InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De internetkabel

De internetkabel

De Cat kabel verbindt de computer met het internet en vrijwel ieder huishouden heeft er een aantal in huis liggen. Op de kabel en op de verpakking staan verschillende aanduidingen die niet voor iedereen even duidelijke taal zijn. Lees verder en kom meer te weten.

De overdrachtsnelheden

De voornaamste verschillen in de Cat kabels zijn de snelheden die zij kunnen doorvoeren en met welke frequentie. In het onderstaande overzicht staat per categorie aangegeven hoeveel dit is:
  • Cat 3 kabels ondersteunen tot 10Mb/s, 16mhz.
  • Cat 4 kabels ondersteunen tot 16 Mb/s, 20mhz.
  • Cat 5 kabels ondersteunen tot 1.000Mb/s, 100mhz.
  • Cat 5e kabels ondersteunen tot 1.000Mb/s, 150mhz.
  • Cat 6 kabels ondersteunen to 1.000Mb/s, 250 mhz.
  • Cat 6a kabels ondersteunen tot 10.000Mb/s, 500mhz.

De benamingen

Cat kabels worden in de volksmond ook wel eens UTP of FTP kabels genoemd. De verschillen hierin zijn als volgt:
  • UTP = unshielded twisted-pair. Dit houdt in dat de kabel niet afgeschermd is.
  • FTP = foiled twisted-pair. Dit houdt in dat de aders gezamenlijk zijn afgeschermd door een aluminiumfolie.
  • STP = shielded twisted-pair. Dit houdt in dat ieder aderpaar omhuld is met een aluminiumfolie en dat alle aders gezamelijk beschermd worden door een koperomvlechting.

De afscherming kan bestaan uit:

  • Aluminiumfolie: beschermd de aders tegen hoogfrequente interferentie vanaf 50 Hz.
  • Koperomvlechting: beschermd de aders tegen laagfrequente interferentie tot 50 Hz.
  • Staaldraad - pantser/omvlechting: wordt gebruikt in kabels die los in de grond worden gelegd.

De mantelmaterialen

De buitenmantel kan bestaan uit:

  • PVC, polyvinylchloride: goedkoop en soepel. Vaak gebruikt voor thuistoepassingen.
  • PUR, polyurethaan: waterdicht, olie bestendig, chemisch bestendig, kerfvast, bestand tegen temperaturen tot gemiddeld 90 graden Celsius en mechanisch zwaar belastbaar. Vaak gebruikt in de industrie.
  • PE, polyethyleen: waterdicht en goedkoper dan PUR. Vaak gebruikt in grondtoepassingen.
  • Een halogeenvrije samenstelling: produceert minder rook bij branden. Vaak gebruikt in openbare locaties.

De connector

De connector die gebruikt wordt om een Cat kabel te gebruiken als netwerkkabel is een RJ-45 connector.

Begrippen

De meest voorkomende begrippen op het gebied van Cat kabels kunnen vrij verwarrend zijn. Hieronder staan de verschillende begrippen omschreven.
  • Mb/s = megabit per seconden.
  • MB/s = megabyte per seconden, 1 megabyte staat gelijk aan 8 megabit.
  • MHz = de frequentie, hoe vaak er gecommuniceerd kan worden vanaf een kant van de kabel naar de andere.

Voorbeeld: een Cat5 kabel ondersteunt 1.000Mb/s op 100Mhz en een Cat5E kabel ondersteunt 1.000Mb/s op 150Mhz. Dan kunt u dit zien als een snelweg met een maximum snelheid van 1.000Mb/s, waarbij de Cat5 kabel een tweebaansweg is en de Cat5E een driebaansweg. De maximum snelheid op beide wegen is gelijk maar de capaciteit van de Cat5E kabel ligt 50% hoger.

  • Getwiste aderparen: de aders in een Cat kabel zijn per twee getwist. Dat wil zeggen dat de aders per twee om elkaar heen zijn gedraaid om zo de overdracht te verbeteren en de onderlinge interferentie te minimaliseren.
  • Geslagen aders: in een kabel worden de aders geslagen. Dat wil zeggen dat alle aders om een bepaalde lengte een draai maken om hun as. Dit wordt gedaan om beschadiging van de aders bij het bewegen van de kabel te voorkomen.
  • Patchkabels: een patchkabel is in principe hetzelfde als een normale Cat kabel, maar wordt gebruikt in patch-panels. De reden dat dit op de kabel staat aangegeven is enkel om de functie aan te duiden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Sanderkr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Netwerk UTP-kabel zelf makenHet zelf maken van een netwerkkabel is een eenvoudige klus. Er zijn slechts een paar simpele stappen nodig om een dergel…
Speciaal voor het platteland: internet via radioSpeciaal voor het platteland: internet via radioDe internetdichtheid in Nederland is erg groot. Dat is prettig, want we maken met zijn allen steeds vaker en steeds meer…
Internet thuisnetwerk via het stopcontact en lichtnetDraadloos internet via het lichtnet en het stopcontact, oftewel, maak van de stopcontacten in uw huis een draadloos thui…
Coaxkabel voor satelliet tvTv kijken via de satelliet? Satelliet tv systemen maken gebruik van coaxkabels en F connectoren om de satelliet signalen…

Reageer op het artikel "De internetkabel"

Infoteur: Sanderkr
Laatste update: 16-09-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Electronica aanschaffen
Schrijf mee!