InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Wat is een Smartphone?

Wat is een Smartphone?

Wat is een Smartphone? Een smartphone, letterlijk vertaald een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale telefoonfuncties ook nog mobiel internet ondersteunt. De internettoegang en een vrij grote display op deze mobiele telefoon, laten je dus ook onderweg internetten. Een smartphone is dus een mobiele telefoon die veel verschillende functies biedt. Niet alleen kan je met een smartphone, net als bij een mobiele telefoon bellen of SMS-berichten versturen en ontvangen. De smartphone biedt ook tal van andere functies zoals e-mail, beeld-, video- en geluidsopname, internet, navigatie, muziekspeler etcetera. Je bedient een smartphone niet via een conventioneel toetsenbord, maar via een touchscreen. De smartphones heeft, net als de computer, ook een besturingssysteem. Voor smartphones, zijn er tal van besturingssystemen. De meest voorkomende zijn Android (van Google), iOS (Apple), Windows Phone (Microsoft) en Blackberry (Blackberry).

Wat kan de smartphone behalve bellen?

Met behulp van zogenaamde apps, kleine hulpprogramma's voor je smartphone, kan je ook een heleboel praktische zaken verrichten. Zo kan je de smartphone als navigatiesysteem gebruiken. Een smartphone kan dus reuze handig zijn. In Nederland zijn er inmiddels miljoenen bezitters van een smartphone.

Smartphone-aanbieders en besturingssystemen

De meest bekende smartphone is waarschijnlijk de iPhone van de firma Apple. Maar inmiddels zijn er talloze aanbieders van mobiele telefoons die een smartphone-variant aanbieden. In tegenstelling tot Apple, dat een eigen besturingssysteem voor de iPhone uitbracht, zijn de besturingssystemen bij andere leveranciers (zoals Samsung) van Google of Windows. Met name het besturingssysteem voor mobiele apparaten van Google, genaamd Android, is ook erg populair.

Touchscreens

Bijzonder handig aan de smartphone is dat de schermen van die mobiele telefoons zogenaamde touchscreens zijn. Dat wil zeggen dat men direct met de vingers op het beeldscherm typt en ook op die manier kan navigeren. In tegenstelling tot het werken op een computer is er dus geen speciale muis of toetsenbord meer nodig. Sommige smartphones bieden ook een combinatie van een klein toetsenbord om te typen en de touchscreen met een toetsenbord direct op het beeldscherm. Zo kan men zelf beslissen welke toetsenbord men wil gebruiken.

Wat zijn apps?

De programma's en praktische tools (hulpprogramma’s) voor smartphones worden apps genoemd. Dat is de afkorting voor application (= toepassing). Er zijn tegenwoordig ontelbaar veel apps en men kan dus met recht spreken van een “app-boom”. Er zijn apps met de meest uiteenlopende functies, zoals:
  • een fotobewerkingsprogramma;
  • een notitieboek;
  • apps voor Facebook of het beheer van een eigen blog;
  • een app om je favoriete krant te lezen op je smartphone.

De meeste applicaties kan je overigens gratis downloaden op de smartphone. Maar voor sommige moet je betalen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een Smartphone?"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 14-01-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!