InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Soorten weegschalen

Soorten weegschalen

Producten moeten telkens van gelijke samenstelling (kwaliteit) en gelijk gewicht zijn. Hiervoor moeten de grondstoffen worden gewogen met een weegschaal.

Soorten weegschalen

Grondstoffen moeten gewogen worden om te zorgen dat iedere keer de eindproducten van dezelfde samenstelling zijn. Het materiaal waarvan weegschalen gemaakt zijn, is meestal een combinatie van roestvast staal, kunststof en glas. Het oppervlak moet zo glad mogelijk zijn afgewerkt. Het is dan goed en gemakkelijk schoon te houden.
Er zijn verschillende soorten weegschalen waarmee je grondstoffen kunt afwegen:
  • Balansweegschaal
  • Snelweegschaal
  • Grammenweegschaal
  • Klokweegschaal
  • Digitale weegschaal

Balansweegschaal

De weegschaal wordt hoofdzakelijk gebruikt om deeg af te wegen, maar je kunt er natuurlijk ook grondstoffen op wegen. Om nauwkeurig af te wegen is deze weegschaal minder geschikt. De meest voorkomende balansweegschaal is uitgevoerd met één schaal en schuifgewichten. Het weegvermogen verschilt per uitvoering.

Snelweegschaal

Zoals de naam al zegt, kan op deze weegschaal snel worden afgewogen zonder gebruik te maken van gewichten. het gewicht is af te lezen met een wijzer en een schaalverdeling op de wijzerplaat. Bij het plaatsen van gewicht op de weegschaal slaat de wijzer uit en op de wijzerplaat staat hoeveel gram het is. Bij sommige uitvoeringen kan door omzetten van de wijzerplaat de schaalverdeling en het maximum weeggewicht worden vergroot. Bijvoorbeeld van één kilogram naar twee kilogram. Alle weegapparatuur moet dagelijks worden schoongemaakt. Bij het schoonmaken moeten de weegschalen zo min mogelijk verplaatst worden. Weegschalen dienen waterpas afgesteld te zijn en verschuivingen geven afwijkingen.

Grammenweegschaal

De grammenweegschaal is vrijwel gelijk aan de snelweegschaal, maar heeft een klein weegvermogen en een andere schaalverdeling op de wijzerplaat. De schaalverdeling is goed afleesbaar in grammen. Met deze weegschaal zijn kleine hoeveelheden op de gram nauwkeurig af te wegen, zoals bijvoorbeeld bakpoeder en zout

Klokweegschaal

Een klokweegschaal heeft ook een wijzer en een schaalverdeling op de wijzerplaat. Een klokweegschaal is moeilijker af te lezen dan een snelweegschaal. De wijzer van de klokweegschaal draait namelijk door naar links, terwijl de schaalverdeling kan veranderen. Naarmate het weegvermogen van de klokweegschaal toeneemt, neemt de afleesbaarheid van de wijzerplaat af. Een klokweegschaal is een weegschaal om grotere hoeveelheden af te wegen, zoals bijvoorbeeld meel of bloem.

Digitale weegschaal

De digitale weegschaal kan de snelweegschaal en de grammenweegschaal vervangen. De digitale weegschaal blinkt uit in snelheid en nauwkeurigheid. Het gewicht is af te lezen op een display (digitaal). Bij het plaatsen van gewicht op de weegschaal staat op de display hoeveel gram het is. Wel moet erop gelet worden dat sommige digitale weegschalen steeds per twee gram verspringen. Enkele grammen kunnen op deze weegschalen niet nauwkeurig worden afgewogen.
© 2011 - 2019 Fading, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Soorten weegschalen"

Infoteur: Fading
Gepubliceerd: 14-10-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!