InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Elektrische scheerapparaten voor mannen

Elektrische scheerapparaten voor mannen

Elektrische scheerapparaten voor mannen Scheren hoort voor heel veel mannen bij het dagelijks ochtendritueel. Anderen willen juist ís avonds een gladde gezichtshuid hebben en weer anderen houden het bij een baard van twee dagen of langer. Naar verhouding laten weinig mannen zich scheren door de kapper en krabben zelf met een apparaatje met mesje erin over de wangen. Vandaar de naam krabbertje voor dat werktuigje. Maar krabben is eigenlijk uit de tijd en wordt alleen nog gedaan door mannen die daar speciale redenen of voorkeur voor hebben. Zeer velen scheren zich met een elektrisch scheerapparaat die in diverse soorten verkrijgbaar zijn.

Twee systemen elektrische scheerapparaten en hun eigenschappen

Voor elektrische scheerapparaten bestaan twee systemen:
  1. Met roterende mesjes (kopsysteem).
  2. Met op en neer bewegende mesjes (foliesysteem).

Beide systemen zijn heel verschillend waarbij de voorkeur persoonlijk is. Bij eventueel overgaan van het ene naar het andere systeem zal in de meeste gevallen even wennen van toepassing zijn, wat zeker ook voor de huid geldt. Elektrische scheerapparaten kunnen hun stroom krijgen van oplaadbare batterijen of accuís of door aansluiting op het stroomnet. Apparaten met batterijen of accuís verdienen bij de meeste mannen de voorkeur omdat daarbij meer bewegingsvrijheid bestaat. In veel elektrische scheerapparaten zit een tondeuse waarmee nekharen en bakkebaarden kunnen worden verwijderd.

Philishave van Prof. Alexandre Horowitz

Bekend van de roterende mesjes zijn vooral de merken Philips en Remington en de op en neer bewegende mesjes van het merk Braun. Het systeem met roterende mesjes is uitgevonden door Prof. Alexandre Horowitz van de Philips Laboratoria en werd zeer succesvol toegepast in de Philishave die voor het eerst op de markt kwam in 1939.

Verbeteringen van Philishave

Verbeteringen die na het uitbrengen van de Philishave plaatsvonden zijn:
  • Zwevende scheerkoppen bedacht door Philips (1959).
  • Optillende haartjes het zogenaamde Lift & Cut Systeem (1980).
  • Bewegen van volledige scheereenheid genaamd Reflex Action (1996).

Ook een grote verandering ten opzichte van de Philishave is het uitvinden van apparaten die waterbestendig zijn. De Philishave en vele anderen mogen niet blootgesteld worden aan water maar er bestaan ook nat scherende scheerapparaten waarvan sommigen zelfs onder de douche kunnen worden gebruikt. Bij nat scherende apparaten kan tijdens het scheren ook scheerzeep op de huid worden aangebracht.

Droog scheren

Droog scheren heeft als voordelen dat het makkelijk is en snel gaat. Er zijn ook geen extra producten voor nodig maar doordat de mesjes dicht op de huid komen kan irritatie van de huid ontstaan.

Nat scheren

Nat scheren kan met twee soorten apparaten namelijk scheerapparaten die gebruikt worden in combinatie met gel of schuim en apparaten die rechtstreeks onder de douche kunnen worden gebruikt.

Met gel en schuim

Nat scheren heeft als voordeel dat de poriën open gaan staan waardoor de haartjes korter worden afgeschoren. Doordat de huid zachter wordt van de gel of schuim komt irritatie minder snel voor. Het scheren kost wel iets meer tijd en het is moeilijk te zien of alle plekjes goed geraakt zijn. Ook moet gel of schuim worden aangeschaft wat met droog scheren niet het geval is.

Onder de douche

Nat scheren onder de douche heeft als voordeel dat er geen gel of schuim gebruikt hoeft te worden en het scheren makkelijk meteen tijdens het douchen kan gebeuren. Let wel op dat het apparaat volledig waterdicht is wat met apparaten voor gel of schuim niet het geval is.

Schoonmaken, hygiëne en vervanging mesjes

Belangrijk bij het gebruik van een elektrisch scheerapparaat is regelmatig schoonmaken. Als dit niet gebeurt kunnen door vet en vuil (huidschilfers) bacteriën zich nestelen. Naast hygiëne is goed schoonmaken ook van belang voor het goed blijven functioneren van het apparaat. Voor blijvend goed resultaat is het ook noodzakelijk om na acht tot twaalf maanden de mesjes te vervangen. Door het tijdig vervangen wordt voorkomen dat de mesjes aan de baardharen trekken of dat de huid geïrriteerd raakt.

Extra voorzieningen

Voor het bijwerken van de randjes van de bakkebaarden of snor hebben sommige scheerapparaten speciale voorzieningen zoals een uitklapbare trimmer of een losse opzetkam of trimkop. Overigens blijft dit enigszins behelpen ten opzichte van een volwaardige baardtrimmer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een scheerapparaat kopenEen scheerapparaat kopenEr zijn diverse soorten scheersystemen voor mannen, en hier wordt interessante informatie over elektrische scheerapparat…
Het juiste scheerapparaat voor elke huidHet juiste scheerapparaat voor elke huidEen uitgebreid aanbod aan verschillende scheermogelijkheden maakt een keuze niet gemakkelijk. Behalve kwaliteit spelen v…
De geschiedenis van het scherenDe geschiedenis van het scherenVandaag bestaan er veel verschillende scheerapparaten en scheermessen om zowel mannen als vrouwen een comfortabele schee…
De ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scherenDe ideale scheerbeurt: tips om je huid glad te scherenHoe groot het aanbod aan elektrische scheerapparaten ook is, toch kiezen veel mannen nog steeds voor de klassieke "natte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TLSPAMG, Pixabay (bewerkt)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheerapparaat
  • http://www.scheerapparaatshop.nl/advies/scheerapparaten.html
  • http://www.kieskeurig.nl/scheerapparaat

Reageer op het artikel "Elektrische scheerapparaten voor mannen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 28-01-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Cosmetische mannenproducten
Schrijf mee!