InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Aggregaat kopen en huren

Aggregaat kopen en huren

Aggregaat kopen en huren Het huren van een aggregaat hoeft niet heel duur te zijn. Een aggregaat wordt gebruikt om tijdelijk stroom op te wekken en wordt vaak gebruikt als er geen goede stroomaansluiting aanwezig is. Dit kan bijvoorbeeld zijn tijdens een festival waar tijdelijk veel stroom nodig is. Alle ziekenhuizen hebben ook een noodaggregaat. Deze wordt ingeschakeld zodra de stroom uitvalt. Wanneer dat niet zou gebeuren zouden er mensen kunnen overlijden. Er is een grote vraag naar aggregaten. Een aggregaat is een generator die door een motor wordt aangedreven. Het doel van een aggregaat is het opwekken van stroom. De aggregaten worden in verschillende situaties gebruikt. Meestal wordt het gebruikt bij gelegenheden waar geen normale elektriciteitsverbinding aanwezig is. Ook kan het voorkomen dat er wel een stroomverbinding aanwezig is, maar dat deze te weinig stroom levert en dat er daardoor niet aan de vraag kan worden voldaan. Eén of meerdere aggregaten kunnen in dat geval helpen om tijdelijk te voorzien in de toegenomen vraag. Het is makkelijk om het elektriciteitsnetwerk aan te sluiten op de aggregaat.

Aggregaat gebruiken

De meeste aggregaten hebben een verbrandingsmotor die wordt gebruikt als aandrijfmotor. Aggregaten worden vaak gebruikt op bijvoorbeeld festivals of campings. In deze gevallen is er tijdelijk veel stroom nodig omdat er voor een aantal dagen activiteiten zijn. Het lichtnet, maar bijvoorbeeld ook sanitaire voorzieningen en geluidsinstallaties hebben stroom nodig. In campings kan het bijvoorbeeld voorkomen dat er in de zomer een grote piek is van bezoekers en in dat geval kan een aggregaat voorzien in de tijdelijk toegenomen vraag naar stroom. Soms is het in dat gevoel goedkoper om er voor te kiezen om tijdelijk een aggregaat neer te zetten dan het energienetwerk fors uit te breiden.

Noodaggregaat in het ziekenhuis

Er zijn ook plekken waar wel een aggregaat staat opgesteld, maar die nauwelijks wordt gebruikt. Dit gebeurt vooral op plaatsen waar het niet mag gebeuren dat de stroom uitvalt. Dit is bijvoorbeeld in het ziekenhuis, maar ook in de waterzuiveringsinstallatie. Het zou zeer ernstige gevolgen kunnen hebben wanneer de stroom in een ziekenhuis zou uitvallen. Mensen zijn bijvoorbeeld aangesloten op de hartbewaking, of jonge baby’s liggen in een couveuse en het zou letterlijk tot levensbedreigende situaties kunnen leiden wanneer de stroom zou uitvallen. Het is echter ook niet uit te sluiten dat dit wel eens kan gebeuren en in dat geval is het belangrijk dat er snel kan worden overgestapt op noodstroom. Daarvoor dient dus het noodaggregaat. Een noodstroomaggregaat (NSA) moet volgens de wettelijke eisen binnen 15 seconden ingeschakeld kunnen worden wanneer de stroom in een ziekenhuis uitvalt. De noodaggregaat moet dus ook regelmatig worden getest om te zien of deze nog wel goed werkt. Dit moet maandelijks gebeuren.

Aggregaat kopen of huren

Er zijn verschillende soorten aggregaten. Zo is er de fluisteraggregaat. Dit is een compact model dat stil en zuinig is in het gebruik en tot 1000W aan stroom levert. Andere soorten aggregaten zijn de dieselaggregaat en de benzineaggregaat. Deze zijn in verschillende zwaarten te verkrijgen. De zwaarste soorten aggregaten kunnen tot ongeveer 6000W aan stroom leveren. Het is mogelijk om op verschillende plaatsen een aggregaat te kopen. Deze kan eventueel ook geïnstalleerd worden. Dat brengt wel bepaalde kosten met zich mee, want alles heeft een prijs. In het geval van een tijdelijk evenement is het echter aan te raden om een aggregaat te huren. In het algemeen bent u dan goedkoper uit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay

Reageer op het artikel "Aggregaat kopen en huren"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 13-12-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!