InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Abonnement v.s. prepaid telefoon

Abonnement v.s. prepaid telefoon

Abonnement v.s. prepaid telefoon Iedereen heeft tegenwoordig bijna wel een mobiele telefoon. Natuurlijk wil ook iedereen zo voordelig mogelijk kunnen bellen, sms versturen en tegenwoordig zelfs op internet. Maar wat is nu eigenlijk goedkoop? En wat is duur? Kies de telefoon en een abonnement of prepaid tegoed dat bij je past. In dit artikel lees je de belangrijkste zaken over beltegoed op je mobiele telefoon. Iedereen bereikt tegenwoordig bijna wel het punt om een mobiele telefoon te kopen. Of dit nu op jonge leeftijd is, of op oudere de mobiele telefoon kan je van vele gemakken voorzien. Het kiezen van een mobiele telefoon is tegenwoordig erg moeilijk, wil je een dure, een goedkope, eentje met touchscreen of met een qwerty toetsenbord? Er is zoveel keus. In dit artikel kun je kijken welke mobiele telefoon het beste bij je past: Het kiezen van de juiste mobiele telefoon

Behalve de soort telefoon die je kiest, komt er nog een belangrijke keuze bij de mobiele telefoon kijken namelijk of je kiest voor een abonnement of prepaid telefoon. Hierover gaat dit artikel je meer uitleg geven.

Het verschil tussen een abonnement en prepaid

Het verschil tussen abonnement en prepaid is dat je aan een abonnement vast zit, je betaalt elke maand een x bedrag, en als je over je bundel heen gaat komen hier nog extra kosten bij. Bij een abonnement krijg je meestal een telefoon die 'gratis' is en je zit ongeveer 1 tot 2 jaar aan dezelfde telefoon, en hetzelfde abonnement vast. Bij een prepaid telefoon koop je een beltegoed kaartje, deze zijn onder andere bij telefoonwinkels en tankstations te koop. Je moet beltegoed kopen van de provider die je hebt, voorbeelden van providers zijn: Vodafone, KPN, T-mobile en Telfort. Op dit kaartje of bonnetje dat je krijgt staan instructies en een code, deze instructies moet je opvolgen en de code moet je invoeren, dit staat allemaal aangegeven. Vervolgens staat er beltegoed op je telefoon. Als dit beltegoed op is moet je nieuwe kopen. Ook zit er bij prepaid telefoons geen 'gratis' telefoon bij, deze moet je dus los kopen. Je zit dus nergens aan vast.

Abonnement

Een abonnement sluit je af voor een periode van 1 of 2 jaar. Bij een abonnement van 2 jaar ben je meestal goedkoper uit. Je kiest hierbij belminuten, sms berichten en soms internet. Soms zijn de belminuten en sms berichten hetzelfde, als je bijvoorbeeld een bundel hebt van 500 kun je of 500 smsjes sturen, of 500 minuten bellen. Ook kun je 200 smsjes sturen en de rest bellen. Dit is helemaal aan jou. Soms is dit los, je moet dus apart een bundel voor sms berichten hebben en voor belminuten. Tegenwoordig zit ook vaak internet bij de mogelijkheden. Hierbij gaat het vaak in MB of GB. Je stelt in de telefoonwinkel vast wat jou bundel wordt en wat de prijs hierbij wordt, deze prijs betaal je per maand 1 of 2 jaar lang. Als je over je bundel heen gaat betaal je vaak fors extra, hier moet je dus rekening mee houden. Vaak zit bij een abonnement een 'gratis' telefoon, dit geld zit echter wel bij het abonnement in, je betaalt je telefoon eigenlijk in termijnen met je bundel mee. Het is slim je telefoon te verzekeren voor enkele euro's meer per maand aangezien je bij schade of als de telefoon helemaal kapot is, een nieuwe krijgt. Bij een abonnement moet je wel weten hoeveel je belt en smst anders lopen de rekeningen fors op, kun je niet met geld omgaan dan is een abonnement meestal niets voor jou.

Prepaid

Bij prepaid zitten geen vaste lasten. Je koopt een telefoon, deze kun je simlockvrij of met simlock kopen. Als je een simlock vrije telefoon koopt kun je er sim-kaarten van elke provider in doen, bij een simlock telefoon moet je perse de sim-kaart van de provider die aangegeven staat in de telefoon hebben. Tegenwoordig zijn er ook veel winkels die telefoons simlockvrij kunnen maken. Je koopt beltegoed bij een tankstation of winkel en volgt de instructies die op dit bonnetje staan aangegeven, dan staat je beltegoed op je telefoon en kun je voor dat X bedrag bellen of smssen. Als het geld op is, is het op, je kunt niet over je bundel gaan maar moet nieuw beltegoed kopen. Dit is ideaal voor mensen die niet met geld om kunnen gaan en betrouwbaar aangezien je weet wat je uitgeeft en dus niet onverwacht hoge rekeningen kunt verwachten. Wel moet je bij prepaid zelf een telefoon kopen, de simkaart kun je wisselen in elke telefoon van dezelfde provider of simlock vrije telefoon, je kunt dus van telefoon wisselen wanneer je maar wilt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Abonnement v.s. prepaid telefoon"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 01-07-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Telefoon kopen
Schrijf mee!