InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Pingen: berichten versturen via Blackberry Messenger Netwerk

Pingen: berichten versturen via Blackberry Messenger Netwerk

Pingen is de nieuwe hype op het gebied van smartphones. Vooral jongeren gebruiken de zakelijke apparaten voor dit doel. Voor pingen gebruiken zij vooral de Blackberry Bold 9700. Ook andere fabrikanten proberen in te spelen op de hype, maar komen met een heel ander systeem. Maar wat is pingen nu precies? En wat is het Blackberry Messenger Netwerk? Alles over het Blackberry Messenger Netwerk.

Wat is Pingen of Ping?

Pingen is in anno 2010. Het woord staat voor het geluid dat het toestel maakt als er een boodschap binnenkomt via Blackberry Messenger Netwerk. (BNN). De naam werd bedacht door de jonge gebruikers. De producent noemt het namelijk Chat met Blackberry Messenger.

De voordelen van Pingen:

Pingen is in feite niet veel anders dan sms-en. Zij het dat pingen veel meer mogelijkheden biedt.
  1. Zo kunnen er onbeperkt boodschappen naar andere Blackberry-gebruikers worden gestuurd.
  2. Tekst, plaatjes of audioberichten gaan direct en goedkoper van de ene naar de ander dan als die via sms of een plaatje via mms zou worden verstuurd.

Voordeel berichten versturen via Blackberry boven andere smartphones

  • Pingen is bij de Blackberry onderdeel van het toestel. Dat is bij andere smartphones niet het geval.
  • Dit betekent tevens dat er groepen gemaakt kunnen worden en berichten worden gefilterd.
  • Bovendien verschijnt de ping direct op het scherm van de ontvanger en kan degene die het bericht verstuurd zien of de boodschap is gelezen.

Hoe ping je?

Pingen kan dus met andere gebruikers van de Blackberry, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Om te kunnen pingen moeten gebruikers via de Blackberry eerst hun unieke pinnummer uitwisselen. Dit betekent dus dat mensen elkaar exclusief uitzoeken en het ook specialer is dan gewoon maar sms-en. Het succes onder jongeren wordt verklaard uit het feit dat het afgeven van zo’n nummer een bepaalde intimiteit verlangt.

Ping is een nieuw sociaal netwerk

Ping is in feite een soort nieuw sociaal netwerk, net als Hyves en MSN. De uitdrukking:”We pingen" zou dus het “we Hyven” wel eens kunnen gaan verdringen.

Blackberry niet alleen meer louter zakelijk

Het pingen heeft de Blackberry dus heel populair gemaakt onder vooral studerende jongeren. Voorheen maakten alleen zakenlieden er gebruik van. Dit omdat de telefoons gebruiken maken van hun eigen beschermde netwerk waarbinnen het veilig communiceren is. In de VS waren het al direct ook niet-zakenlieden die de telefoons gebruikten. Tot de zomer van 2009 Hi plotseling merkte dat steeds meer jongeren gebruik gingen maken van een Blackberry. Dat gebeurde eerst vooral in Amsterdam, maar dat gebied breidde zich steeds verder uit. In februari 2010 werd er bij de Hi vestigingen in Amsterdam ging 1 op de 3 verkopen om een Blackberry. Er dreigde zelfs een tekort aan de toestellen. Best verkocht is de Bold 9700.

Ping-rage

De ping-rage heeft er voor gezorgd dat ook andere telefoonfabrikanten zich op de markt hebben gestort. Samsung zet sinds kort een eigen ping-app op de mobielen waarmee gebruikers elkaar kunnen bereiken. LG overweegt hetzelfde te gaan doen.

Whatsapp en Ping van Gary Fung

Voor de IPhone is er Whatsapp en Ping! Van Gary Fung
Voor Android wordt door Fung nog gewerkt aan de applicatie
Deze diensten werken echter alleen als de app actief is en kan voorlopig alleen gebruikt worden tussen de gebruikers van dezelfde telefoon. Blackberry Messenger daarentegen maakt deel uit van het besturingssysteem en is altijd actief.

Meer informatie over Pingen:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hoeveel internet data/MB gebruikt u via uw telefoon?Hedendaags kunt u bijna op elke telefoon internet gebruiken. Vaak sluit u een internet abonnement af met uw telefoon abo…
WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?WhatsApp, wat is het en hoe gebruik ik het?Je hoort de naam WhatsApp regelmatig in gesprekken voorbij komen, maar je weet niet direct wat het is. Doordat je vriend…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Pingmessage.com
  • Whatsapp.com

Reageer op het artikel "Pingen: berichten versturen via Blackberry Messenger Netwerk"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-11-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Mobiele telefoon
Schrijf mee!