De marketingmix van Apple
De eenvoudige versie van de marketingmix bestaat uit vier p's, het p-beleid. Prijs, plaats, product en promotie. In dit artikel wordt als eerst uitleg gegeven over wat de marketingmix nou eigenlijk inhoud. Vervolgens gaan we dit toepassen bij het bedrijf Apple.
De marketingmix
Eerst wordt uitgelegd wat de marketingmix nou eigenlijk is. De (eenvoudige) marketingmix bestaat uit enkele p’s. Dit p-beleid bestaat uit: prijs, plaats, product en promotie. Wanneer een bedrijf succesvol wil zijn met een hoge winst moet hij de p’s goed toepassen en in balans houden. Daarnaast moeten ze een succesvolle samenhang hebben. Onder prijs verstaan we de winst en andere kosten. Plaats heeft te maken met hoe het bedrijf de winkels inricht en waar ze hun producten verkopen. Onder product verstaan we meerdere kenmerken zoals: kwaliteit, vormgeving, verpakking en garantie en service. Als laatst heb je nog promotie, hieronder verstaan we het promoten van het product. Om goed te laten zien wat een 'p' nou inhoud wordt dit uitgelegd met behulp van het bedrijf Apple.
Prijs
Apple is zoals de meesten mensen weten, duur. Vorig jaar had Apple een winst van 14 miljard dollar. Dat is natuurlijk terug te vinden in de prijs. De kosten zijn zo hoog omdat Apple internationaal een heel bekend merk is. De productiekosten en het materiaal zijn duur, vandaar ook de hoge prijs. Dat niet alleen, ze hebben natuurlijk ook hoge distributiekosten omdat ze over de hele wereld moeten verschepen. Natuurlijk kun je ook goedkoper op andere sites Apple producten kopen, maar Apple maakt het aantrekkelijk om bij hun te kopen omdat als je via hun site besteld bijvoorbeeld gratis kan laten ingraveren. Maar boven alles betaal je voor het merk en de goede kwaliteit volgens de werknemers. Daarnaast maakt Apple gebruikt van de Afroompolitiek. Dit betekend dat een bedrijf zijn product op de markt brengt met en hoge prijs en wanneer het product steeds minder wordt verkocht zullen ze de prijs omlaag doen.
Dit doet Apple omdat ze meestal al een opvolger klaar hebben liggen wanneer ze een product op de markt brengen. Wanneer dus uiteindelijk een product niet goed meer loopt, brengen ze de opvolger op de markt waardoor mensen de opvolger willen kopen. Daarbij verlaagt Apple het eerdere product in prijs zodat mensen het voor die prijs wel gaan kopen, hiermee slaat Apple dus 2 vliegen in 2 klap. Daarnaast maken ze ook gebruik van Psychologische prijzen. Ze gebruiken bij al hun prijzen afgerond 9 euro. Hierdoor lijkt het psychologisch of een bedrag een tiende verschilt, terwijl het eigenlijk maar een euro verschil is. Die heeft dus allemaal te maken met het prijsbeleid.
Plaats
Apple wordt geproduceerd in China, waardoor de kosten van het product dus lager zijn. De plaats waar Apple zijn spullen verkoopt is ook heel belangrijk. De winkels zijn heel modern en strak ingericht. Dat wil Apple natuurlijk ook overbrengen met haar producten dus moet de winkel dat ook uitstralen. Voor de rest heeft Apple verscheidene shop-in-shops. Dat betekend dat Apple bijvoorbeeld in de Mediamarkt of in de V&D een eigen afdeling of hoekje heeft met Apple spullen. Daar zijn ook de medewerkers van Apple. Hiermee wil Apple er dus zeker van zijn dat de winkels die hun spullen verkopen wel modern zijn en dat uitstralen. Doordat hun eigen werknemers klaarstaan om te helpen geven ze een positief beeld van Apple. Ook maakt Apple gebruik van een kort indirect distributiekanaal. Dit betekend dat Apple zijn producten rechtstreeks naar de winkel stuurt en dat ze dus niet te koop zijn in een groothandel. Ook maken ze gebruik van een direct distributiekanaal. Dit betekend dat je bijvoorbeeld via de website van Apple je producten kan bestellen, het gaat gelijk van de producent naar de consument. Dit was dus het plaats beleid.
Product
Bij het Product-beleid is Apple het sterkst. Het kwaliteit van Apple is heel goed, waardoor de p van product heel sterk is en daardoor kunnen ze ook een hogere prijs vragen. De vormgeving maakt Apple zo modern mogelijk. Hierdoor wordt het product aangetrokken door jongeren, maar ook door volwassenen die een jonger imago willen door gadgets aan te schaffen. Voor de rest is Apple een heel breed bedrijf op de markt. Ze hebben niet alleen muziekspelers en telefoon, maar ook heel veel spullen voor de computer: van muizen tot beeldschermen ze hebben alles. Daarnaast is Apple heel bekend omdat ze een eigen software systeem hebben. Dit systeem is heel veilig doordat hier geen virussen voor zijn. Dit heeft allemaal te maken met het product-beleid.
Promotie
Bij Apple proberen ze bij reclames een grote doelgroep erbij te betrekken door bijvoorbeeld ouderen met de gadgets te laten spelen, waardoor mensen denken dat het heel gemakkelijk is om met de producten overweg te kunnen. Ook laten ze heel goed het moderne design en het gebruiksgemak zien. Hierdoor krijgen consumenten het idee dat iedereen er heel gemakkelijk mee om kan gaan. Ook wanneer je door de winkelstraten loopt zie je reclameborden voor de winkel staan. Medewerkers hebben allemaal t-shirts aan met Apple design. Vooral in Amerika heb je grote reclameborden van Apple in de stad. Hierdoor promoot Apple zichzelf zo veel mogelijk omdat je onbewust alles wat je ziet onthoud waardoor de kans dat je de volgende keer een Apple kiest, groter word. Dit was het Promotie-beleid.
Samenhang van de vier p's.
Dit waren de vier p's van Apple. Wil een ondernemer dus succes hebben moet hij evenveel aandacht aan alle P’s schenken en zorgen dat het min of meer in evenwicht is. Apple past dit goed toe doordat ze een hele sterke p van product hebben, hierdoor kun je wel zeggen dat er een kettingreactie op volgt. De kwaliteit, vormgeving en gebruikersgemak van het product zijn zo goed, dat ze een hogere prijs kunnen vragen dan andere concurrenten, en hebben daardoor een hogere opbrengst. Hierdoor kunnen ze genoeg geld schenken aan de promotie en de plaats, die ze een moderne uitstraling geven. Het uitgangspunt bij Apple is kun je wel zeggen, een modern design, en hieruit bestaat de voornaamste samenhang. Kortom een bedrijf moet het p-beleid goed voor elkaar hebben wil het succes hebben op de markt.