InfoNu.nl > Electronica > Telecom > App of Apps voor iPhone of Android. Wat is een app?

App of Apps voor iPhone of Android. Wat is een app?

App of Apps voor iPhone of Android. Wat is een app? Een app of apps lees je vaak in combinatie van smartphones. Tegenwoordig bestaan er echter al apps voor televisies en allerhande andere apparaten. Apps kunnen ons helpen, het leven vergemakkelijken, of soms zijn ze gewoon leuk om te gebruiken. Kan jij er nog aan uit? Wat is een app nu eigenlijk?

Inhoud

Wat is een app of apps?

App is de afkorting van application of applicatie, apps is dan weer het meervoud en staat dus voor applications of applicaties. Een applicatie is een stukje software, een programma dus, dat geïnstalleerd wordt op een apparaat bovenop het besturingssysteem. De gebruiker van het apparaat bepaald zelf welke app hij wil installeren en welke niet. Wanneer we spreken over een app of apps zal het in tegenstelling tot software niet over computers gaan. Hoewel een app of apps evenzeer software zijn, wordt de term slechts gebruikt bij apparatuur zoals smartphones, tablet-PC's en de nieuwste televisietoestellen.

De Android Market.De Android Market.

Waarvoor wordt een app of apps gebruikt?

Een app of apps is net hetzelfde als een programma dat men installeert op een gewone computer. Bij een gewone computer zullen de programma's echter meestal gekocht worden op CD-rom in de winkel of gedownload worden op een website naar keuze. Wie een app of apps wil installeren op zijn smartphone, tablet-PC of televisietoestel dient zich daarvoor meestal te wenden tot de merkgebonden website. iPhone-gebruikers kunnen via hun toestel bijvoorbeeld surfen naar de App Store waar ze apps kunnen downloaden die enkel en alleen bedoeld zijn voor de iPhone, ze zullen dan ook niet werken op een ander toestel of gewone computer. Mensen die een smartphone met Android hebben kunnen terecht bij de Android Market, ook hier kunnen apps gevonden worden die enkel en alleen bedoeld zijn voor een Android-toestel. Het doel van de apps kan variëren; nieuwsberichten lezen, foto's bewerken, verschillende games,GPS-software, etc... vrijwel alles is mogelijk in de onuitputtelijke bron aan apps.

Hoeveel kost een app of apps, is het gratis?

Van de vele honderdduizenden apps die beschikbaar zijn op de verschillende websites is er een brede keuze aan gratis apps. Vaak zijn deze gratis omdat bedrijven het als een handige tool zien om reclame te maken, aan de ene kant maakt de gebruiker wel gebruik van zijn diensten (zoals nieuwsberichten lezen) maar aan de andere kant wordt het merk ook populairder en kan het bedrijf eventueel reclameblokken inlassen op de app. Er bestaan echter ook apps die wel betaald dienen te worden, meestal zijn dit Apps die ontwikkeld zijn door gespecialiseerde App Developers. Het bedrag dat voor dit soort apps gevraagd wordt kan wijd variëren van 0,50 tot zelfs 5,00. Wie apps download via zijn iPhone of smartphone moet niet alleen de eventuele kosten van de app betalen, ook de datakosten voor het downloaden van de app wordt in rekening gebracht van de gebruiker. Wanneer de app dan later gebruikt wordt dient de gebruiker er dan ook nog eens rekening mee te houden dat de inhoud van sommige apps 'live' is. Hiervoor zal de app dan opnieuw aanspraak maken op de dataverbinding, wat weer geld zal kosten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "App of Apps voor iPhone of Android. Wat is een app?"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 08-04-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!