De superbatterij: sneller opladen en een langere levensduur
In oktober 2014 is een nieuwe batterij ontwikkeld die in een paar minuten compleet opgeladen kan worden. Ook is de levensduur van de superbatterij veel langer dan gemiddeld. Dit biedt mogelijkheden voor elektrische auto's, voor telefoons, en alle andere toepassingen die je op batterijgebied kunt bedenken. Hiermee is de batterij een duurzame oplossing die veel mogelijkheden biedt.
De superbatterij
De uitvinding van deze nieuwe batterij is gedaan op een technische universiteit in Singapore: de Nanyang Technological University. In eerste instantie denken de uitvinders dat het vooral impact zal hebben op elektrische auto's. Voor de batterij werd uitgevonden moest een elektrische auto urenlang worden opgeladen. Ook de levensduur van de batterij in de auto was beperkt. Door het vervangen van die batterij met de 'superbatterij' zal zowel de oplaadtijd worden verkort als de levensduur van de batterij worden verlengd. Dit zal het ook aantrekkelijker maken om een elektrische auto te rijden, omdat je niet steeds aan langere oplaadtijden gebonden bent.
De uitvinders
Er zijn twee uitvinders met naam verbonden aan de superbatterij. De eerste is professor Chen Xiaodong. Mede-uitvinder is professor Rachid Yazami, die in de jaren negentig van de vorige eeuw ook al mede-uitvinder was van de lithium-grafiet-anode, oftewel de lithiumbatterij. Met de huidige uitvinding van de superbatterij waren zij en het hele onderzoeksteam, bestaande uit vier personen, drie jaar bezig.
Verschillen met een normale batterij
De twee belangrijkste fronten waarop de nieuwe batterij verschilt van de oude zijn dus de oplaadtijd en de levensduur. Hoe veel dat precies scheelt zie je in onderstaande tabel.
| Gemiddelde batterij | De nieuwe 'superbatterij' |
Oplaadtijd | 4 uur | een kwartier |
Levensduur in keren opladen | Tot 500 keer opladen | Tot 10.000 keer opladen |
Levensduur in jaren | gemiddeld tot 5 jaar | meer dan 20 jaar |
Hoe werkt de batterij?
Technisch gezien is de batterij geen compleet nieuwe uitvinding. De bestaande lithium-ion-technologie is slechts verbeterd met nanotechnologie. Normaal gesproken wordt er grafiet gebruikt om de anode van een batterij te maken. Met deze nieuwe technologie wordt hiervoor een goedkope titanium-dioxidegel gebruikt. Dit materiaal zit onder meer in anti-zonnebrandcrème; UV-filters worden ermee geabsorbeerd. De wetenschappers hebben een manier ontdekt om de verbinding in de gel zo te 'verbouwen' dat deze het oplaadproces aanzienlijk versnelt.
De anode van een batterij is onderdeel van de kathode. In een elektrisch systeem van twee polen/elektroden is dit de pool waar de elektronen in gaan. De tegengestelde pool of elektrode is de anode.
Meer voordelen van de batterij
Zoals gezegd wordt er normaal gesproken gebruikgemaakt van grafiet voor de anode van de batterij. Nu is dit echter de titanium-dioxidegel, wat goedkoper is dan grafiet. De nieuwe nanotubegel produceren is volgens de professoren zeer gemakkelijk, en daarom zullen veel producenten van batterijen het eenvoudig in hun bedrijfsproces kunnen inzetten. Dit zorgt ervoor dat deze nieuwe batterij snel(ler) wijdverbreid in gebruik kan worden genomen.
Wanneer komt dit product op de markt?
Vanaf 2016 is het de bedoeling dat men gebruik kan maken van deze superbatterij.
Lees verder