ICE: internationaal hulpmiddel in geval van nood
Bij een noodsituatie zoals een ongeluk moet een naaste van het slachtoffer gewaarschuwd worden, bijvoorbeeld voor belangrijke informatie of identificatie. Een telefoonnummer in de mobiele telefoon van het slachtoffer kan uitkomst bieden als de persoon zelf niet aanspreekbaar is. Een welkome hulp bij het zoeken naar het juiste nummer is het gebruik van ICE. Het instellen kost niets en is een kleine moeite. Voor het slachtoffer kan het kostbare tijd schelen, wat een verschil kan maken.
De deur uit: telefoon mee
Heel veel mensen hebben tegenwoordig een mobiele telefoon en nemen die meestal mee als ze de deur uitgaan. Als er zich buiten een ongeval voordoet waarbij slachtoffers zijn wordt er door de hulpdiensten een familielid of bekende gewaarschuwd. Maar niet altijd is een slachtoffer in staat om een naam of nummer door te geven, bijvoorbeeld door bewusteloosheid. De mobiele telefoon van het slachtoffer komt dan van pas om een telefoonnummer op te zoeken van een familielid of bekende. Het blijkt echter dat er voor hulpverleners in zo'n situatie onnodig veel tijd verloren kan gaan met het zoeken in de lijst met contacten. En wie moet er gebeld worden in geval van nood?
Noodgeval
Om hierin verbetering aan te brengen is in 2005 een initiatief ontwikkeld door de Britse ambulancebroeder Bob Brotchie.
Ook in andere landen is dit initiatief overgenomen en het wordt gesteund door bijvoorbeeld het
Rode Kruis; deze organisatie heeft in dit verband mensen over de hele wereld opgeroepen eraan mee te doen. In Nederland is vanuit de overheid nog geen campagne geweest hierover. Maar het Korps Landelijke Politiediensten vindt het een goed idee. Zij weten dat het er tijdens een ongeval hectisch aan toe gaat en dat de familie van een (bewusteloos) slachtoffer snel gewaarschuwd moet worden.
Het kan echter lastig zijn om in een mobiele telefoon de juiste naam eruit te halen als deze situatie zich voordoet. Veel mensen hebben een lange lijst met contacten die veelal alleen bestaat uit voornamen; dit maakt het lastig om onderscheid te maken tussen een direct familielid en bijvoorbeeld een verre kennis. En ook al is het wel duidelijk, dan is het nog niet zeker of het om de persoon gaat waarvan het slachtoffer wil dat die gebeld wordt bij een noodgeval. Voordat dit wel duidelijk is, kan er kostbare tijd verloren gaan.
ICE: simpel maar effectief
ICE staat voor 'In Case of Emergency' ofwel: in geval van nood. ICE is een afkorting die internationaal gebruikt wordt. Het initiatief houdt in dat mensen deze afkorting gebruiken in het telefoonboek van hun mobiele telefoon. De telefoonnummers die gebeld moeten worden in geval van nood komen dan onder ICE te staan, zodat hulpverleners meteen kunnen zien wie in zo'n geval gewaarschuwd moet worden. Niet alleen kan dit een hoop tijd besparen bij de identificatie van een slachtoffer, het kan ook nodig zijn om snel
belangrijke medische informatie te krijgen. Om meer dan één contactpersoon onder de code te plaatsen kan gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld ICE1, ICE2, ICE3.
Niet iedereen is voorstander van dit systeem. Telecombedrijven Telfort, Hi en KPN vinden de - overigens ook internationale - afkorting
SOS een beter idee. Volgens hun eigen onderzoek bleek dat hun Nederlandse klanten de afkorting ICE niet kennen en zou SOS beter ingeburgerd zijn in Nederland.
Arabische cijfers in plaats van Romeinse letters
Het alfabet dat wij gebruiken bestaat uit Romeinse letters, en die zijn niet voor iedereen te lezen. Dat geldt dus ook voor de letters ICE. Daarom is twee jaar geleden door de ITU (International Communication Union) een standaard aangenomen die over de hele wereld gebruikt kan worden. Hun aanbeveling houdt in dat er Arabische cijfers gebruikt worden voor het registreren van belangrijke telefoonnummers in de mobiele telefoon. Het aanbevolen formaat is 0nxxx, waarbij n een getal tussen 1 en 9 is en xxxx een beschrijving is die in elke willekeurige taal of schrift kan zijn, bijvoorbeeld: "Truus" of "mijn moeder". Contacten in dit voorbeeld zien er in het telefoonboek dan uit als: 01Truus, 02mijn moeder, etc.
Geavanceerde ICE: Smart-ICE
Voor de iPhone van Apple bestaan applicaties waarmee nog meer (medische) informatie in de mobiele telefoon kan worden gezet, waarmee het ICE concept verder wordt uitgebreid. Uitgangspunt hierbij is dat de telefoon voor de patiënt praat als deze het zelf niet meer kan.
Geen waterdicht systeem
Hoewel het voor hulpverleners handig is om snel een telefoonnummer te vinden kan het natuurlijk nog altijd mis gaan. De telefoon kan bijvoorbeeld verloren zijn geraakt tijdens een ongeluk. Als de telefoon geblokkeerd is met een code kan hij niet gebruikt worden voor iemand anders, en maakt het gebruik van ICE in de telefoon geen verschil. Daarom moeten mensen ook altijd een identiteitskaart bij zich hebben, zodat in ieder geval hun identiteit vastgesteld kan worden.
ICE of SOS: als het maar duidelijk is
Welke afkorting er dan ook gebruikt wordt, het is een kleine moeite om het voor hulpverleners iets makkelijker te maken in het geval er ons iets overkomt. Bovendien kost het niets. Het scheelt tijd en die blijkt nogal eens kostbaar in zo'n situatie. Dus is het sowieso een goed idee om in de mobiele telefoon onder een code de telefoonnummers van gewenste contacten te zetten.