InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Horloges: watchwinders en andere opbergsystemen

Horloges: watchwinders en andere opbergsystemen

Wanneer u de trotse eigenaar bent van een prachtig horloge, dan wilt u er zeker van zijn dat dit horloge een zo lang mogelijke levensduur heeft. Buiten dat zou het mooi zijn als de pracht van het sieraad nog lange tijd intact blijft. Dit kan met de hulp van een goed opbergsysteem. Als u uw horloge, wanneer u het niet draagt, gewoon op een kastje of tafel legt, dan zult u zien dat er binnen kortste keren iets onvoorziens mee gebeurd. Na een onverwachte beweging valt het horloge op de grond, een mok blijkt niet waterdicht te zijn: kans op beschadiging is altijd dichtbij. De kans op beschadigingen kan drastisch verminderd worden door een opbergsysteem voor horloges te kopen. In dit artikel zal ik twee soorten bespreken, die allebei een duidelijk doel hebben:
  1. Opbergdoos voor horloges
  2. Watchwinder

Opbergdoos voor horologes

Zoals de naam van dit opberg mechanism al doet vermoeden is het een doos of kistje waarin u uw geliefde horloge op kunt bergen. De opbergdozen zijn er in velen soorten en maten.

Waarop letten voordat u een opbergdoos koopt

Er zijn een aantal zaken waar u aandacht aan moet besteden alvorens een opbergbox voor horloges aan te schaffen. Allereerst moet u zich afvragen waar de box aan moet voldoen. Er zijn exemplaren verkrijgbaar van hout, maar ook van leer of metaal. Hoeveel horloges wilt u kwijt kunnen in uw berging? Wat mag de berging kosten? De prijzen van horlogeopbergsystemen varieren nogal. Vanaf 25 euro hebt een zeer simpele variant, wanneer u bereid bent meer dan 100 euro te betalen komt u terecht bij de mooie, elegante exemplaren.

Een punt wat aandacht verdiend om een miskoop te voorkomen, is de grootte van de te stallen horloges. Een doos waarin u meerdere horloges kunt opbergen is leuk, maar ze moeten er dan ook wel inpassen. Er is geen standaard maat voor hokjes waarin u uw horloge plaats. De ene box zal uitgaan van een smal vrouwenhorloge, terwijl een andere gerust gebouwd kan zijn op een brede horlogeband. Wanneer u van plan bent om online een opbergsysteem aan te schaffen, meet dan altijd even de breedte van uw horloge en kijk op die manier of het systeem wel of niet geschikt is.

Watchwinder

Veel horloges draaien op baterijen, maar er zijn ook erg veel exemplaren die zichzelf opwinden. Ze maken hierbij gebruik van de bewegingen die de drager van het horloge maakt. Wanneer u meerdere horloges heeft, is er een grote kans dat u uw automaat een tijdje niet draait. Het gevolg hiervan is dat de klok verkeerd staat wanneer hem een tijd later weer wilt gebruiken. De klok staat stil en verkeerd omdat het opwindmechanisme niet gewerkt heeft door een gebrek aan beweging. Om dit voorkomen gebruiken veel mensen een watchwinder. Een watchwinder is een opbergsysteem voor horloges, dat tegelijkertijd de mogelijkheid heeft om een horloge te laten bewegen waardoor het zich blijft opladen. Het voordeel hier van is dat het horloge blijft lopen en dus niet door een gebrek van beweging stil komt te staan.

Waar op te letten bij de aanschaf van een watchwinder

Watchwinders zijn er in vele soorten en maten en helaas zijn ze niet bepaald goedkoop. Net als gewone opbergsystemen voor horloges, zijn ze verkrijgbaar in verschillende materialen, zoals hout, leer en metaal. Wanneer u een watchwinder zoekt, moet u ook beslissen hoeveel horloges u op wilt kunnen laden per keer. Er zijn watchwinders die een horloge opladen, maar ook winders die er acht opladen. Ook hier moet u weer kijken of het horloge op de houder past, dit hoeft niet te kunnen vanwege een breedteverschil tussen horloge en houder. Tenslotte kunt u kijken naar de functies die de watchwinder heeft. Sommige watchwinders bewegen in intervallen, dit bespaard energie maar zorgt er desondanks voor dat de horloges blijven lopen. Verder zijn er watchwinders waarop je in kunt stellen welke kant deze op moeten draaien. Sommige horloges laden namelijk beter op wanneer ze linksom draaien, terwijl andere rechtsom prefereren of zelfs een combinatie van bewegingen verlangen.

Bij watchwinders geldt dan een goedkope winder, over het algemeen niet zo goed is voor de levensduur van het horloge. Vaak hebben watchwinders ook een gewoon opbergsysteem zodat u uw automatische en niet automatische horloges in een kan opbergen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Horloges: watchwinders en andere opbergsystemen"

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 29-03-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!