummer. Ook staan er kleine lettertjes bij vermeld, waarin de kosten staan en hoeveel berichtjes je eventueel terug ontvangt en wat de kosten van een dergelijk sms男e zijn. Welke addertjes zitten er onder het gras?

Over welke sms-diensten gaat het?

Bij sms-diensten kun je denken een het verzenden van een sms om je stem uit te brengen op je favoriete artiest die deelneemt aan een talentenprogramma zoals The Voice of Holland, het versturen van een antwoord op een vraag om daarmee een prijs te winnen of het sturen van een sms男e om antwoord te krijgen op welke partner het beste bij je past. Daarnaast zijn er nog vele mogelijke sms-diensten, variërend van het aanvragen van een speciale ringtone voor je mobieltje tot het opvragen van informatie over de gelande vliegtuigen op een luchthaven en het downloaden van een spelletje. De advertenties van deze sms-diensten worden overigens niet alleen op televisie vertoond, maar je vindt ze ook in tijdschriften, kranten en op internet.

Hoe werken deze sms diensten

Het komt er dus op neer dat je eerst zelf een sms男e stuurt naar het opgegeven nummer. Dit sms男e bestaat dan uit een bepaalde tekst zoals een naam of een naam met een vaste toevoeging zoals CODE, LOVE, NAAM of RINGTONE. Jij betaalt voor dit sms男e niet alleen de normale kosten die je provider berekent, maar ook nog een extra bedrag. Dit wordt in de advertentie of oproep om te sms弾n overigens vermeld. Hiermee ben je echter nog niet klaar, want in veel gevallen krijg je hierna nog één of meerdere sms男es terug, waarvoor je ook per ontvangen berichtje een flink bedrag betaalt.

De soorten sms-diensten

De hier genoemde sms-diensten kunnen grofweg in twee soorten worden onderverdeeld, namelijk de abonnementsdiensten waaraan je langere tijd vast zit en de eenmalige diensten die je maar één keer zelf gebruikt, maar waarbij je ook meerdere sms男es die jij moet betalen, terug kunt ontvangen.

Zijn er regels voor sms-diensten

De regels waaraan de aanbieders van sms diensten zich moeten houden zijn vastgelegd in de zogeheten sms-gedragscode, waarover je meer kunt lezen in het artikel met informatie over de sms-gedragscode.

Wat betaal je voor een sms-dienst

Naast het feit dat je per verzonden berichtje het tarief betaalt dat ieder sms男e je kost, betaal je ook nog een toelage die door de aanbieder van de betreffende sms-dienst is vastgesteld. Daarnaast betaal je ook nog voor ieder ontvangen bericht van deze aanbieder. In de advertentie moet normaal vermeld zijn hoeveel ieder verstuurd sms男e en ontvangen bericht kost en hoeveel berichten je maximaal ontvangt. Het door jou te betalen bedrag voor een ontvangen berichtje kan oplopen tot wel 2 euro!

Hoeveel sms男es ontvang je en hoe lang

Er wordt in de kleine letters ook vermeld hoeveel sms男es je terug kunt ontvangen en bij de abonnementsdiensten hoort overigens vermeld te worden hoe je deze sms-dienst stop kunt zetten. Maar hier zit natuurlijk ook het probleem in verscholen. Door de aanscherping van de regels rondom sms-diensten, wordt normaliter alle informatie die men verplicht is te verstrekken ook wel in de kleine letters vermeld, maar zeker wanneer je gedurende korte tijd op televisie een reclameblok met de aanbieding van een sms-dienst ziet, zul je niet echt de kans hebben om de kleine letters geheel te lezen. Verder ben je natuurlijk ook meer gefixeerd op de gegevens die je nodig hebt om je sms te verzenden.

Hoe kun je je afmelden van een sms-dienst

Wanneer alles conform de regels verloopt, dan kun je je ook weer gewoon afmelden van een abonnementsdienst. Maar hier zit nu juist vaak het probleem! Het is niet altijd zomaar meer te achterhalen bij wie en hoe je je kunt afmelden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aanmelding en afmelding bij diverse SMS-diensten"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 16-12-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Sms-diensten
Schrijf mee!