InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Smart gebruik van de smartphone?

Smart gebruik van de smartphone?

Smart gebruik van de smartphone? Er zijn nog maar weinig mensen die geen mobiele telefoon meer hebben en de groep mobiele telefoon eigenaren die een smartphone hebben, is ook sterk groeiende. Op zich ook wel logisch en handig, want alles in een apparaat maakt het leven een stuk gemakkelijker.

Mogelijkheden

Gemakkelijker in de zin van het niet mee hoeven sleuren van allerlei zaken die nu compact in een klein apparaatje zitten en bij wijze van spreken in de binnenzak meegenomen kan worden.

We hebben het naast het telefoneren meestal over:
  • agenda
  • taken
  • sms (of vergelijkbaar systeem)
  • internet (voor allerlei online toepassingen en apps)
  • wekker
  • contactgegevens familie, vrienden en colllega’s
  • e-mail
  • fototoestel / filmcamera
  • krant
  • navigatie (+ filemelder)

App-store

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden, het is een markt op zich geworden. En de ‘app-store’ is al helemaal een onuitputtelijke markt. Je kunt het zo gek niet noemen er of is wel een app voor bedacht en dagelijks komen er apps bij. Of je nu wilt weten of je gezond eet, welke aanbiedingen de supermarkt heeft of je bent gek op spelletjes. Het is allemaal mogelijk.
De kosten zijn eigenlijk nooit een belemmering voor het downloaden van een app.

Toepassing

Er worden regelmatig onderzoeken gedaan naar het gebruik en dan lijkt daar toch een lijn in te bestaan, namelijk een groot gebruik van een vast aantal applicaties en een zeer beperkt gebruik (of zelfs helemaal niet) van al die extra’s.
We spreken over zeker 69% van de mensen met een smartphone die zoals hierboven omschreven omgaan met hun smartphone.

Los van het feit dat we met enige regelmaat een nieuwe smartphone willen, met als reden de extra mogelijkheden, worden die extra mogelijkheden bij lange na niet door de massa gebruikt. Er wordt veel gedownload, maar het gebruik valt feitelijk tegen. Waarbij de apps die de mobiliteit stimuleren, zoals bankapps en verkeersapps, het weer wel goed doen.

Spelletjes

Naast de apps die een specifiek doel dienen, zijn er ook nog genoeg spelletjes welke populair zijn. Sommige spelletjes om slechts jezelf te vermaken en andere spelletjes die het competitie-element meer naar voren halen. Behoorlijk fanatiek zijn steeds meer mensen die de spelletjes ontdekt hebben, met als gevolg dat men er zelfs verslaafd aan kan raken.

Bekendheid toestel

Wat ook uit verschillende onderzoeken komt is dat behoorlijk wat mensen bij lange na niet de mogelijkheden kennen die de betreffende smartphone heeft. Zeker een op de vier mensen zit in een dergelijke positie. Waarbij het merendeel het ook wel oké vindt. Daarmee gesteld dat deze groep mensen het met een eenvoudige telefoon af zou kunnen, maar een dergelijk geavanceerd toestel bij een abonnement is verkregen. Dat de prijs van het toestel in het abonnement zit, is nog steeds niet bij iedereen bekend. Als je dus lang niet alle mogelijkheden gebruikt, is een dergelijk abonnement feitelijk te duur. Sterker nog, een eenvoudig toestel kan beter los gekocht worden in combinatie met een SIM-only. Per saldo ben je dan een stuk goedkoper uit.

De ‘betere’ gebruiker

De betere gebruiker kenmerkt zich door de smartphone in principe altijd bij zich te hebben, de e-mail met enige regelmaat te checken, Facebook te controleren en/of te Twitteren waar je je begeeft en zich zelfs onthand te voelen als de mobiele telefoon per ongeluk thuis gebleven is. Degene die weer in de auto stappen om naar huis te rijden en de telefoon op te halen, zijn eigelijk de ‘heavy’ gebruikers.

Conclusie

Sommige mensen moeten er om lachen en andere vinden het belachelijk, immers vroeger was je ook niet iedere minuut van de dag bereikbaar. Maar tijden veranderen en daar hoort blijkbaar meer mobiliteit bij. Maar waar het echt om gaat is dat je je prettig voelt bij hetgeen je doet en dat kan jij alleen zelf bepalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald uit het Engels een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale t…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Smartphones en TabletsSmartphones en TabletsTegenwoordig wordt er voor de term mobiele telefoon ook wel het woord smartphone gebruikt. Dit is een mobieltje met uitg…
Smartphone-gebruik in Nederland: altijd onlineSmartphone-gebruik in Nederland: altijd onlineVind jij het irritant dat mensen continue met hun mobiel in de hand zitten en ze zelfs tijdens een gesprek de verleiding…
Smartphones en abonnementen – een uitlegSmartphones en abonnementen – een uitlegSmartphones zijn een echte hype op het moment en de meeste mensen kunnen niet meer zonder. Voor anderen is de wereld van…
Bronnen en referenties
  • H. Brechtens en J.W. de Vries (HBO studenten ivm onderzoek)

Reageer op het artikel "Smart gebruik van de smartphone?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-02-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Hulpmiddelen Manager
Schrijf mee!