InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Wat doe ik als mijn iPhone nat is geworden?

Wat doe ik als mijn iPhone nat is geworden?

Wat doe ik als mijn iPhone nat is geworden? Het is soms onvermijdelijk maar het gebeurt nu eenmaal. Je morst per ongeluk een drankje op je iPhone, ze valt per ongeluk in bad of je kinderen gebruiken het als duikboot in de gootsteen. Deze en tal van andere waterige ongelukken kunnen ertoe leiden dat je toestel nat wordt en deze mogelijk niet meer zal functioneren. Gelukkig bestaan er enkele handige tips zodat je de aankoop van een nieuw toestel nog even kan uitstellen. Een natte iPhone betekent niet noodzakelijk dat je iOS-apparaat ten dode is opgeschreven. In sommige gevallen is er helaas niets aan te doen, maar voor je je toestel volledig dood verklaart zijn er een paar dingen die je kan doen om het toch nog een langer leven te schenken.

Tips voor een natte iPhone

Zet je apparaat nooit aan

Als je iPhone nat is is het absoluut noodzakelijk dat je deze uit laat staan om te vermijden dat inwendige elektronica nog meer beschadigd zou kunnen raken. Indien het toestel toch aanstaat zet je het best zo snel mogelijk uit of vergrendel je deze meteen.

Schud het water er uit

Afhankelijk van de mate waarin je toestel doorweekt is geraakt kan je het water misschien wel zien zitten in de koptelefooningang, dockconnector of andere openingen van je iPhone. Schud het water er zoveel mogelijk uit en droog het toestel af.

Leg het toestel in rijst

Het klinkt misschien heel gek maar toch werkt het. Neem een afsluitbaar zakje dat groot genoeg is om de iPhone volledig in te kunnen bewaren. Steek je toestel er in en vul het vervolgens volledig op met ongekookte rijst. Laat je toestel gedurende enkele dagen in deze toestand zitten. De rijst zal al het vocht opnemen uit het apparaat, zelfs dat vocht dat je zelf nooit had kunnen verwijderen op een andere manier.

Leg het toestel op een warme plek

Nadat je al het zichtbare water uit je iPhone hebt verwijderd laat je deze best uit staan en leg je hem op een warme plek gedurende enkele dagen. Veel mensen verkiezen de nabijheid van een televisie of computer omdat daar een bron aan warmte is maar uiteraard zijn er nog vele andere mogelijkheden.

Gebruik een haardroger

Wees zeer voorzichtig met deze werkwijze. Het kan werken in sommige gevallen maar het kan je iPhone ook verder beschadigen. Als je het toch wilt proberen blaas je best op een lage stand en dit een dag nadat hij nat is geworden.

Haal je iPhone uit elkaar

Hiervoor weet je best met zekerheid wat je doet want een verkeerde handeling kan je iPhone volledig ruïneren en je zal ook niet meer kunnen rekenen op je garantie. Als je handig bent met elektronica kan je wel overwegen de natte onderdelen apart te drogen te leggen. Hierbij kan je zowel een haardroger als de zak met rijst gebruiken om de verschillende onderdelen te laten drogen.

Raadpleeg een reparatiebedrijf

Als geen van deze methodes werken kan je nog altijd contact opnemen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in het herstellen van iPhones met waterschade. Even zoeken in Google en je hebt zo contact met een aantal goede leveranciers.

Contacteer Apple

Hoewel waterschade niet gedekt wordt door de Applegarantie heeft Apple in mei 2009 een nieuw beleid geïntroduceerd, maar niet geadverteerd. Naar verluidt zou Apple bereid zijn om ondergedompelde iPhones om te ruilen voor opgeknapte modellen voor een schappelijke prijs. Indien je hiervan gebruik wilt maken zul je er wel zelf om moeten vragen en zul je moeten kunnen aantonen dat je toestel effectief werd ondergedompeld.

Software tips

Als je bovenstaande tips hebt gebruikt om je iPhone volledig watervrij te maken kan je je toestel terug starten alsof er niets is gebeurd. Hier kunnen wel enkele software problemen voorvallen. Indien dit het geval is probeer je best de volgende tips om veel voorkomende problemen op te lossen.
  • Herstart je iPhone
  • Hou de Hold en Home knop tegelijkertijd ingedrukt
  • Laad je iPhone op
  • Herneem de fabrieksinstellingen
Gerelateerde artikelen
IPhone 8, 8 Plus en iPhone X: wat is het verschil?IPhone 8, 8 Plus en iPhone X: wat is het verschil?Op 12 september 2017 heeft Apple drie nieuwe iPhones geïntroduceerd. Inderdaad, drie! Hiertoe behoren de iPhone 8 en 8 P…
Lightning-connector: Werking en mogelijkhedenLightning-connector: Werking en mogelijkhedenDe zogeheten Lightning-aansluiting werd op 12 september 2012 door Apple aangekondigd als poort voor diverse Apple-appara…
IPhone 7 of iPhone 7 Plus kopenIPhone 7 of iPhone 7 Plus kopenDe nieuwste generatie mobiele telefoons van Apple, de iPhone 7 en 7 Plus, liggen sinds september 2016 in de winkels. Vel…
IPhone 7-modellen: Verschillen tussen de iPhone 7 en 7 PlusOp 7 september 2016 werd door Apple een keynote georganiseerd in Los Angeles. Tijdens dit evenement werden diverse aanko…

Reageer op het artikel "Wat doe ik als mijn iPhone nat is geworden?"

Infoteur: Robin990
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!