InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Vermijd dure bel- en internetkosten in het buitenland

Vermijd dure bel- en internetkosten in het buitenland

Vermijd dure bel- en internetkosten in het buitenland Het is vanaf 1 juli 2011 goedkoper om binnen landen van de Europese Unie (EU) te bellen, maar daar buiten is bellen nog altijd ontzettend duur. Het is daarom belangrijk voor onder meer toeristen om in de gaten te houden welke landen tot de Europese Unie behoren, want bellen vanuit bijvoorbeeld Turkije, Zwitserland of Servië is nog steeds een kostbare zaak.

Landen buiten de EU

De Consumentenbond deed onderzoek naar de tarieven bij bellen en internetten in het buitenland met Nederlandse abonnementen en prepaidtelefoonnummers. Tien minuten bellen uit Turkije kost minstens 12,50 euro. Buiten Europa stijgen de prijzen helemaal snel. Zo kost tien minuten bellen vanuit Mexico al gauw 40 euro. Ook de kosten voor internet buiten de EU zijn duur. Zo rekenen Hi, KPN en Telfort 9,95 euro per MB en Ben 10 euro. In de EU-landen is dit bij Hi, KPN en Tlefort maximaal 3,50 euro en bij Ben 5,95 euro.

Beltarieven

Telefoneren mag binnen EU-landen maximaal 42 cent per minuut kosten. Voor het gebruik van internet is er een grens van 59,50 euro. Wie daar boven zit kan het internet met z’n mobieltje niet meer op. Volgens de Consumentenbond is het moeilijk om de kosten voor bellen, sms en mms helder te krijgen. Telecomproviders zouden de tarieven namelijk onnodig moeilijk maken. In sommige landen is het onmogelijk om prepaid te bellen of vanuit een prepaidtelefoonnummer een mms te versturen. In andere werelddelen gelden vaak hele hoge beltarieven van vaak meer dan 4 euro per minuut.

Afrondingsproblemen

Opvallend is dat de wijze van afronding verschillend is. Er zijn variaties in afronding tussen prepaid en abonnementen. Bij KPN betaal je bijvoorbeeld in zone 1 per 30 seconden, terwijl dat in andere zones per minuut is. T-Mobile tikt minimaal dertig seconden af, maar daarna gaat het per seconde. In zone 2 rekent T-Mobile minimaal 1 minuut en daarna 30 seconden. Het is moeilijk om dit helemaal overzichtelijk te krijgen.

Tips om hoge telefoon- en internetkosten te voorkomen:

  • Laat je mobiele telefoon uitstaan. Zet de gsm alleen aan in dringende gevallen of wanneer je zelf moet bellen.
  • Kijk voor vertrek de tarieven na van het land waar je naar toe gaat. Op de sites van operators staan de tarieven voor het gebruik van de mobiele telefoon in het buitenland.
  • Kijk vooraf of telecombedrijven speciale pakketten aanbieden voor een korte vakantie in het buitenland. Veel telecombedrijven hebben speciale aanbiedingen. Vraag die op voorhand op, voordat je over de grens het internet op gaat.
  • Denk niet dat het goedkoper is om vanuit landen die dichtbij Nederland liggen te bellen. Zo is het bellen vanuit Turkije mogelijk duurder dan vanuit de Verenigde Staten.
  • Schakel dataverkeer op je mobieltje uit. Sommige programma’s maken namelijk zelf verbinding met het internet wat vanuit het buitenland voor hoge kosten kan zorgen.
  • Het is in het buitenland mogelijk om gratis te internetten via een wifi-netwerk. Check voordat je afreist waar dat eventueel kan door via Google bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘Free wifi in ….’ in te voeren.
  • Via een wifi-netwerk op uw bestemming is het mogelijk gratis via de laptop te bellen.
  • Bij lange verblijven in het buitenland is het vaak slim een lokale prepaidkaart te kopen om onderling met reisgenoten te kunnen telefoneren. Ook blijf je makkelijk bereikbaar zonder dat je voor ontvangen telefoontje geld moet afdragen.
  • In de EU geldt een datalimiet van 59,50 euro voor internet waarna de telefoon wordt begrensd. Dat geldt niet voor landen buiten de EU, waardoor in bijvoorbeeld Turkije, Zwitserland en Servië de kosten snel kunnen oplopen tot honderden euro’s.
© 2011 - 2019 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland in 2019Op vakantie goedkoop bellen vanuit het buitenland in 2019Om ook in 2019 op vakantie goedkoop te kunnen bellen in het buitenland moet je weten of je binnen de EU belt of niet. Be…
Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Voip in de praktijk: hoe je gratis mobiel en vast belt!Het is al jaren in opmars: bellen via internet, en dan vooral gratis bellen. Er is ook al genoeg over geschreven, maar v…
Wat is dataroaming?Wat is dataroaming?Wij kunnen niet meer zonder internet, zelfs niet gedurende onze vakantie. Dit ondanks het feit dat u een hoge telefoonre…
Goedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummersGoedkoop bellen naar het buitenland met 0900 nummers is voor iedereen mogelijk. Lees hier hoe simpel naar het buitenland…
Weg met die roaming, goedkopere belkosten in het buitenland!Weg met die roaming, goedkopere belkosten in het buitenland!Bellen met je mobiel in het buitenland, dat kan tot onprettige en dure verrassingen leiden. Tijd voor actie! Eurocommiss…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/extra/bellen-buitenland-tips-valkuilen/
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/extra/bellen-buitenland-kosten/
  • http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht-2011/bellen-buiten-eu-kostbaar/
  • http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110704_072&sectionid=46025691-2ec4-4a06-b6d7-9773686a24a7

Reageer op het artikel "Vermijd dure bel- en internetkosten in het buitenland"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 09-07-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!