InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Geen ISRA punt in huis?

Geen ISRA punt in huis?

Veel mensen lopen tegen het probleem aan dat ze geen ADSL aan kunnen vragen, omdat ze geen telefoonlijn naar hun huis hebben liggen. Lees in dit artikel wat je kunt doen om alsnog een telefoonlijn of ISRA punt aan te laten leggen in je huis.
Je vraagt ADSL aan bij een van de vele telecom aanbieders en wordt na een aantal dagen gebeld met de mededeling dat ze niet kunnen leveren op jouw adres, omdat je geen telefoonlijn hebt.

De waarheid

Veel mensen lopen tegen dit probleem aan en worden vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd: De provider geeft aan dat je contact op moet nemen met KPN en KPN zegt op zijn beurt weer dat je provider dit kan regelen. Beide partijen zullen niet aan je toegeven dat het mogelijk is.

Hier is de waarheid:

Zowel KPN, als de provider waar je je aanvraag gedaan hebt kunnen dit weldegelijk regelen. Ze doen dit alleen niet, omdat het heel veel geld kost. Je provider mag deze kosten niet in rekening, omdat dit valt onder hun leverplicht. Ze zijn je op dat moment liever kwijt als klant, dan dat ze een telefoonlijn voor je aan moeten leggen. Wat de daadwerkelijke kosten zijn is afhankelijk van jouw situatie, maar hieronder vind je een kort overzicht van de geschatte kosten.

Er zijn 3 varianten:

    • NLS1 - Laswerkzaamheden, voornamelijk werkzaamheden in je meterkast.
  • Er ligt wel een telefoonlijn, maar deze is niet gemonteerd in je meterkast (Dit is het zogenoemde ISRA punt)
    • NLS2 - Uitgebreide laswerkzaamheden, werkzaamheden in je meterkast en in de grond waar jouw telefoonlijn loopt.
  • Er ligt een hoofdkabel door je straat, maar er is geen specifieke lijn naar jouw huis.
    • NLS3 - Uitgebreide graaf- en laswerkzaamheden, werkzaamheden in je meterkast en in je gehele straat.
  • Er ligt waarschijnlijk geen hoofdkabel in jouw (deel van de) straat.

De kosten voor deze varianten liggen rond de volgende prijzen:
VariantKosten
NLS1€ 100,00 - € 300,00
NLS2€ 300,00 - € 700,00
NLS3€ 700,00 +

Dit zijn geen misselijke prijzen en je zult daarom waarschijnlijk wel begrijpen waarom je provider dit liever niet doet. Voor de meeste providers zou dit beteken dat ze de eerste 4 a 5 jaar geen winst kunnen maken op jouw abonnement. Daarmee ben je een veel te dure klant.

De mogelijkheden

Wat moet je dan? Hoe kun je toch ADSL krijgen?

Het is mogelijk om alsnog ADSL te krijgen op jouw adres. Je zult alleen een andere manier moeten vinden om een ISRA punt in je huis te krijgen. Je vraagt je misschien, na het lezen van het stukje hierboven, af waarom KPN de lijn niet voor je legt. KPN is immers netwerkbeheerder van het telefoonnetwerk in Nederland en daarmee verantwoordelijk voor de aanleg van deze lijn. KPN wil wel graag dat je een abonnement neemt. Je bent dan namelijk afhankelijk van KPN en je zult eerder geneigd zijn meer producten van ze af te nemen.

