InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Smart pricing mobiel: afrekenen per minuut = pure oplichting

Smart pricing mobiel: afrekenen per minuut = pure oplichting

Per minuut je mobiele telefoon afrekenen heet ook wel smart pricing. Het lijkt heel normaal, dat je per minuut betaalt voor je mobiele telefoon. Maar hoewel de naam smart pricing doet vermoeden dat dit betekent dat het zo goedkoop mogelijk bellen betekent, is het tegendeel waar. Bij smart pricing betaalt de consument namelijk per minuut en niet per seconden voor mobiel bellen. En dat zorgt voor een veel hogere telefoonrekening. Voor 60 aparte seconden wordt namelijk een uur mobiel bellen gereken

Smart pricing: per minuut betalen voor en dus ook vooral voor seconden die niet gebeld zijn

Smart pricing betekent dat een consument per minuut betaalt. Per gebelde minuut zou je zeggen, maar dat is dus weer niet het geval. Bij smart pricing wordt namelijk voor het bellen van 1 second ook al een minuut doorberekend. En wie 1 minuut en 1 seconde belt, krijgt een rekening van 2 minuten.Bovendien gebeurt dat bij elk gesprek opnieuw. Wie dus 60 keer een seconde belt boven de minuut betaalt voor een uur, terwijl hij of zij in werkelijkheid dus maar 1 minuut heeft gebeld. In feite is dat pure oplichterij.

Miljoenen Nederlanders betalen elke maand veel te veel aan smart pricing - betalen per minuut voor mobiel bellen

Heel veel Nederlanders hebben (zonder het te weten waarschijnlijk) een telefoonabonnement op basis van smart pricing. Dit betekent in de praktijk dat miljoenen Nederlanders per maand tientjes te veel betalen voor gesprekken die ze helemaal niet hebben gevoerd. De telefoonmaatschappijen varen daar wel bij, maar de consument moet diep in de buidel tasten voor iets dat hij niet gebruikt. Het zou hetzelfde zijn als dat iemand een witgoed winkel binnenstapt en een magnetron aanschaft, maar ook nog een tv moet afrekenen.

Smart pricing of per minuut betalen voor mobiel bellen mag in de Telecomwet

Hoewel er inmiddels groepen consumenten zijn opgestaan die procederen tegen smart pricing is dit systeem van belseconden verkopen wel gewoon toegestaan in de Telecomwet. Wel zijn er enige voorwaarden aan verbonden. Klanten moeten ondermeer hun klanten laten weten dat ze per minuut afrekenen en niet per seconde. Veel klanten hebben echter niet door wat dit werkelijk betekent en dat ze daarmee veel duurder uit zijn. Met deze uitspraak is ook al gezegd dat het de vraag is of mensen wel door hebben dat ze wel goed worden voorgelicht over het berekenings- en betalingssysteem. Vaak staat het namelijk alleen maar in de kleine letters van een contract of snappen mensen niet wat het betekent. Maar dan zitten ze er al 1 of 2 jaar aan vast.

Stichting Meldpunt Collectief Onrecht: tegen per minuut betalen voor mobiel bellen

Mensen die zich gedupeerd voelen door aanbieders van Smart pricing kunnen terecht bij de Stichting Meldpunt Collectief Onrecht. Deze stichting bereidt ondermeer een collectieve schadeclaim voor tegen de KPN.

Dubbele kosten met smart pricing

Als iemand volgens het smart pricing systeem belt, wordt iedere seconden buiten een minuut dus berekend als een minuut. Dit betekent dat een belbundel veel sneller op is. Maar er is meer aan de hand. Want wie buiten de belbundel belt, moet bovendien ook nog eens meer betalen voor zijn belminuten omdat hij of zij dan in een hoger tarief valt. Iemand die dus met smart pricing belt is dubbel zo duur uit.

Voicemail en smart pricing: ieder gesprek kost een minuut

Wie via smart pricing belt en gebruik maakt van voicemail is helemaal de pineut. Bijna eenderde van de gesprekken eindigt namelijk al voordat de piep weerklinkt, maar dat betekent wel dat er weer een minuut beltegoed wordt afgeschreven.

Meldpunt bel-lazerd

Er is inmiddels ook een meldpunt in het leven geroepen waarbij klanten die vinden dat ze misleid zijn terecht kunnen voor hun klacht. Op Bel-lazers kunnen gedupeerden hun klachten kwijt.

Welke telefoonaanbieder werken met smart pricing?

De onderstaande telefoonaanbieders berekenen veel te veel voor hun belseconden omdat ze aan smart pricing doen:
  1. Vodafone: Sim-Only en regulier abonnementen sinds 6 september 2010
  2. KPN: Personal Sim sinds 1 januari 2010
  3. Telford: Alle abonnementen sinds eind 2008
  4. T-Mobile: Relax Online Regulier

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartrecensieHandboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartHet boek 'Godsdiensten van de wereld' is een standaardwerk op het gebied van godsdiensten in de wereld. Het boek is een…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Jumbo & Albert Heijn: prijsstrategieën en aanbiedingenJumbo & Albert Heijn: prijsstrategieën en aanbiedingenAlle supermarkten hebben elke week weer verschillende producten in de aanbieding. Dit doen ze voornamelijk om extra klan…
QuantStamp wil Smart Contracts in cryptowereld veilig makenQuantStamp wil Smart Contracts in cryptowereld veilig makenIn het spoor van Bitcoin zijn de verschillende cryptocoins in 2017 enorm in populariteit gestegen. Ethereum is in 2017 u…
Adidas SMART BALL: analyseer en verbeter je traptechniekMet de Adidas SMART BALL is het mogelijk om je traptechniek te analyseren en te verbeteren. Binnenin de bal zijn er sens…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Bel-lazerd
  • Stichting Meldpunt Collectief Onrecht

Reageer op het artikel "Smart pricing mobiel: afrekenen per minuut = pure oplichting"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Mobiele telefoon
Schrijf mee!