PUK-code: code om sim-kaart te deblokkeren

Wanneer je driemaal de verkeerde pincode invoert op je mobiele telefoon, vraagt je gsm ter beveiliging om een PUK-code. Deze achtcijferige, unieke code is direct gekoppeld aan je sim-kaart en heb je gekregen toen je je telefoon en/of sim-kaart kocht. Als je je PUK-code kwijt of vergeten bent, zijn er meerdere opties om het probleem te kunnen oplossen en je kaart te deblokkeren.

De PUK-Code: uitleg en algemene informatie

Algemeen wordt aangenomen dat PUK-code voor Personal Unblocking Key staat. Anderen beweren echter dat het een afkorting is voor Pin Unlock Key. Hoe het ook zij, feit is dat iedereen met een sim-kaart, tegelijkertijd een PUK-code bezit. De achtcijferige sleutel dient als beveiligingsmaatregel. Wanneer iemand zijn PIN-code(Personal Identification Number) -bedoeld om de telefoon te unlocken - driemaal verkeerd intoetst, wordt de bijbehorende sim-kaart geblokkeerd. In het geval van diefstal is dit erg handig; op deze manier komt een dief niet bij je persoonlijke gegevens en kan deze geen gebruik maken van je gsm. Vervelend wordt het echter, wanneer jij of bijvoorbeeld je kind driemaal de verkeerde PIN invoert en je vervolgens je PUK-code bent vergeten.

Deze cijfersleutel is namelijk de enige manier om je sim-kaart weer te deblokkeren. Zaak is dus altijd de code goed te bewaren. Je ontvangt deze altijd bij aanschaf van je sim-kaart en aangeraden wordt dan ook om je PUK op een veilige en voor jou makkelijk te onthouden plaats te bewaren.

PUK-code om blokkade sim-kaart te kunnen opheffen

De cijfersleutel dient dus om de blokkade van je sim-kaart (en dus je telefoon) op te heffen. Na het invoeren van je PUK-cijfercombinatie, wordt er gevraagd een nieuwe PIN-code in te typen. Dit laatste moet tweemaal; de tweede keer dient ter verificatie.

Als er echter iets mis gaat en de PUK-combinatie 10 maal verkeerd wordt ingevoerd, wordt je PUK en daarmee de sim-kaart definitief geblokkeerd. Je dient dan een nieuwe kaart te verkrijgen om je telefoon weer te kunnen gebruiken.

PUK-code kwijt of vergeten

Wanneer je het papier met daarop je PUK-code, dat je ontving bij aanschaf van je sim-kaart, echt kwijt bent, of je bent hem simpelweg vergeten, kan je het best contact opnemen met je provider/operator. Deze kan je, na identificatie, aan de unieke cijfercombinatie helpen. Dit is zowel mogelijk via internet (e-mail of helpdesk) als via de telefonische klantenservice mogelijk. Als vuistregel geldt dat je bij veel providers online je PUK-code kunt opvragen.
© 2011 - 2020 Dewittevos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "PUK-code: code om sim-kaart te deblokkeren"

Reacties

Otmane Lamya, 21-01-2017 17:49 #7
Mijn gsm is geblokkeerd en weet niet waarom, ze vragen mijn pukcode, die ken ik niet. Wat moet ik doen?
Mvg

Alpay, 02-07-2015 20:14 #6
Hallo, Mijn Pin-code is geblokkeerd. Ze vragen van mij de Puk-code. Hoe kun ik dat weten te komen?

Frans Vranckx, 06-09-2014 19:21 #5
Kan geen puk code krijgen, eigenaar van 0487011153 staat onder een bewindvoerder die de code heeft, en die heeft geen goesting om deze code door te geven aan de eigenaar van dit nummer. bij base waar ik heb geprobeerd een code te krijgen kunnen ze niet een geven aan mij, gezien ik niet de eigenaar van dit nummer ben.

Gerben, 27-01-2014 20:16 #4
Hallo

ik heb een vodafone en ben mijn pukcode vergeten. hoe kan ik daar aankomen?
bvd

gerben

Solberg, 07-01-2014 15:50 #3
Ben mijn pin en puk code kwijt. heb mijn telefoon in België gekocht ik dacht proxis of zo iets. kan u dat voor mij achter halen?

T. Yilmaz, 12-04-2013 13:38 #2
Hoe krijg ik dan mijn puk code?

Arwin Ligtvoet, 21-11-2012 09:24 #1
Beste heer/mevrouw,
De pincode van van mijn prepaid card is drie maal verkeerd ingevoerd door mijn zoon waardoor het toestel nu om een puk-code vraagt. Ik ben hierop naar uw site gegaan om mijn puk-code op te vragen omdat ik deze niet meer bezit. Ik heb mij eerst proberen te registreren maar dan krijg ik mijn wachtwoord per SMS aangeleverd. Maar deze kan ik niet nakijken omdat ik geen toegang tot mijn telefoon krijg! Kunt U mij helpen, bij voorbaat hartelijk dank. Wachtende op uw antwoord,

Met vriendelijke groet,
Arwin Ligtvoet
Leiden.

Infoteur: Dewittevos
Gepubliceerd: 20-12-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 7
Schrijf mee!