Wat zijn je mogelijkheden om toch een telefoonlijn en/of isra punt aan te laten leggen? Je kunt 2 dingen doen:
    1. Je neemt een BelBudget abonnement bij KPN. Dit is het goedkoopste abonnement voor vaste telefonie van KPN. Je betaald hiervoor € 10,95 per maand en je zit hier 12 maanden aan vast. Je kosten komen hiermee op € 131,40 voor een jaar. KPN heeft een leverplicht op dit abonnement en zal daarom in geval van NLS1 en NLS2 de telefoonlijn bij je aan komen leggen. Zodra deze lijn er ligt kun je weer internet aanvragen bij een ADSL provider. Na een jaar zeg je het KPN abonnement op en dan ligt er alsnog een telefoonlijn naar je adres. Let op: In het geval van NLS3 zal KPN niet akkoord gaan met deze optie!
    2. Je kunt ook zelf opdracht geven tot het aanleggen van de telefoonlijn en het ISRA punt. Ondanks dat KPN deze aansluitingen verzorgt, kun je dit niet rechtstreeks bij KPN aanvragen. Je kunt de lijn aanvragen door naar Huisaansluitingen.nl te gaan. Hier kies je je eigen provincie. Vervolgens kun je hier een aanvraag doen voor een telefoonlijn. Je aanvraag wordt dan doorgestuurd naar KPN en een KPN monteur zal contact met je opnemen. Let op: Je draait nu zelf op voor bovenstaande kosten!

In beide gevallen zal het je geld kosten. Vraag jezelf af of je dit hier voor over hebt. Je kunt namelijk ook kiezen voor kabelinternet.

Lees verder

© 2012 - 2017 Tifont, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bedrijf internet adsl / zakelijk internetBedrijf internet adsl / zakelijk internetEen bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder internet, ook wel zakelijk internet genoemd. Er zijn dan ook diverse aanbi…
Kiezen van een InternetproviderKiezen van een InternetproviderDe aanbiedingen van Internetverbindingen vliegen u om de oren, de één nog spectaculairder dan de ander. Het lijkt een wa…
Goedkoop ADSL vindenGoedkoop ADSL vindenSoms zijn er makkelijke manieren waarop u geld kunt besparen. Eén van die manieren is om te zoeken naar de goedkoopste A…
Goedkoop internationaal bellenGoedkoop internationaal bellenGoedkoop internationaal bellen is tegenwoordig voor iedereen mogelijk. Veel mensen denken dat goedkoop internationaal be…
Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?Hoe sluit ik mijn analoge ADSL modem aan?Internet is ontzettend handig en tegenwoordig ook belangrijk. Om internet te kunnen ontvangen en gebruiken, heb je aller…

Reageer op het artikel "Geen ISRA punt in huis?"

Reacties

Karlijn, 04-08-2016 07:21 #13
Hallo,

Onze Isra zit op een onhandige plekken de woonkamer. Nu blijkt de kabel door de meterkast te lopen. De oplossing lijkt heel simpel, draad doorknippen en er een wcd aan zetten. Via mijn aansluiting. Nl heb ik een aanvraag daarvoor ingediend. Het gaat 300 euro kosten! Kan ik dat ook zelf? Ik hoor graag! Groeten Karlijn

Frank, 01-05-2016 12:23 #12
Bedankt voor de duidelijke informatie. Ik ga binnenkort verhuizen naar een gerenoveerd huis. KPN geeft aan dat er een ISRA-punt op het adres bekend is bij hen, maar ik kan er geen vinden in het huis. Waarschijnlijk verloren gegaan bij de renovatie. Er is ook geen kabelaansluiting. Wat te doen? KPN geeft overigens aan dat de maximum snelheid die we kunnen krijgen 8mb/s is vanwege de bekabeling die naar ons huis loopt.

Adri Kouwenberg, 16-02-2016 11:52 #11
Mijn dochter gaat in een appartementje wonen in een appartementengebouw van begin jaren 80. In de woonkamer zit een telefoon wcd. Ik heb nog niet in de meterkast kunnen kijken maar ga er vanuit dat daar wel een ISRA punt zit. Toch zegt KPN dat ze de combinatie postcode-huisnr.-toevoeging (letter a) niet kunnen vinden. Gegeven de leeftijd van het gebouw verwacht ik dat er in ieder geval volop telefoonkabel in moet liggen. Hoe krijg ik toch een positieve reactie van de mijns inziens onwillende KPN callcenter medewerker.
Toevoeging: mijn dochter wil Tele2 als provider en die zien wel 2 lijnen op hetzelfde huisnummer maar zonder de toevoeging (letter a).

Alvast bedankt voor de reactie.

Eric, 13-11-2015 01:31 #10
"Je neemt een BelBudget abonnement bij KPN. Dit is het goedkoopste abonnement voor vaste telefonie van KPN. Je betaald hiervoor € 10,95 per maand en je zit hier 12 maanden aan vast".

