InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijken

Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijken

Goed koop bellen via internet kan bij verschillende aanbieders. Enkele hiervan zijn Skype, Voipbuster, Jajah en Wengo. Een vergelijking maken tussen deze aanbieders van internetbellen kan financieel voordeel opleveren. Als je goedkoop wilt bellen dan loont het om de tarieven te vergelijken.

Bellen via internet

Het is mogelijk om te bellen via internet. Dit kan met de techniek VoIP. VoIP staat voor Voice over IP. Met deze techniek is het mogelijk om geluid als datapakketje via een internetverbinding te versturen naar een ontvanger. Aan de kant van de ontvanger wordt het datapakketje weer omgezet in geluid. Voor het bellen via internet heb je in feite alleen maar een internetverbinding nodig. Zo wordt bellen via internet erg goedkoop aangezien je geen aparte telefoonlijn meer nodig hebt.

Goedkoop bellen

Om een goedkope verbinding op te zetten om te kunnen bellen heb je een internetabonnement nodig. Je kunt vaak kiezen uit een ADSL abonnement of een kabelabonnement. Voor de snelheid van telefonie maakt het niet uit welke je kiest. Beide telefonie toepassingen zijn snel genoeg. Voor het aansluiten van een telefoon, of het gebruiken van telefonie software kun je kiezen uit drie mogelijkheden:
  • bellen via een telefoon en modem op de ADSL of kabel verbinding
  • bellen via een VoIP telefoontoestel en je pc
  • bellen via je pc met een headset

De laatste mogelijkheid is de goedkoopste. Als je dus goedkoop wilt bellen via internet kun je het beste kiezen voor bellen via je pc. Hiervoor kun je een speciaal bel programma downloaden zoals bijvoorbeeld Skype. Met een dergelijk programma kun je gratis bellen naar andere abonnees, en goedkoop bellen naar vaste en mobiele nummers.

Voordelen bellen via internet

Goedkoop bellen via internet biedt veel voordelen. Je kunt tot op zeker hoogte gratis bellen. Ook heb je geen telefoonabonnement meer nodig. Een bijkomend voordeel is dat je ook kunt videobellen. Videobellen wil zeggen dat je kunt bellen met iemand en daarbij die persoon ook in beeld ziet. Aanbieders van bellen via internet bieden naast het gratis bellen ook andere betaalde diensten aan. Deze diensten zijn bijvoorbeeld videoconferencing en een chat mogelijkheid. Sommige aanbieders hebben ook een voicemail dienst. Nog even enkele belangrijke voordelen van bellen via internet op een rij:
  • het bellen is meestal gratis
  • niet meer gebonden aan een telefoonabonnement
  • lage tarieven voor bellen naar vast en mobiel
  • mogelijkheid om smsjes te versturen

Nadelen bellen via internet

Naast de vele voordelen kleven er ook enkele nadelen aan bellen via internet. Eén van de grote nadelen is dat je altijd een werkende internetverbinding nodig hebt. Ook is het zo dat bij een stroomstoring je niet meer kunt bellen omdat je dan geen internetverbinding meer hebt. Dit zijn eigenlijk de twee grootste nadelen van bellen via internet.

Aanbieders goedkoop bellen via internet vergelijken

Als je wilt gaan bellen via internet dan kun je kiezen uit verschillende aanbieders. Het vergelijken van de aanbieders van bellen via internet kan aardig wat geld opleveren als je een dergelijke dienst wilt gaan afnemen. Er kan bijvoorbeeld verschil zitten in de kwaliteit van het geluid en de snelheid van beeld. Ook een vergelijking van de beltarieven is niet onbelangrijk. Tussen de aanbieders van internetbellen zie je verschillende tarieven. De programma’s die je kunt installeren zijn gratis en het bellen naar abonnees ook.

Enkele aanbieders van bellen via internet zijn:
  • Skype
  • Voipbuster
  • Jajah
  • Wengo
Gerelateerde artikelen
Abonnement of prepaid bellenAbonnement of prepaid bellenWat is goedkoper, een gsm-abonnement in 2019 afsluiten of prepaid bellen? Je kunt kiezen voor een flexibel abonnement, e…
Goedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummers is voor iedereen mogelijk. Lees hier hoe simpel naar het buitenland…
Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Het is al jaren in opmars: bellen via internet, en dan vooral gratis bellen. Er is ook al genoeg over geschreven, maar v…
Wat is dataroaming?Wat is dataroaming?Wij kunnen niet meer zonder internet, zelfs niet gedurende onze vakantie. Dit ondanks het feit dat u een hoge telefoonre…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Goedkoop bellen via internet - aanbieders vergelijken"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 17-04-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!