InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Een jukebox repareren, onderhouden en zoeken naar onderdelen

Een jukebox repareren, onderhouden en zoeken naar onderdelen

Een jukebox repareren, onderhouden en zoeken naar onderdelen Een mooie jukebox kan een waardevolle aanvulling voor de woonkamer zijn, maar zelfs een goed gerestaureerde machine kan af en toe wel eens stuk gaan. Voor velen is het niet gegeven om de volledige technologie van een jukebox te beheersen, waardoor een monteur inschakelen de enige optie lijkt. Toch zijn er enkele reparaties die wel degelijk zelf kunnen.

Storingen aan de jukebox

Voordat een reparatie verricht moet worden aan de jukebox, is het verstandig om het probleem op te zoeken. Als de jukebox bijvoorbeeld net verplaatst is en hij selecteert minder goed, kan het zijn dat de afstelling van het selectiemechanisme opnieuw een fijn afstelling nodig heeft. Dit hoeft niet bij alle merken en modellen zo te zijn, maar met name enkele 78toeren Wurlitzers staan hierom bekend. Ook enkele modellen van Seeburg kennen selectieproblemen, waarbij vaak een nieuwe afstelling de truc wel moet kunnen doen. Het afstellen van een jukebox is vaak goed te doen, meestal kan de handelaar waar de jukebox gekocht is dit wel uitleggen, staat het in een reparatiemanual of is het op internet te vinden.

Geluidskwaliteit van de jukebox

Naast selectieproblemen is wellicht het meest voorkomende probleem de kwaliteit van het geluid. Zo kan het geluid krakerig zijn, of zeer zwak zijn. Problemen met het geluid van een jukebox kunnen variëren van zeer makkelijk oplosbaar tot zeer ingewikkeld. Het eerste wat er gebeuren moet is het controleren van de naald; is deze nog goed? Controleren kan heel makkelijk door een andere naald op de arm te zetten; als het probleem is opgelost was het de naald. Een zwak geluid komt echter meestal van het element af; ook deze kan gewoon vervangen worden. Als het niet aan het element of de naald ligt, is het probleem wat lastiger van aard. De mogelijkheid bestaat dan dat het probleem zich bevindt in de speakers of, waarschijnlijker, de versterker. Het reviseren van een oude buizenversterker is een specialistisch werkje, wat het beste gedaan kan worden door experts. Hoewel er meerdere mensen zijn die een buizenversterker weer werkend kunnen maken, zijn er niet veel die een versterker van een jukebox ook daadwerkelijk weer kunnen laten klinken zoals een echte jukebox.

Onderhoudsboek en monteurs

Mochten er problemen zijn die niet in deze klasse van meest voorkomende problemen vallen, dan is het verstandig om eens een onderhoudsboek aan te schaffen van het betreffende type jukebox. Deze onderhoudsboeken zijn nog veelvuldig beschikbaar, hoewel meestal in gekopieerde vorm. Met een dergelijk reparatiehandboek kan de jukebox nagelopen worden om te kijken of het probleem zelf op te lossen is; neem hiervoor genoeg tijd, aangezien verkeerde handelingen ervoor kunnen zorgen dat er nog meer gerepareerd zal moeten worden. Als het probleem niet te vinden is, dan verdient het de aanbeveling om een jukebox monteur ernaar te laten kijken. Op internet zijn in iedere regio wel monteurs te vinden; anders is het een idee om via een handelaar het nummer van een monteur te bemachtigen.

Storingen op internet

Als de reparatiemanual overigens niet duidelijk genoeg is bij een bepaalde reparatie, is het vaak mogelijk om dezelfde reparatie uitgelegd te krijgen op internet. Er zijn enkele internetfora waar bepaalde storingen worden uitgelegd, soms zelfs met een complete fotoreportage erbij. Als het er niet bijstaat, is er altijd de mogelijkheid om op die fora zelf de vraag te stellen, waarbij men echter wel stil moet staan bij het feit dat de meeste van deze fora het Engels als voertaal hebben.