Bovenstaande optie kun je anno 2015 schrappen. KPN hoeft u helemaal niet meer aan te sluiten op een vast netwerk. KPN mag ook een aansluiting via het mobiele netwerk aanbieden. Als u maar vanuit uw woning via dat netwerk kunt bellen. Wanneer KPN geen zin heeft om een ISRA punt aan te leggen zul je 'm zelf moeten bekostigen. BelBudget-trucs behoren tot het verleden, daar trappen ze niet meer in.

Willem Boersma, 23-03-2015 16:18 #9
Wij hebben een koop woning, alleen komt onze isra binnen in de schuur van de boven buren.
En deze komt daar vandaan binnen in onze kledingkast in de slaapkamer, nu is de slaapkamer en de huiskamer ongeveer 10 meter van elkaar af, en dan gaat er via een aansluitpunt in de hal een draad door de muur.
Dus we verliezen zo al veel snelheid, dan moet in de huiskamer ook vanaf dat punt de Inet kast gezet worden en dan kabels van 10 meter om rond naar de andere kant van de kamer te komen en alles te kunnen aan sluiten, waardoor soms de tv uitvalt en internet snelheid ver beneden de aangeboden snelheid ligt en bagger is
Als ik ga navragen waarom dat in hemelsnaam daar zit, weet niemand er een antwoord op te geven.
Bij navraag of dit alsnog omgelegd kan worden, zodat de aansluiting gewoon in de huiskamer binnen komt, krijg ik alleen als antwoord dat is mogelijk, "maar" zijn de kosten die hieraan verbonden zitten wel voor ons zelf ( tussen de 300 en 700 of meer zeiden ze ), is er een andere mogelijkheid om dit toch gedaan te krijgen? want het slaat echt helemaal nergens op dat isra in de kledingkast binnen komt.

We vernemen graag, thanks voor al de hulp en info,

Willem Boersma Reactie infoteur, 20-07-2015
Beste Willem,

Helaas is het verleggen van een ISRA punt inderdaad voor eigen kosten. Je geeft aan dat het ISRA binnen komt in de slaapkamer. Om snelheidsverlies te beperken kun je het beste je modem ook hier aansluiten. Je zou met repeaters een draadloos signaal door de rest van je woning kunnen creëren of met behulp van ethernet stekkers via de elektra het internet door je woning kunnen verspreiden. Beide oplossingen zijne verre van ideaal, maar komen, zelfs met de beste apparatuur, nog niet aan de kosten voor het verplaatsen van een ISRA.

Aanvullend: De kosten zijn slechts 1 kant van het verhaal. Je zult er rekening mee moeten houden dat er sleuven door muren getrokken moeten worden, door muren geboord etc.

Gholami, 20-11-2014 15:50 #8
Ik heb geen isra punt in huis en ik ben overal geweest en dit probleem word vervolgens van het kastje naar de muur gestuurd. Verder ik heb drie maanden geen internet thuis. Ik dacht aan een briefje naar de burgemeester sturen, misschien hij kan mij helpen. Of iemand anders kan mij helpen graag. Reactie infoteur, 20-07-2015
Ik snap de frustratie, maar een brief naar de Koning gaat je helaas nog niet helpen ;-).

Wat je het beste kunt doen is een basis telefonieabonnement bij KPN afsluiten om een ISRA aan te laten leggen of internet via kabel/glasvezel nemen als je dat wel in je woning hebt.

Brian, 27-04-2014 19:18 #7
Vraag: ik woon op een boerderij, afgelopen jaar zijn we verhuisd naar het nieuw gebouwde huis zon 20m verderop. om de kosten te korten is er geen datakabel naar een van de meterkasten aangelegd. om toch internet te krijgen heb ik een tweede router gekocht en die laten functioneren als acces point, toen een repeater in het nieuwe huis neergezet om het signaal op te pakken. het is nu echter een jaar elke dag oorlog in huis om het internet en ik wil er wat aan doen.

het isra punt ligt in de meterkast van de schuur zon 15m west van het huis, wat kan ik het best aanvragen bij kpn als ik die datakabel naar de meterkast in het huis wil krijgen? Reactie infoteur, 20-07-2015
Het gaat hier om het verplaatsen van een ISRA punt over een flinke afstand. Dit zal ook als zodanig bij KPN aangevraagd moeten worden. In deze situatie zullen zij dat nooit gratis voor je regelen.

