InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Android 4.0, of Android Ice Cream Sandwich

Android 4.0, of Android Ice Cream Sandwich

Android 4.0, of Android Ice Cream Sandwich Google introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel Android Ice Cream Sandwich genoemd, heeft een nieuw uiterlijk op Android telefoons. Daarnaast werkt deze versie op zowel je Android telefoon als je Android tablet.

Nieuw uiterlijk

Google intoduceert in Android 4.0 een vernieuwd uiterlijk voor Android telefoons. Dit uiterlijk leent veel elementen van Android 3.0, een versie van Android die alleen op Android tablets werkt. Android 4.0 kan zich aanpassen aan het apparaat waarop het geïnstalleerd staat. Zo krijg een Android telefoon een ander uiterlijk dan een Android tablet.

Android apps

Met de komst van Android 4.0, is het voor ontwikkelaars makkelijker om een Android app te maken die een goed uiterlijk heeft op zowel een Android telefoon, als op een Android tablet. Ontwikkelaars kunnen verschillende layouts in één app zetten, zodat gebruikers van een Android telefoon of Android tablet allebei dezelfde Android app kunnen downloaden uit de Android Market.

De Android apps die Google standaard meelevert hebben al een nieuw uiterlijk gekregen.

Notificaties

Het notificatiesysteem van Android is ook verbeterd in Android 4.0. Nu geven notificaties meer informatie weer, zoals bijvoorbeeld de foto van de persoon waarvan je een bericht hebt ontvangen. Het is ook makkelijk om bepaalde notificaties te verwijderen. Om dit te doen veeg je naar rechts over de notificatie, deze verdwijnt dan uit de lijst.

NFC

Android 4.0 voegt nieuwe mogelijkheden toe voor Near Field Communication (NFC). Wanneer twee Android telefoons of Android tablets met een NFC-chip én Android 4.0 tegen elkaar aan gehouden worden, is het mogelijk om snel informatie uit te wisselen. Zo kan je iemand snel naar de Android market sturen om een spel te downloaden dat je aan het spelen bent.

Gezichtsherkenning

In Android Ice Cream Sandwich is gezichtsherkenning ingebouwd. Zo is het nu mogelijk om je Android telefoon of Android tablet te ontgrendelen met behulp van je gezicht. Gezichtsherkenning kan ook in de camera app gebruikt worden.

Camera

Android 4.0 voegt veel functies toe aan de camera app. Zo is het in die app nu makkelijk gemaakt om panoramafoto's te maken met één simpele beweging. Ook kunnen nu live effecten worden toegepast op de foto, voornamelijk op gezichten. Android 4.0 ondersteunt ook het supersnel maken van foto's. Terwijl je filmt kun je ook foto's maken.

Soepel

Doordat Android 4.0 beter gebruik maakt van de beschikbare hardware in je Android telefoon of Android tablet, voelt de interface een stuk soepeler aan. Haperingen waarom Android bekend stond zullen niet of nauwelijks meer voorkomen. Dit kan ook goed gemerkt worden in de Browser app.

Nieuw ontgrendelscherm

Het ontgrendelscherm in Android 4.0 is ook aangepakt. Er staat nu een slotje op het scherm, dat gesleept kan worden naar een camera icoontje of een ontgrendel icoontje. Hierdoor is het makkelijk om de camera app op te starten. Vanuit het ontgrendelscherm is het ook mogelijk om notificaties te bekijken. Daarnaast kunnen Android apps, met name muziekspelers, inhaken op bepaalde onderdelen van het ontgrendelscherm.

Details

Google heeft met Android 4.0 aandacht besteed aan een hoop details. Deze details kan je nalezen op de pagina die Google heeft ingericht voor Android 4.0. Hierin staan nog veel meer details die vaak ook voor ontwikkelaars van Android apps erg interessant zijn. Daar kunnen zij lezen hoe ze gebruik kunnen maken van de nieuwe functies in Android 4.0.
© 2011 - 2017 Yreuvekamp, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkope tablet: Yarvik GoTab Exxa 9.7 inch (TAB465EUK)De Yarvik GoTab Exxa tablet is een van de goedkope tablets in het assortiment van electronicamerk Yarvik. De GoTab Exxa…
Wat is Android?Wat is Android?Tegenwoordig beschikken steeds meer mobiele telefoons over Android. Maar wat is Android eigenlijk, wie zijn de bedenkers…
Hoe kun je applicaties downloaden via Android Market?Hoe kun je applicaties downloaden via Android Market?Net een nieuwe smartphone met Android? Weet je nog niet hoe deze werkt maar wil je toch de reisplanner alvast installere…
Goedkope tablet: Yarvik GoTab Velocity (TAB264 & TAB224)De Yarvik GoTab Velocity TAB264 is een 7 inch tablet met capacitief scherm. De Velocity TAB224 beschikt over een resisit…
Gratis antivirus voor AndroidGratis antivirus voor AndroidIn het afgelopen jaar, heeft de populariteit van Android geleid tot enorme toename van de verspreiding van malware. Deze…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Google / Wikimedia Commons
  • Android 4.0 Platform Highlights: http://developer.android.com/sdk/android-4.0-highlights.html

Reageer op het artikel "Android 4.0, of Android Ice Cream Sandwich"

Infoteur: Yreuvekamp
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!