InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekening

Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekening

Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekening Uit onderzoek is gebleken dat een groot deel van de was die meestal op 40 graden gewassen wordt ook al schoon wordt bij een wasbeurt op 30 graden. Door de wastemperatuur van de wasmachine te verlagen, kun je een aantal tientjes per jaar besparen op je energiekosten. Hieronder lees je hier meer over.

Wat kost een wasbeurt?

Jaarlijks geeft het Nibud een overzicht voor de gemiddelde kosten van een wasbeurt. Over 2013 waren deze kosten als volgt:

temperatuur/ soort kosten90°C60°C40°C30°C
elektriciteit0,490,250,150,11
water0,080,060,060,06
waspoeder0,210,210,210,21
afschrijving / onderhoud0,470,470,470,47
totaal1,251,000,900,86
Hierbij werd uitgegaan van een elektriciteitstarief van 22,7 eurocent per kWh (incl. 21% BTW), een watertarief van 1,07 per m³ (incl. heffing en 6% BTW) en afschrijving/onderhoud van de wasmachine op basis van 2 wasbeurten per week.

Op welke temperatuur wassen?

Vroeger werd kleding vaak langere tijd achter elkaar gedragen en was er dus een goede wasbeurt met water van hogere temperatuur nodig om de kleding weer schoon te krijgen. Tegenwoordig gebeurt dit bijna niet meer. Ook hebben de huidige wasmiddelen ten opzichte van de wasmiddelen van vroeger meer kracht om het wasgoed al op lagere temperatuur mooi schoon te krijgen. Uit een onderzoek van energieleverancier Nuon is gebleken dat 45% van de wassen die we nu op 40 graden of meer doen, ook al schoon wordt wanneer je wast op 30 graden.

Langere duur van de wasbeurt

Wanneer je je wasgoed op een lagere temperatuur was, is er soms wel een langere wasbeurt nodig om de kleding goed schoon te kunnen krijgen. Het meeste energieverbruik zit hem echter in het opwarmen van het koude water dat de wasmachine gebruikt; het draaien van de wasmachine zelf speelt hier een kleinere rol in.

Besparing op jaarbasis door op 30 graden te wassen

Volgens Nuon, een van de grootste Nederlandse energieverstrekkers, kan men op jaarbasis gemiddeld zo'n 20 euro besparen door te wassen op 30 graden in plaats van op 40 graden. Door deze daling in temperatuur wordt namelijk gemiddeld 26% op het energieverbruik van de wasmachine bespaard. Waste je eerder op 60 graden en ga je nu op 30 graden wassen? Dan kun je het energieverbruik van de wasmachine zelfs met 52% doen laten afnemen. Op jaarbasis scheelt dit gemiddeld zo'n 40 euro.

Andere energie bespaartips bij het wassen

  • Zorg ervoor dat de wasmachine vol is wanneer je hem aan zet
  • Hergebruik handdoeken waarmee je je na het douchen hebt afgedroogd minstens één of twee keer
  • Hang de was na het wassen te drogen, in plaats van het in de droger te stoppen
  • Heeft je wasmachine een eco-stand? Gebruik deze dan
Gerelateerde artikelen
Slimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geldSlimmer de wasmachine benutten bespaart u veel geldEnergiekosten zullen altijd een groot deel van ons besteedbaar inkomen opslokken. Een van de grotere elektriciteitsverbr…
De was: welke temperatuur voor het wassen van wasgoed?De was: welke temperatuur voor het wassen van wasgoed?Wassen kost geld, niet alleen vanwege het water en wasmiddel, ook vanwege het energiegebruik. Je wilt niet onnodig veel…
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Besparen in het huishouden: de was doen, tipsBesparen in het huishouden: de was doen, tipsDe was is een noodzakelijke klus die in elk huishouden wekelijks terugkomt. En de was doen kost geld: voor het water, de…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/was-douche-en-bad.html
  • http://www.nuon.nl/energie-besparen/artikelen-apparaten/koud-wassen.jsp

Reageer op het artikel "Koud wassen zorgt voor een besparing op de energierekening"

Reactie

Natasja, 11-07-2014 09:14 #1
Was wel bijv je handdoekenwas eens per week op 90 graden met een flinke beker azijn erbij. Je krijgt van wassen op lage temperatuur en zeker met vloeibaar wasmiddel wasluis in je machine en dat geeft vieze rare vlekken in je was. Af en toen heet en met azijn (of soda) wassen voorkomt dat. En je ruikt er niks van aan je handdoeken hoor!

Infoteur: Marrie123
Gepubliceerd: 23-01-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!