Het verplaatsen van een ISRA in deze situatie gaat je waarschijnlijk meer dan € 700 kosten. Het is het overwegen waard om naar andere opties te kijken: kabel/glasvezel internet wellicht?

N. Sital, 04-04-2013 01:41 #6
Ik heb een ISRA aansluiting van KPN in mijn woning (meterkast). De wandcontactdoos is kapot. Ik wil dit vervangen in een nieuwe. Kan ik dit bij KPN bestellen en zelf demonteren. Bij mij is alleen de wandcontactdoos stuk, maar wel verbinding. Reactie infoteur, 04-08-2013
Excuus voor de ontzettend late reactie. Wellicht is het niet meer nodig, maar dan heeft wellicht iemand anders er iets aan:

Als de WCD kapot is, kun je deze gewoon zelf vervangen. Geen noodzaak om KPN hiervoor te laten komen. In de meeste bouwmarkten kun je een WCD kopen. Kwestie van de goeie draadjes aansluiten.

Jos, 18-02-2013 17:15 #5
Vraag: volgens mij heb ik wel een ISRA punt, nl een contactpunt waar een 4 punts telefoonstekker in kan. Het probleem is dat de KPN zegt dat er geen telefoonlijn is. Dit klopt dus niet, maar het gevolg is wel dat ik geen internet via adsl krijg. Wie weet hiervoor een oplossing? Reactie infoteur, 04-08-2013

Jij hebt het over een wand contactdoos (WCD). Dit kan een ISRA zijn, maar is het in de meeste gevallen niet. Het kan heel goed zijn dat er ooit een ISRA gezeten heeft die doorgelust was naar je WCD. Echter als het ISRA weg is, kunnen DSL providers inderdaad niet leveren op je adres totdat er een nieuw ISRA punt wordt aangelegd.

Marianne, 16-01-2013 20:27 #4
Bekend verhaal. We wonen in een buitengebied maar mét een analoge telefoonlijn, redelijk gedateerd. Als ik een telefoon abonnement aanvraag en ik steek de stekker niet in de telefoon maar wel in de computer, dan kan ik internetten. Dan betaal ik per tik… Maar op een één of andere manier krijg ik het niet voor elkaar, om een alleen een internetabonnement af te sluiten. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd, wordt niet terug gebeld, ondanks vele beloften van KPN en dat in deze hypermoderne wereld. wat een afgang… Reactie infoteur, 04-08-2013

Betalen per tik… Een ouderwetse inbelverbinding dus. Dat is op zijn minst gedateerd te noemen! ;-)
Tip: vul je adresgegevens eens in op http://pcdb.bbned.nl/. Je krijgt dan te zien wat er ongeveer haalbaar is op jouw adres en hoe lang de kabel is tussen de dichstbijzijnde telefooncentrale en je woning. Als de afstand groter is dan 5 km, zullen de meeste providers "nee" verkopen.

H. Amairi, 15-01-2013 08:46 #3
Goedendag mijnheer/mevrouw,

Mijn vraag is:

per 14-01-2013 krijg ik een sleutel van de woningbouw Weesp en dat is fantastisch.

Maar wat gebeurt er nu, dat namens de aannemer van de woningbouw tot de ontdekking kwam dat de kabels ooit gelegd door KPN (het huis is 63 jaar geleden gebouwd ) helemaal verrot zijn.

Volgens de woningbouw komen de kosten voor de huurder omdat die kabel in de achtertuin liggen en zij zich niet verantwoordelijk voelen voor het maken van deze kabel.

Volgens hun ben ik de huurder zelf verantwoordelijk en zal dan ook de kosten van het maken moeten betalen zo ongeveer 500.00 Euro.

Ik heb een ww uitkering dus absoluut niet mogelijk.

