InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Uw kinds eerste mobiele telefoon, wat is verstandig?

Uw kinds eerste mobiele telefoon, wat is verstandig?

U kent het wel, uw kind zit in een klas waarin iedereen al een mobiele telefoon heeft, behalve uw eigen kind. Maar vanaf welke leeftijd is een mobiele telefoon voor uw kind nu verstandig? Wat voor abonnement of hoeveel prepaid tegoed geeft u uw kind? En hoe gaat uw kind met de telefoon, en de rekeningen ervan om? In dit artikel krijgt u een overzicht van hoe u de aanschaf van uw kinds eerste mobieltje slim aan kunt pakken.

De geschikte leeftijd voor een eerste mobiele telefoon

De geschikte leeftijd voor een mobiele telefoon is erg verschillend. Kinderen waarvan de ouders vaak van huis zijn hebben over het algemeen eerder een mobiele telefoon dan kinderen waarvan de ouders wel veel thuis zijn. Kinderen waarvan de ouders veel van huis zijn kunnen via de mobiele telefoon toch altijd hun ouders bereiken, dit geeft veel ouders een veilig gevoel. Als ouders vaak thuis te vinden zijn is bellen onnodig en daarom een mobieltje ook nog onnodig.

Over het algemeen krijgen of kopen kinderen hun eerste mobiele telefoon in groep 8 van de basisschool. Dit is het laatste jaar op de basisschool en de kinderen kopen een mobiele telefoon om zich alvast voor te bereiden om de middelbare school. Vaak moeten kinderen naar de middelbare school verder fietsen en is de kans op een lekke band, of andere pech groter. Kinderen kunnen dan met een mobiele telefoon iemand inlichten om hun op te komen halen als ze bijvoorbeeld pech hebben met de fiets. Maar ook moeten kinderen op de middelbare school vaak projecten doen met kinderen uit andere dorpen. Via de mobiele telefoons kunnen de kinderen dan met elkaar afspreken.

Prepaid tegoed of een abonnement?

Officieel mag uw kind van 12 jaar nog geen abonnement afsluiten, vaak komt dit abonnement dan op de vader of moeders naam te staan. Vanaf de leeftijd van 16 jaar mag uw kind het abonnement op hun eigen naam hebben. Maar wat is nu verstandig? Een abonnement voor uw kind op uw naam of een prepaid telefoon?
U kunt uw kinderen niet vroeg genoeg leren om met geld om te gaan. Als uw kind een abonnement heeft op uw naam zal het kind de rekeningen van de telefoon nooit zien, het kind kan bellen en sms’en en heeft geen idee van wat de kosten hiervan zijn. Verstandig is om als eerste telefoon voor uw kind een prepaid telefoon te kopen. Hier zet u beltegoed op en als dit geld op is kunt u er nieuw geld op zetten, als u er geen nieuw geld op zet kan uw kind niet meer bellen of sms’en. Kinderen zien zo hoe snel het geld er doorheen vliegt.

Betaalt u of uw kind?

Er zit een groot verschil in het feit of u de telefoonkosten van uw kind betaald of dat het kind dit zelf doet. Moet u kind veel naar u bellen vanwege werk of andere redenen? Dan zal het niet helemaal eerlijk zijn als het kind ook nog zijn of haar eigen beltegoed moet betalen. Heeft uw kind een mobiel voor de lol, dan kunt u best uw kind zelf zijn of haar telefoonkosten laten betalen. Echter heeft een kind rond de 12 jaar meestal nog geen bijbaantje aangezien ze hier nog te jong voor zijn. U kunt uw kind een voorstel doen om in plaats van zakgeld, beltegoed te betalen. Spreek wel een vast bedrag in de maand af zodat uw kind weet waar hij of zij aan toe is.

Hoe gaat uw kind met zijn of haar telefoon om?

Op het begin zal uw kind veel bellen en sms’en, de telefoon is immers nieuw en moet uitgeprobeerd worden. Als uw kind eenmaal aan de telefoon gewend is zal dit afnemen. Ook zijn mobiele telefoons producten die met de tijd mee moeten gaan, na een jaar is de telefoon dus al oud aangezien er vele andere nieuwere modellen op de markt zijn. Een abonnement van 2 jaar is dus niet verstandig aangezien uw kind dan al lang uitgekeken is op de telefoon en niet achter wil blijven met een oude telefoon, zijn of haar vriendjes hebben immers ook allemaal een nieuwere mooiere telefoon.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Uw kinds eerste mobiele telefoon, wat is verstandig?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 12-07-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Telefoon kopen
Schrijf mee!