InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Jailbreak, hoe het werkt!

Jailbreak, hoe het werkt!

Jailbreak, hoe het werkt! Gehoord hebben we allemaal ervan, maar hoe een jailbreak precies werkt en wat voor gevolgen het heeft, weet eigenlijk niemand precies. Hier wordt uitgelegd wat er achter de hack schuilt en wat de voor- en nadelen van een jailbreak zijn.

Jailbreak: wat is dat?

Jailbreak betekent letterlijk vertaald gevangenisuitbraak en in de digitale wereld wordt daarmee de kern van de zaak bedoeld. Het gaat erom een besturingssysteem te bevrijden van de beperkingen die de fabrikant van de smartphone of de leverancier van de software heeft ingebouwd. Pas wanneer deze barrières zijn neergehaald, kunnen de mogelijkheden van de hardware optimaal benut worden.

Hoe werkt een jailbreak?

Een jailbreak is te vergelijken met een auto waarvan het gaspedaal verwijderd is om altijd op volle snelheid te kunnen rijden. Bij smartphones gaat het erom als gebruiker volledige rechten te verkrijgen om het besturingssysteem naar believen te wijzigen. Daarvoor moet het systeem worden gehackt. Men moet een kwetsbare plek in de broncode zien te te vinden en die vervolgens gebruiken om zichzelf nieuwe gebruiksrechten toe te kennen. Doorgaans maakt men daarbij gebruik van een klein programma met grafische userinterface die het proces automatiseert.

Jailbreak voor iPhone, Windows Phone 7, en Android

De bekendste kandidaat voor een jailbreak is natuurlijk de iPhone. Bij de Apple-smartphone was de jailbreak zo populair omdat de telefoon aanvankelijk alleen met Netlock verkocht werd en alleen met een hack in een mobiel netwerk gebruikt kon worden. Maar ook smartphones met Windows Phone 7, en Android kan men “openen”. Bij Windows Phone geeft de tool Chevron WP7 de smartphone vrij voor installatie van toepassingen van derden via de PC. Eigenlijk staat Microsoft alleen de installatie toe vanaf het download-platform Marketplace.

Bij Android verbergt zich achter de bekende root-toegang van het besturingssysteem niets anders dan een jailbreak. Met een root wordt de gebruiker een "superuser" die elk gewenst programma installeren kan en alle functies kan bedienen, net zoals bij een Linux PC. Root-rechten zijn basisvoorwaarde voor de installatie van aangepaste versies van Android, die vaak beter draaien dan de firmware van de fabrikant.

Bij de iPhone gaat het er echter niet om verbeterde, maar om de toegang tot alternatieve downloadsites te krijgen. Daarbij gaat het om downloadplatforms met apps die Apple niet voor zijn App Store heeft vrijgegeven: hetzij omdat ze functies activeren die de fabrikant niet wil ondersteunen, hetzij omdat ze het basisconcept zo ingrijpend aanpassen dat men het systeem erachter nauwelijks nog herkent. Daartoe behoort onder andere de App Android-Locker die schermeigenschappen van Android-smartphones naar de iPhone kopieert. Het spreekt voor zich dat Apple dán niet meewerkt.

Voorstanders van jailbreaken stellen daarentegen dat het bedrijf niet het recht heeft om zijn klanten zo te betuttelen. De gebruiker moet zelf kunnen beslissen.

Jailbreak: zijn er ook nadelen?

De bedrijven hebben de gebruikersrechten niet zomaar beperkt. Want wie een superuser wordt, heeft veel macht en kan ook veel vernielen. Wie toepassingen voor de smartphone installeert die niet zijn geverifieerd door de fabrikant moet niet verbaasd zijn als ze crashen of slecht lopen. En ook het risico van virussen of andere schadelijke software neemt toe. Bijna twee jaar geleden dook er plotseling een worm op die het alleen had gemunt op iPhone’s met jailbreak. Maar veel ernstiger is het feit dat smartphone-gebruikers met een jailbreak garantie op het apparaat verliezen. Een systeemhack moet daarom zorgvuldig worden overwogen.

Wie maken jailbreak-tools?

Bij Windows Phone 7 is het geheel redelijk goed te overzien. De ontwikkelaars Rafael Rivera, Chris Walsh en Long Zheng hebben de Chevron-hack geprogrammeerd. Maar inmiddels werken ze samen met Microsoft en hebben de jailbreaktool van hun site verwijderd.

Heel anders ziet het uit bij de iPhone. De “moeder aller jailbreaks” heeft een scène laten ontstaan die in meerdere jaren tijd is uitgegroeid en zich nu een vaste plaats heeft verworden. Het meest bekend is de hackergroep iPhone Dev Team, die in 2008 voor het eerst opdook.

En eind 2009 betrad de toen 17-jarige George Hotz de jailbreak-scene. Hij veroorzaakte heel wat opschudding met zijn jailbreak Blackra1n jailbreak, die er als eerste in slaagde het nieuwe iPhone-systeem versie 3.1 te kraken. Nóg bekender werd Hotz nadat hij voor het eerst er in slaagde om Sony's Playstation 3 te hacken. Inmiddels werkt de getalenteerde ontwikkelaar voor het sociale netwerk Facebook.

Heeft men bij Apple al moeite om het overzicht te houden, bij Androïd is de situatie nóg moeilijker te doorzien. Omdat het Google-systeem een opener architectuur kent, zijn er in plaats van een paar elitaire hackergroepen een groot aantal alternatieve ontwikkelaars die in hun vrije tijd aan de broncode van het systeem prutsen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay

Reageer op het artikel "Jailbreak, hoe het werkt!"

Reactie

Tim, 04-08-2014 00:45 #1
Als je je jailbreak op Android verwijderd, is er dan te zien dat je je telefoon ooot hebt gejailbreakt? Dit Ivm garantie enzo.
Overigens een heel goed artikel, heeft me zeker geholpen 👍

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 07-09-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!