InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Wie zit er achter dit e-mailadres?

Wie zit er achter dit e-mailadres?

Wie zit er achter dit e-mailadres? Bij niet ieder mailtje is het duidelijk wie de afzender is en soms probeert de afzender bewijst zijn identiteit te verbergen. Dit is vaak het geval bij haatmailtjes, SPAM, of andere minder gewenste email. Het liefst wil je dan wel achterhalen waar de mail vandaan komt. Soms is dit inderdaad mogelijk. Dit is het geval wanneer het je lukt om het IP-adres van de afzender te achterhalen. Helaas is het niet altijd mogelijk om achter deze gegevens te komen.

De eenvoudigste manier

De eenvoudigste manier om dit te achterhalen is door het e-mailadres in Google in te voeren. Hierdoor kan je zien waar deze persoon zijn e-mailadres nog meer heeft ingevoerd om het internet of misschien zie je wel dat nog meer mensen worden lastig gevallen door dezelfde persoon. De kans dat je zo dit e-mailadres vindt, is evenwel niet zo groot. Wanneer iemand niet getraceerd wil worden zal hij niet zo stom zijn om dit e-mailadres overal voor te gebruiken.

Gegevens achterhalen via IP-adres

Iedere computer heeft een uniek IP-adres. Met dit IP-adres is de computer verbonden met het internet. Soms is het mogelijk dit IP-adres te achter halen. Wanneer dit niet mogelijk is, is het vaak wel mogelijk om het IP-adres van de dichtstbijzijnde server te achterhalen. Hieronder volgen een aantal mailprogramma’s en waar je dan het IP-adres kan vinden:
  • Thunderbird – boven de mail staat de keuzemogelijkheid –andere acties-, daaronder kun je de keuze bron bekijken.
  • Microsoft Outlook 2007 – Klik met de rechter muisknop op het e-mailbericht. Kies voor berichtopties – Internetheaders.
  • Microsoft Hotmail – open het mailbericht en druk op het klein blauwe pijltje naast mail beantwoorden, selecteer Berichtbron weergeven.
  • Gmail - open het mailbericht en druk op het klein blauwe pijltje naast mail beantwoorden, selecteer Show original.

Ergens in de letterbrij die nu volgt staat onderaan (boven de datum) het originele e-mailadres van de verzender. Dit kan afwijken van het e-mailadres wat boven de mail staat. Soms hebben we geluk en staat hierachter of hier net boven achter recieved from een nummer tussen haakjes. Voorbeeld: [195.47.247.151]. Wanneer de afzender gebruik maakt van Gmail weet je zeker dat je niet verder komt dan de dichtstbijzijnde server want Gmail weigert om het IP-adres van de originele computer weer te geven. Zij doen dit alleen wanneer je hiervoor een gerechtelijk bevel kan laten zien. Ook hotmail laat sinds december 2012 het originele IP-adres niet meer zien. Zij geven met de mail een gecodeerd IP-adres mee.

Wat kan je nu doen met die IP-adressen?

  • http://www.geoipview.com/ is een site waarop je IP-adressen kan achterhalen. Wanneer het IP-nummer achter het e-mailadres staat, weet je zeker dat je gelijk de juiste te pakken hebt en voer je dit in. Op de kaart kan je dan het adres van deze persoon vinden. In alle andere gevallen kopieer je het onderste IP-adres wat je tegenkomt en voert dit in op deze site. Kijk uit want het is dus mogelijk dat je de server te pakken hebt en dus niet de locatie van de afzender.
  • http://www.whatsmyip.org/ip-geo-location/ is nog een site waar je via een IP-adres een locatie kan achterhalen. Deze is echter veel minder nauwkeurig.

Je ziet het, het achterhalen van de persoonsgegevens achter een e-mail-adres is nog niet zo eenvoudig. Niet altijd wordt het IP-adres van de verzendende computer met het bericht meegezonden. Je kan proberen dit te achterhalen via de rechter maar dat is een lange weg. Eigenlijk blijft er nog één mogelijkheid over. Blokkeren dat e-mail-adres. Laat die mail maar gelijk in de spamfolder verdwijnen.

Vervelende mail

Wanneer je via de mail steeds lastig gevallen wordt door een anoniem persoon, is dit een strafbaar feit. Het is verstandig om de mails te bewaren, ook al zou je het liefst direct in de SPAM-map laten verdwijnen. Wanneer je hiermee naar de politie gaat, zullen ze daar niet direct iets mee doen, maar je melding wordt wel geregistreerd. Ook kan je bij de provider waar de mail vandaan komt (Gmail, Hotmail, enz.) een klacht indienen. Sommige providers zullen de eigenaar van het email-adres in dat geval een waarschuwing sturen.
Gerelateerde artikelen
Mozilla Thunderbird, een krachtige e-mail client!Mozilla Thunderbird, een krachtige e-mail client!Mozilla Thunderbird is een krachtige e-mail client die is ontwikkeld door het Mozilla-project. Net zoals Mozilla Firefox…
Spam vermijden met een nep e-mailadres via wegwerp.comSpam vermijden met een nep e-mailadres via wegwerp.comJe moet je registreren voor een site maar je wil niet je huidige e-mailadres gebruiken. Bang voor spam of inbreuk op je…
Spam voorkomen, hoe doe je dat?Spam voorkomen, hoe doe je dat?Spam is iets waar niemand op zit te wachten. Je emailbox loopt soms helemaal vol met spam en het is vervelend om dat ste…
Spam in je mailbox: Zo kom je er vanaf!Spam is irritant. Er bestaat niemand, die zich niet stoort aan de dagelijkse hoeveelheid spam, die in je mailbox terecht…
Hoe werkt het DNS protocolJe kunt je soms afvragen, hoe werkt het internet eigenlijk. Hoe kan het als ik een naam invoer in de browser dat ik naar…
Bronnen en referenties
  • http://www.e-mailgids.com
  • http://www.geoipview.com/
  • http://www.whatsmyip.org/ip-geo-location/

Reageer op het artikel "Wie zit er achter dit e-mailadres?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 16-12-2015
Gepubliceerd: 16-05-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!