InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Glasvezel de toekomst maar ook kritische geluiden

Glasvezel de toekomst maar ook kritische geluiden

Glasvezel wordt steeds meer toegepast in de telecommunicatie. Het gaat daarbij om vezel van zeer helder glas waardoor licht wordt gestuurd. Naast deze belangrijke toepassing wordt glasvezel ook gebruikt voor het verstevigen van allerlei kunststoffen en is glasvezel bijvoorbeeld te vinden in hengels, remblokken en ski's. Weer een andere toepassing is in de vorm van glaswol dat aangewend kan worden als isolatiemateriaal. En er bestaat zelfs glasvezelbehang.

Twee manieren van glasvezel produceren

Glasvezel kan op twee manieren worden geproduceerd. In beide gevallen is het smelten van het glas de eerste stap in het productieproces. Bij de zogenaamde directe methode gaat het gesmolten glas meteen naar de spindoppen om tot vezels te worden getrokken. Bij de indirecte manier worden eerst bolletjes gemaakt van het gesmolten glas. Daarna gaan de bolletjes naar productiebedrijven waar ze opnieuw worden gesmolten en door middel van spindoppen tot vezels worden getrokken.

Wel 12 kilometer lang

Het trekken van de vezels levert twee soorten eindproducten op. De vezel kan namelijk ononderbroken zijn en dan wel 12 kilometer lang zijn of er kunnen korte vezels worden vervaardigd. De ononderbroken vezels worden, voorzien van een beschermende substantie, op spoelen gewonden en de korte vezels worden gestapeld.

Glasveelnetwerk groeit per dag

Technische ontwikkelingen gaan zeer snel. Televisies worden steeds groter en platter en het beeld wordt steeds scherper. Een aanzienlijk deel van de televisies, die momenteel worden verkocht, is voorzien van internet. Voor de toekomst kan verwacht worden dat televisie, internet en telefoon naadloos met elkaar gaan samenwerken. Toverwoord bij dit alles is: glasvezel. Die superdunne vezelsoort kan razendsnel informatie doorgeven en de mogelijkheden van glasvezel zijn nog lang niet allemaal ontdekt en toegepast. De komende jaren zal heel Nederland naar verwachting voorzien zijn van een glasvezelnet dat ieders meterkast zal bereiken. Promotors van de toepassing van glasvezel stellen dat je daarmee klaar bent voor de toekomst.

Geen vertraging bij gebruik door meerdere buurtbewoners

De hoeveelheid data die over het netwerk wordt gezonden groeit ook nog steeds met enkele tientallen procenten per jaar. Voor dat groeiend aantal is volgens technici een glasvezelnetwerk onontbeerlijk. Terwijl een ADSL aansluiting of een kabelaansluiting wordt gedeeld met de rest van de straat is dit met glasvezel niet het geval. Dit komt de snelheid ten goede omdat geen vertraging kan optreden als meer buurtbewoners tegelijk van het netwerk gebruik maken.

Meer keuzemogelijkheden tussen providers

Een voordeel van een glasvezelnetwerk is ook dat meerdere aanbieders op hetzelfde netwerk actief kunnen zijn en de consument een keuze kan maken tussen de providers. Met andere netwerken is er sprake van afhankelijkheid van een bepaald netwerk dat in een wijk, plaats of streek van toepassing is.

Visie van Consumentenbond

Maar er zijn ook andere geluiden over het glasvezelnetwerk. Volgens informatie van de Consumentenbond worden de beloofde voordelen niet altijd gehaald. De bond oordeelt zelfs dat glasvezel niet beter en niet slechter is dan kabel. De beloofde snelheden zouden niet altijd waargemaakt worden. Zo stelt de Consumentenbond ook dat glasvezel de HD kwaliteit niet beter kan maken. Bij het uploaden heeft glasvezel, volgens de organisatie ten diensten van de consumenten, wel voordelen omdat dit een stuk sneller gaat. Maar daar maken weinig mensen gebruik van volgens de bond waardoor het nut van een snelle uploadverbinding betrekkelijk is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glasvezel voor telecommunicatie en isolatieDe naam glasvezel staat voor een haardunne vezel van glas. Glasvezel wordt veel gebruikt in de telecommunicatie om signa…
Glasvezelnetwerk: de aanleg van glasvezelGlasvezelnetwerk: de aanleg van glasvezelSteeds meer huishoudens worden aangesloten op het glasvezelnetwerk. Het voordeel van glasvezel ten opzichte van andere v…
Energie besparen met glaswolEnergie besparen met glaswolBij bouw van nieuwe huizen en renovatie van oudere huizen is goede isolatie niet meer weg te denken. Als goedkoop, unive…
Glaswol ideaal isolatiemateriaalNieuwbouw woningen, kantoren en diverse andere bouwwerken worden meteen bij het bouwen goed geïsoleerd. Maar ook steeds…
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/internet-en-software/glasvezel-internet/extra/glasvezel-of-kabel
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Glasvezel de toekomst maar ook kritische geluiden"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 09-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Glas
Schrijf mee!