InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Repareren of vervangen van een kapotte V-snaar

Repareren of vervangen van een kapotte V-snaar

Repareren of vervangen van een kapotte V-snaar De V-snaar, ook wel V-riem genoemd, is een aandrijfriem waarmee bijvoorbeeld een auto, scooter of wasmachine mee wordt aangedreven. Het is mogelijk dat de V-snaar kapot raakt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren doordat er vocht bij komt. Er zijn standaardmaten voor de verschillende V-snaar. Mogelijk kunt u zelf een kapotte V-snaar repareren of vervangen. Dan vallen de kosten mee. U kunt een nieuwe V-riem bestellen of kopen bij een reparatiewinkel. Lees er alles over in dit artikel. De V-snaar, ook wel de V-riem genoemd, is de aandrijfriem waarmee een machine wordt aangedreven. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om een auto, scooter of een wasmachine. In dat geval worden de wielen of de trommel aangedreven. De V-snaar loopt in dat geval over twee poelies met diezelfde v-vorm. Daar dankt de snaar ook zijn naam aan. Deze vorm heet een profiel. De maten voor deze profielen zijn gestandaardiseerd. Dit betekent dat het wereldwijd mogelijk is om dezelfde riemen te kopen voor een machine. De maten staan doorgaans op de riem beschreven. Ook s er een Windows-programma waarmee het mogelijk is om het juiste profiel na te gaan. De V-snaar is vooral zo handig omdat er een groot overbrengingsvermogen wordt bereikt. Als gevolg daarvan gaat er weinig energie verloren. Dit komt omdat de poelies de V-snaar strak trekken.

Slijten van de V-snaar

Wanneer bijvoorbeeld een wasmachine of auto stuk is, dan is het verstandig na te gaan of de V-snaar nog werkt voordat er een dure reparateur wordt ingeschakeld. Het signaal dat de V-snaar er af ligt is meestal als de motor wel wil starten, maar er vervolgens niets op reageert. In dat geval is de kans groot dat de snaar is geknapt of los geraakt is van de poelies. De V-snaar slijt ook naar verloop van tijd. Een andere mogelijkheid is dat er meer rek in is gekomen, waardoor de band minder strak om de auto ligt. Een gemiddelde V-snaar zou minimaal vijf jaar mee moeten gaan, maar dit verschilt per machine. Bij een APK-keuring wordt bijvoorbeeld altijd gekeken hoe goed de V-snaar nog is.

Repareren van de V-snaar of V-riem

In het geval dat de v-snaar van bijvoorbeeld een wasmachine of airconditioning stuk is kan er voor gekozen worden om deze zelf te repareren. In dat geval kunt het beste met uw oude, kapotte snaar naar een reparatiewinkel gaan. Zij kunnen dan een nieuwe V-snaar voor u bestellen. Dit kost doorgaans niet meer dan een paar tientjes. Qua kosten valt het dan mee. Vervolgens kunt u deze er zelf op bevestigen. Dit doet u door de V-snaar voor de helft om de spoel te doen. Het andere deel van de V-snaar gaat over de poelies. Deze moet dan goed in het midden worden bevestigd. Vervolgens kunt de V-snaar verder om de spoel bevestigen door deze tegen de klok in te rollen. Dit gebeurt volgens hetzelfde principe als een ketting die weer goed op de fiets wordt bevestigd.

Piepen van de V-snaar

Het kan ook voorkomen dat de V-snaar piept. Dat komt bijvoorbeeld zijn bij het starten van de auto. Ook in het geval van de wasmachine kan dat voorkomen. In dat geval is er waarschijnlijk vocht bij de riem gekomen. De vocht zal verdwijnen wanneer de motor is gestart door de warmte. Hij zal mogelijk wel iets slippen. Op de lange termijn is dit wel schadelijk voor de riem, omdat zij daardoor gaat slijten. Op de lange termijn zal de V-snaar dan op een gegeven moment door midden branden. Er is niet heel veel aan te doen om geen vocht bij de riem te laten komen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bierfritze, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/V-snaar

Reageer op het artikel "Repareren of vervangen van een kapotte V-snaar"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-12-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!