Het houd in dat als het niet gemaakt word ik (huurder) geen internet/tv en telefoon kan gebruiken wat mij heel vreemd in de oren klinkt is dat ik dus de verantwoording bij mijzelf moet leggen en niet bij de woningbouw.

Mijn vraag is dus:is dit de verantwoording voor de woningbouw?
Stel de riolering is buiten niet meer goed moet ik daar dan ook zelf voor zorgen?
Neem aan dat als je een woning huurt van de woningbouw dat deze ervoor moeten zorgen dat alles in orde is voor de huurder inclusief kabel.

Zou graag een bevestiging en antwoord van u tegemoet zien zodat ik weet waar ik of de woningbouw aan toe is.

Met heel vriendelijke groeten Reactie infoteur, 04-08-2013

Dit is een lastige situatie. Het verschilt namelijk per verhuurder wat wel en niet vergoed wordt. Als de woning letterlijk aan je verhuurd wordt 'met aansluitpunten' dan ligt de verantwoordelijkheid sowieso bij hen. Dit kan echter een zwaar gevecht worden en de kansen op succes zijn vrees ik minimaal. Ik zou in dit geval kijken of je bij KPN een abonnement kunt vinden wat je aanstaat. Als zij besluiten om je aan te sluiten, dan zullen zij op hun eigen kosten deze kabel komen vervangen. Je zou ook via http://www.huisaansluitingen.nl/ een verzoek in kunnen dienen voor reparatie, maar dan komt de factuur sowieso eerst naar jou toe.

Michelle, 10-01-2013 15:34 #2
Een erg bruikbaar bericht. Al heb ik een andere situatie. Ik heb toen ik mijn appartement betrok het ISRA-punt weg laten stucen 'Omdat ik toch geen vaste telefoonlijn wilde', nu heb ik internet aangevraagd bij Telfort en dit Internet werkt via het ISRA punt. Wat is het beste om te doen in mijn situatie?

Graag verneem ik een reactie,
M.v.g.,
Michelle Reactie infoteur, 04-08-2013

Laat het duidelijk zijn voor iedereen: Laat nooit je ISRA weg stucen! ;-)
Je ISRA is niet alleen voor een vaste telefoonlijn. De meeste bekende providers leveren over dit punt.
Het antwoord op deze vraag wil je waarschijnlijk niet weten, maar: je stucwerk openbreken. Als je precies weet waar je ISRA zit, kun je dit waarschijnlijk nog zonder al te veel schade herstellen. De enige andere optie is een nieuw ISRA aan laten leggen met alle bijkomende kosten.

Peter Villevoye, 19-10-2012 14:09 #1
Wat een prima uiteenzetting!

Ook al heb ik een iets andere situatie: 2 appartementen met 2 ISRA's zijn samengevoegd tot één woning. Bij KPN hebben ze één adres verwijderd (omdat dit niet meer in de database van de Gemeente zit) en dus ook de aansluiting administratief "gesloopt", waardoor ik al mijn telecom/televisie-kastjes van XS4all en Apple nu niet meer naar de andere ISRA kan laten verhuizen (wat van begin af aan het plan was), "want dat adres bestaat niet meer". Bij alle vormen van navraag naar het herstellen van de fout of het 'reanimeren' van deze ISRA (die het vorige maand nog deed) word ik van XS4all-kastje naar KPN-muur gestuurd. Niemand wil zich erover ontfermen, terwijl het volgens mij fysiek niet eens veel werk hoeft te zijn.

Maar dankzij dit artikel snap ik nu precies waar de pijn zit.
Het kostte me al vele uren aan bellen en puzzelen, omdat KPN noch XS4all de prijs van het herstellen van hun fout willen betalen. Zo worden deze tele-cowboys rijk en rijker, door hun fouten en gebreken gewoon te ontkennen en laten oplappen door derden.

Ik haal zelf wel een monteur erbij en laat inpandig de werkende ISRA verleggen, zodat de situatie alsnog wordt wat -eigenlijk fout- in de koperadministratie is doorgevoerd. Want wachten op hulp van KPN of XS4all is hopeloos.

Infoteur: Tifont
Laatste update: 28-12-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Reacties: 13
Schrijf mee!