Het gebruik en werking van de cardboard VR-bril
De cardboard VR-bril is een hulpmiddel om een virtuele 3D-omgeving weer te geven. Deze gadget dien je in combinatie met een smartphone te gebruiken. Er zijn hiervoor apps ontwikkeld die beelden in stereo kunnen weergeven zodat er 3D-beelden geproduceerd kunnen worden. Het creëren van 3D-beelden werkt met hetzelfde principe als een bepaalde uitvinding uit de 19e eeuw. Er wordt namelijk dezelfde techniek gebruikt als een 'stereoscoop'. De apps voor de cardboard VR-bril kunnen video's, panorama' s of games bevatten. Naast de cardboard VR-bril zijn er ook virtual reality-brillen verkrijgbaar die van plastic zijn gemaakt.
De cardboard VR-bril voor smartphones
De techniek achter de cardboard VR-bril
De cardboard VR-bril werkt als een 'stereoscoop'. De stereoscoop is een apparaat dat in de 19e eeuw is uitgevonden. Het apparaat is ontworpen voor het bekijken van stereoplaatjes. Een stereoscoop bestaat uit twee lenzen die zich naast elkaar bevinden. Deze lenzen worden 'oculairen' genoemd. Er wordt voor iedere lens van de stereoscoop een afbeelding weergegeven. Deze twee afbeeldingen verschillen lichtjes van elkaar doordat zij het beeld vanuit een andere perspectief afbeelden. Hierdoor lijkt het beeld voor de gebruiker van het apparaat driedimensionaal. De wereld om ons heen wordt ook op dezelfde wijze vanuit twee verschillende invalshoeken geïnterpreteerd, ons zicht ontstaat namelijk door de combinatie van de beelden van de verschillende kijkhoeken die onze ogen waarnemen. Het correcte beeld van een stereoscoop ontstaat alleen wanneer de afstand tussen de twee lenzen juist is en de afbeeldingen een correcte hoek weergeven. Hiernaast dienen de lenzen groot genoeg te zijn zodat iedereen door de lenzen heen kan kijken, ongeacht hoe de oogafstand op het apparaat ingesteld staat.
De verschillen tussen een cardboard VR-bril en virtual reality-bril van plastic
Een Virtual Reality-bril die van plastic is gemaakt verschilt niet alleen in materiaal van de cardboardbril, de plastic VR-bril kan namelijk een intern beeldscherm bevatten, terwijl de cardboard VR-bril nooit een beeldscherm heeft. Om de cardboard VR-bril te kunnen gebruiken dien je daarom altijd eerst een smartphone in het toestel te plaatsen. Je smartphone dient op deze wijze als beeldscherm. De cardboard VR-brillen zijn om deze reden vele malen goedkoper dan virtual reality-brillen die een eigen display hebben.
De cardboard VR-bril weegt weinig, hij bestaat namelijk hoofdzakelijk uit twee lenzen en een kartonnen houder voor je telefoon. Hiernaast bevat het geen gevoelige elektronica. Het nadeel is dat de beleveniservaring geheel afhankelijk is van het beeldkwaliteit en de verschillende sensoren die zich in je telefoon bevinden. De varianten van plastic die geen beeldscherm bevatten hebben enkele voordelen; zij zijn namelijk vaak wat steviger en zijn beter in te stellen. Meestal hebben zij namelijk draaiknoppen om de onderlinge afstand van de kijkgaten te bepalen om het beeld scherp te stellen.
Interactie
Bij het gebruik van een virtual reality-bril met display heb je soms de mogelijkheid om jezelf in de virtuele wereld voort te bewegen door jezelf fysiek te verplaatsen. Bij het gebruik van een cardboard variant is dit echter niet mogelijk.
Is mijn telefoon geschikt?
Het is van belang om na te gaan of je mobiele telefoon verenigbaar is met de cardboard VR-bril die je voor ogen hebt. Dit kun je in de specificaties van het product lezen. De specifieke kenmerken van de brillen zijn op de verpakking of online op het internet te vinden.
Instellen voor gebruik
Het is belangrijk om je telefoon voldoende vast te zetten zodat je telefoon tijdens het gebruik niet uit het apparaat kan vallen. Het product kan een gebruiksaanwijzing bevatten waarin wordt beschreven hoe je een telefoon in de telefoonhouder dient te plaatsen. Tevens kan het toestel elastische banden hebben waarmee je kunt bepalen hoe strak je het toestel om je hoofd vastzet.
Bewegingssensoren op je telefoon
Virtual reality-apps gebruiken de sensoren van je smartphone om de bewegingen van je mobiel te bepalen. Op deze manier wordt het juiste beeld op je telefoon weergegeven. De interne sensoren die bewegingen kunnen registreren heten 'gyroscopen'. Sommige telefoons die verouderd zijn hebben te weinig sensoren om alle bewegingsrichtingen te kunnen detecteren. Dit komt omdat sommige bewegingssensoren in de praktijk slechts voor specifieke doeleinden gebruikt worden en pas later populair werden. Dit is echter jammer voor gebruikers met een oudere telefoon, want deze functionaliteit is bevorderlijk voor de 3D-beleving. De extra sensoren geven je namelijk de mogelijkheid om natuurgetrouw om je heen te kunnen kijken. Sommige app-ontwikkelaars hebben voor de toestellen met een tekort aan bewegingssensoren een oplossing bedacht: door je hoofd schuin te houden kun je langzaam (in de virtuele wereld) naar links en rechts kijken.
Verschillende toepassingen
Er bestaan zowel gratis als betaalde virtual reality-apps die je in combinatie met je cardboard VR-bril kunt gebruiken. De apps verschillen ten opzichte van 'normale' apps in het feit dat zij stereobeelden weergeven. De applicaties kunnen bijvoorbeeld afbeeldingen, video's of games bevatten:
Panorama foto's
Sommige apps laten een bepaalde plek op de wereld zien door middel van foto's die aan elkaar gekoppeld zijn. Hierdoor is het mogelijk om met behulp van de VR-bril om je heen te kijken op de plek waar deze foto's genomen zijn.
Videoclips
Er bestaan videoclips die de gebruiker meevoert naar een virtuele wereld. Deze videoclips zijn te herkennen aan het stereobeeld dat je te zien krijgt als je de desbetreffende videoclip afspeelt. De populaire website 'YouTube' bevat talloze video's die stereoscopische videobeelden weergeven. Het is aanbevolen om het zoekwoord 'stereo' in de zoekbalk van YouTube in te voeren om deze video's te kunnen vinden. Sommige apps laten een videoclip zien waarbij je om je heen kunt kijken. Deze videoclips zijn met een 360 graden camera gefilmd.
Games
Er bestaan allerlei games die speciaal voor de cardboard VR-bril ontworpen zijn. Hierbij kun je denken aan spellen waarbij je een vliegtuig of ruimtevaartuig dient te besturen of games waarbij je een parcours moet doorlopen. Door je hoofd te bewegen kun je binnen de virtuele wereld om je heen kijken en/of het spel besturen.