Vinden van onderdelen

Mocht het probleem wel gevonden zijn, maar zijn er extra onderdelen nodig, is internet ook een handig instrument. Via het internet zijn een groot aantal onderdelen te bestellen, via bijvoorbeeld de jukeboxfanaat. Deze site verkoopt vooral replica onderdelen, maar heeft ook veel oude onderdelen op voorraad liggen. Als het daar niet te vinden is, zijn er wellicht handelaren die het onderdeel nog hebben; deze zijn veelal ook via internet bereikbaar. De laatste mogelijkheid is dan nog het afgaan van jukebox beurzen, zoals de jukeboxbeurs in Rosmalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het repareren of restaureren van een jukeboxHet repareren of restaureren van een jukeboxHoewel er van de meest bekende jukeboxmodellen altijd wel een goede restauratie beschikbaar is, zijn deze vaak toch aan…
Een jukebox aanschaffenEen jukebox aanschaffenVoor velen roepen de oude Amerikaanse open jukeboxen uit de jaren vijftig nostalgische herinneringen op. Voor anderen is…
Waar op te letten bij de aanschaf van een jukeboxWaar op te letten bij de aanschaf van een jukeboxDe aanschaf van een jukebox is vaak een aanschaf die niet snel herhaald zal worden. Vanwege die reden is het niet alleen…
Goedkope en betrouwbare open jukeboxenGoedkope en betrouwbare open jukeboxenHet zoeken naar een mooie jukebox is voor een leek niet moeilijk; het is namelijk een kwestie van smaak welke jukebox al…
IPads en iPhones repareren  Waar moet je op letten?IPads en iPhones repareren Waar moet je op letten?Zowel iPhones als iPads zijn steeds populairder aan het worden. Smartphones worden veel gebruikt omdat de functionalitei…

Reageer op het artikel "Een jukebox repareren, onderhouden en zoeken naar onderdelen"

Reacties

Eddy, 18-01-2017 09:18 #10
De loopwagen van mijn NSM Hit120 loopt niet terug als deze een single heeft afgespeeld. De loopwagen gaat naar het einde toe, maar loopt niet terug. Je kunt deze wel met de hand terugduwen. De loopwagen blijft dan alleen staan als het de laatste single keuze is geweest. Je kunt dan gewoon weer een single uitkiezen en dan speelt de jukebox deze gewoon weer af. Wie weet wat het defect is of weet een monteur in de omgeving van Arnhem die mij hiermee kan en helpen?
Alvast bedankt!

Hans, 04-03-2016 11:48 #9
Wie kan mij helpen aan een telefoonnummer van een wurlitzer OMT 100cd monteur regio oldenzaal/Enschede?

Frans, 17-10-2014 10:18 #8
Mijn Seeburg AY160 speelt perfect, alleen als de plaat is afgelopen krijg ik een hard geluid als de naald van de plaat gaat. Heel vervelend bij een verjaardag of feestje! Wat kan ik hier aan doen?

Rene, 24-08-2014 10:09 #7
De tl lampen in mijn OMT wurlitzer wil ik vervangen maar het lukt mij niet. Heeft iemand een instructie hiervoor of een telefoonnummer van een monteur in de regio den haag?
Alvast bedankt

Marcel, 20-06-2014 22:21 #6
Mijn jukebox, Wurlitzer 3010, speelt af en toe niet de gehele plaat af, dus stop er iets te vroeg mee. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan oplossen?

Van Maurik, 27-01-2014 14:21 #5
Mijn jukebox, een NSM-prestige ES160 heeft sinds enige tijd vervelende kuren. Voorheen geen problemen, maar nu na opstarten licht de keuzedisplay niet op. Werkt de muntautomaat niet waardoor ook geen keuze gemaakt kan worden uit de platen. Wat wel werkt is het transsport van de pickup langs de platen dmv een resetknop. Hoewel ik zelf denk aan een ontbreken van een 5 Volt voeding op een van de platen, kan ik er niet achter komen. Is er iemand die mij in deze enige nuttige wenken kan geven?
Bij voorbaat hartelijk dank.

Naamg Bijsterbosch, 11-11-2013 14:46 #4
Reactie. Mijn jukebox, een Tempo 2, maakt als hij draait een bijgeluid en is het alsof ik de draaitafel er doorheen hoor. wie geef mij een tip?

Johan, 21-05-2013 00:46 #3
Wie kan mij helpen aan tel.nr. van jukeboxmonteur. woon in Leeuwarden.

Hdevries Antwoordt, 13-12-2012 20:11 #2
Dank u wel, het moet zijn een klamparm veertje van ca, 2 a 3 centimeter om de 45 toeren plaatje op zijn plaats te houden en te leten bewegen. Ik heb zelf een Seeburg discotheque jukebox. Waar kan ik zo'n veertje kopen en hoe moet hij dan gemonteerd worden?
Bvhd Reactie infoteur, 14-12-2012
Dat kunt u het beste aan een monteur vragen, of op een jukebox forum.

H. de Vries, 10-12-2012 09:03 #1
Ik ben een trekveertje kwijt, maar weet niet waar te koop. Kan u helpen? Het is voor aandrijver jukebox seeburg discotheque Reactie infoteur, 10-12-2012
Probeer het eens bij www.jukebox-revival.nl of www.jukeboxfanaat.nl. Als het onderdeel niet op de sites staat is het wellicht een optie om contact met hen op te nemen. Als ze het onderdeel daar niet hebben, kan het de moeite waard zijn om de jukeboxbeurs in Rosmalen te bezoeken of contact op te nemen met jukeboxrestaurateurs.

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 16-01-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Seeburg jukeboxen
Reacties: 10
Schrijf mee!