InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Geblokkeerd op WhatsApp: hoe kom je hier achter?

Geblokkeerd op WhatsApp: hoe kom je hier achter?

Geblokkeerd op WhatsApp: hoe kom je hier achter? Heb je het vermoeden dat iemand je geblokkeerd heeft op WhatsApp? Deze informatie wordt niet actief getoond maar er zijn wel een aantal dingen waarop je kunt letten waardoor je er achter kunt komen of je inderdaad geblokkeerd bent door je contact. Hierbij kun je onder meer letten op de zichtbaarheid van de profielfoto, de 'laatst gezien'-informatie, de zichtbaarheid van blauwe vinkjes bij je verstuurde berichten en de mogelijkheid om iemand toe te voegen aan een groep. Let je op deze aanwijzingen dan kun je er vaak wel achter komen of iemand je geblokkeerd heeft in WhatsApp.

Geblokkeerd op WhatsApp?

Over WhatsApp

WhatsApp is een anno 2019 zeer populaire gratis berichtendienst voor smartphone en computer. Via de app kan men berichten uitwisselen in de vorm van chatten. WhatsApp is opgericht in 2009 en oorspronkelijk was het alleen mogelijk de dienst te gebruiken met een iPhone. Al snel kwam WhatsApp ook beschikbaar voor Android, Windows Phones en Blackberry. Volgens eigen zeggen oversteeg de dienst in 2016 het aantal van 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd, waarmee het samen met Facebook Messenger gerekend kan worden tot de populairste chatapps ooit. In Nederland heeft het gebruik van WhatsApp de sms voor de meeste smartphonegebruikers nagenoeg volledig vervangen. Een gevolg daarvan is dat telecomaanbieders minder verdienen aan telefoonabonnementen. De sms is daaruit door de opkomst van WhatsApp namelijk nagenoeg volledig verdwenen of gratis gemaakt.

Iemand blokkeren op WhatsApp

WhatsApp staat je toe om met iedereen in je adressenlijst berichten uit te wisselen en ook handmatig contacten toe te voegen die nog niet in de adressenlijst van je smartphone staan. Het kan echter gebeuren dat iemand ongewenst contact met je opneemt of blijft opnemen. Het is in dat geval mogelijk om iemand te blokkeren en er zodoende voor te zorgen dat de ander jou geen appjes meer kan sturen. Dit is heel simpel, je volgt hiervoor de volgende stappen:
  1. Open WhatsApp
  2. Klik op de menu button
  3. Ga naar “Instellingen” > “Account” > “Privacy” > “Geblokkeerde contacten”
  4. Klik op het “+icoon” bovenaan het scherm.
  5. Klik op het contact dat je wilt blokkeren

Hoe weet je of je door iemand geblokkeerd bent op WhatsApp?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand jouw berichten niet waardeert en jou daarom geblokkeerd heeft op WhatsApp. Ontvang je geen reacties meer van iemand dan heb je mogelijkerwijs het vermoeden dat de ander je geblokkeerd heeft. Maar hoe kom je er nu achter of dit zo is? WhatsApp toont het niet actief als de ander je geblokkeerd heeft. Dit wordt gezien als privacy-schendende informatie. Je kunt daarom alleen maar letten op aanwijzingen dat er sprake is van een blokkade van jou als contact. Hiervoor kun kijken naar de volgende signalen:
  • Zichtbaarheid status en profielfoto
  • Zichtbaarheid van 'laatst gezien' en 'online'
  • Zichtbaarheid van blauwe vinkjes
  • Mogelijkheid iemand toe te voegen aan een WhatsApp-groep

Zichtbaarheid status en profielfoto

Als iemand je geblokkeerd heeft in Whatsapp dan worden de profielstatus en profielfoto van de ander voor jou onzichtbaar. Is dit plots het geval dan is dit dus een aanwijzing dat je geblokkeerd bent. Dit werkt echter alleen als de ander normaliter wel een profielfoto heeft. Was dit al niet het geval dan zal dit dus geen uitsluitsel geven. Bovendien is het ook mogelijk dat iemand er gewoon voor gekozen heeft de profielfoto te verwijderen.

Zichtbaarheid van 'laatst gezien' en 'online'

Zit je in een gesprek met een WhatsApp-contact dan zie je normaliter bovenaan onder de naam van je contact ofwel staan dat iemand op dat moment online is of ofwel een tijdstip waarop je contact voor het laatst gezien is in de app. Zie je dit staan dan weet je zeker dat je niet geblokkeerd bent. Deze informatie wordt namelijk bij een blokkade gemaskeerd. Dat je deze gegevens niet ziet kan er echter ook op duiden dat je contact deze informatie voor iedereen heeft afgeschermd uit privacy-overwegingen. Dat je deze informatie niet ziet staan betekent dus niet per definitie dat je geblokkeerd bent. Ken je iemand anders die dit contact ook in zijn of haar lijst heeft staan dan zou je de ander kunnen vragen of deze informatie daar nog wel getoond wordt. Is dit het geval maar zie jij de informatie niet, dan kun je ervan uit gaan dat je geblokkeerd bent.

Zichtbaarheid van blauwe vinkjes

WhatsApp toont je op verschillende manieren de status van je eigen verzonden berichten. Heb je op verzenden geklikt maar is het bericht nog niet daadwerkelijk verzonden dan zie je een klokje in beeld. Is het bericht wel verzonden maar nog niet bij de ontvanger afgeleverd dan zie je één grijs vinkje. Is je bericht verzonden en afgeleverd dan zie je twee grijze vinkjes. Twee blauwe vinkjes betekent dat de ontvanger je bericht gelezen heeft. Zie je twee blauwe vinkjes bij je laatste bericht dan weet je dat je op dat moment in ieder geval nog niet geblokkeerd was. Het uitblijven van blauwe vinkjes kan er ook op duiden dat je contact de ontvangstbevestiging in het algemeen uitgeschakeld heeft. Ken je iemand anders die dit contact ook in zijn of haar lijst heeft staan dan zou je de ander kunnen vragen of de blauwe vinkjes daar nog wel getoond worden. Is dit het geval maar zie jij dit in jouw gesprek niet, dan kun je ervan uit gaan dat je geblokkeerd bent.

Mogelijkheid iemand toe te voegen aan een WhatsApp-groep

Als iemand je geblokkeerd heeft op WhatsApp dan is het voor jou niet mogelijk om deze persoon aan een groep toe te voegen. Je krijgt dan een error. Je kunt dus proberen om degene waarvan je vermoedt dat hij of zij je geblokkeerd heeft toe te voegen aan een groep. Wees je er echter wel van bewust dat als deze persoon je niet geblokkeerd heeft hij of zij kan zien dat je dit doet en dit vragen kan oproepen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Danneiva, Pixabay
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/WhatsApp

Reageer op het artikel "Geblokkeerd op WhatsApp: hoe kom je hier achter?"

Reactie

A., 06-09-2019 21:55 #1
Kunt ge ook zien waar en wanneer iemand u geblokkeerd heeft?

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 21-02-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 1
Schrijf mee!