InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Contactgegevens via CSV, Gmail naar nieuw toestel overzetten

Contactgegevens via CSV, Gmail naar nieuw toestel overzetten

Contactgegevens via CSV, Gmail naar nieuw toestel overzetten Koopt u een nieuw mobieltje of tablet, dan wilt u contactgegevens van andere apparaten of applicaties overzetten. Vaak wordt dit voor u gedaan in de winkel of kunt u het thuis doen. Het kan echter voorkomen dat één en ander qua programmatuur of USB aansluiting niet geheel werkt. Hoe kunt u dan zonder gebruik te maken van een PC Suite programma, wel de contactgegevens overzetten op een nieuwe apparaat door een CSV bestand aan te maken?

Contactgegevens overzetten via CSV, Gmail

Wat is een CSV bestand?

Het Comma Seperated Value (CSV) oftewel een komma gescheiden bestand, is een opsomming van vele gegevens achtereen. Het kan via het Excel programma worden aangemaakt, echter kan ook door verschillende applicaties standaard worden opgesteld. Database-informatie kan daardoor handig en snel als een voor vele toepassingen leesbaar bestand worden gebruikt. Dat houdt in dat het CSV bestand universeel kan worden toegepast, zodat informatie handig van het ene medium naar het andere kan worden overgezet.

Rechtstreekse overzetting mobieltjes

Oude en nieuwe mobieltjes sluiten vaak niet op elkaar aan of de sim van de ene past niet in de ander. De systemen zijn dus niet geheel compatibel. Dat geeft uiteraard problemen indien u een nieuw apparaat heeft, terwijl in het oude enkele honderden contactgegevens staan vermeld. Wat kunt u doen om het overtikken van al die gegevens te vermijden? U kunt via PC Suite van uw oude toestel een CSV bestand aanmaken, welke u via de PC Suite van het nieuwe toestel weer kunt inladen. Het vormt de meest rechtstreeks manier om de verzamelde contactgegevens naar een nieuw mobiel of tablet over te zetten. Toch kan het zijn dat deze manier van werken niet gaat of u wilt ook contactgegevens van elders gebruiken. Denk vanuit uw Hotmail of Outlook account.

Aanmaak van CSV

De aanmaak van een CSV bestand is veelal simpel. Bij Outlook gaat u eerst naar de hoofdselectie ‘People’ of ‘Contacten’, waarna u onder het menu ‘Manage’ 'Export' selecteert. Het bestand wordt daarmee automatisch aangemaakt. Dit kunt u ook binnen de PC Suite van verschillende merken doen. Vaak zal onder 'contacts' onder 'file' de mogelijkheid voor importeren en exporteren staan aangegeven. Oftewel de aanmaak van dit bestand is vrij standaard en eenvoudig.

Contactlijsten via Google Gmail

Heeft u niet de mogelijkheid om via een PC Suite programma het bestand rechtstreeks te uploaden, dan kunt u het ook via Google doen. Daartoe heeft u een Gmail account nodig. Nadat u uw persoonlijke mail account heeft aangemaakt, kunt u onder het eerste Gmail menu, ‘Contacts’ vinden. Klik daarop en ga vervolgens naar de onderste regel. Daar vindt u importeer contacten of ‘import contacts’. Selecteer daarbij uw CSV bestand, waarna u direct alle contacten netjes op een rij terugvindt. De volgende stap is het synchroniseren van uw tablet of mobiel met deze Gmail contactlijst.

Vervolgstappen contactgegevens overzetten op apparaat

De laatste stap om te nemen is het synchroniseren van uw apparaat. Ga daarvoor naar ‘Apps’ en klik verder op ‘Settings’. Ga vervolgens naar ‘General’ of direct naar ‘Account&Sync’, waarna u ‘Google’ opzoekt. Onder dit menu kunt u het ‘nu synchroniseren’ vinden. Daartoe kunt u bijvoorbeeld foto’s (geüpload binnen Google+) aanvinken of alleen 'contacts' (Gmail). Door op ‘sync-now’ te klikken zal alle informatie worden toegevoegd aan uw toestel vanuit Gmail. Gaat u daarna naar uw contactlijst dan is die lijst aangevuld met deze extra lijst. Let wel dat de indeling van de menu’s bij verschillende apparaten verschillend kan zijn, echter de opzet van het synchroniseren is vergelijkbaar.

Gebruik van Line

De meeste nieuwe toestellen maken gebruik van Line. Voegt u een grote lijst nieuwe contacten toe dan kunnen die contacten ook per direct zien dat u via Line beschikbaar bent. Oftewel enige privacy gaat dus verloren. Selecteer dus vooraf welke contacten u ook via Line benaderbaar wilt hebben en welke contacten u niet via Line wilt zien. Meest directe methode is door die contacten niet via CSV te uploaden of u moet achteraf in Line die contacten verwijderen/blokkeren.
Gerelateerde artikelen
Windows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerWindows Vista heeft Windows Mail, een stuk veiligerOutlook Express heet in Windows Vista nu Windows Mail. Ondanks de vergelijkbare basis zijn er nogal wat nuttige verbeter…
Wat is een Chromebook?Wat is een Chromebook?Wat is een Chromebook nu eigenlijk? De Chromebook is een computer met het besturingssysteem van Google: Chrome OS. De Ch…
Bronnen en referenties
  • http://www.phonetipsandtricks.com/tips/lg-optimus-g2/how-to-import-contacts-from-your-old-phone-76/
  • http://support.bell.ca/Mobility/Smartphones_and_mobile_internet/LG-G2.how_to_sync_microsoft_outlook_contacts_with_my
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kommagescheiden_bestand

Reageer op het artikel "Contactgegevens via CSV, Gmail naar nieuw toestel overzetten"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Schrijf mee!