InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Astra satellieten

Astra satellieten

Astra satellieten Eigenaar van de Astra satellieten is SES ASTRA in Luxemburg van de SES groep. De SES groep is het grootste, beursgenoteerde, satelliet bedrijf ter wereld. De astra satellieten zijn de belangrijkste doorgevers van tv en radio zenders in Europa, bedoeld voor de consument. Voor de ontwikkelingen van de Nederlandse en Vlaamse tv via de satelliet , heeft Astra sinds kort een Benelux vestiging in Hilversum zitten.

SES GLOBAL

Behalve de ASTRA satellieten in Europa, bezit de SES GLOBAL groep de AMERICOM satellieten (de ACM satellieten en de SatCom satelliet) in Amerika en de NEW SKIES satellieten (de NSS satellieten) in Afrika, Zuid-Amerika, het Midden-Oosten en gedeelten in Azië. SES is gedeeltelijk eigenaar van de satellieten SES SERIUS (de Serius satellieten) in Zweden, QUETZSAT in Mexico en CIEL (de toekomstige CIEL satelliet) in Canada.

Astra heeft 13 satellieten in zijn bezit. Deze zijn:

  • ASTRA 1C 5º Oost
  • ASTRA 1D 23.5º Oost
  • ASTRA 1E 19.2º Oost
  • ASTRA 1F 19.2º Oost
  • ASTRA 1G 19.2º Oost
  • ASTRA 1H 19.2º Oost
  • ASTRA KR 19.2º Oost
  • ASTRA 1L 19.2º Oost
  • ASTRA 2A 28.2º Oost
  • ASTRA 2B 28.2º Oost
  • ASTRA 2C 28.2º Oost
  • ASTRA 2D 28.2º Oost
  • ASTRA 3A 23.5º Oost

Toekomstige lancering:

  • ASTRA 1M 19.2º Oost (4de kwartaal 2008 - - -> 06 November 2008)
  • ASTRA 3B 23.5º Oost (4de kwartaal 2009)
  • ASTRA 1N 19.2º Oost (2011)

Lancering Astra 1M satelliet op 6 November 2008

Zonder tegenbericht zal de nieuwe Astra 1M aanstaande 6 November 2008 gelanceerd gaan worden.

De ASTRA satellieten bouwen en lanceren

Kosten van het bouwen en lanceren van 1 ASTRA satelliet liggen rond de 280 miljoen Euro. De bouw bedraagt gemiddeld 30 maanden en de verwachte levensduur van een satelliet ligt ergens tussen de 12 en de 15 jaar. De satellieten hangen boven de evenaar op een hoogte van bijna 36.000 kilometer.

Het grondstation van SES in Luxemburg

Het grondstation van SES in Luxemburg, de Satellite Control Facilities (SCF) volgen, besturen en controleren dankzij de meest modernste satelliet communicatie apparatuur, alle ASTRA satellieten 24 uur per dag. Vanuit Luxemburg als uplink locatie worden programma´s voor de tv en de radio opgestraald naar de Astra satellieten. De satellieten sturen het opgevangen signaal terug naar Europa.

Ontvangst gecodeerde en ongecodeerde signalen

Via een schotelantenne en een satellietontvangst systeem kunnen deze teruggestuurde signalen opgevangen worden voor thuisgebruik. Een aantal van deze signalen zijn gratis op te vangen (free to air, ongecodeerde signalen), anderen zijn enkel te ontvangen via een abonnement (gecodeerde signalen) door een smartcard in de satellietontvanger te steken.

Doelen van de ASTRA en de SES GLOBAL groep zijn:

Tv kijken via de Astra satelliet moet gelijk zijn aan een haarscherp digitaal beeld en met een fantastisch geluidskwaliteit. Daarnaast streven ASTRA en SES om een zo breed en gevarieerd mogelijk pakket van aantrekkelijke tv en radio zenders aan te bieden.

HDTV High Definition TV (hoge resolutie) via de ASTRA 3A 23.5º satelliet

HDTV via de ASTRA satelliet is enorm in opkomst. Vermoedelijk zal HDTV nog dit jaar (2008) definitief doorbreken in Nederland. Via de ASTRA satelliet zijn er inmiddels (zomer 2008) 40 HDTV kanalen en zenders te verkrijgen, zoals bv BBC HD (via de ASTRA 28.2º Oost) , ARTE HD (via de ASTRA 19.2º Oost) en de ASTRA HD Demo Channel. Let op, dat zijn de FTA Free-to-air zenders, zenders die gratis te ontvangen zijn via de satelliet zonder een abonnement!

Tijdens grote sport evenementen zoals de EK voetbal, Tour de France en de Olympische Spelen 2008, is Nederland 1 HD te verkrijgen via de ASTRA 3A 23.5º Oost satelliet. Met een SECA smartcard van Canal Digitaal en een HDTV ontvanger, via de ASTRA 3A satelliet 23.5º Oost is Nederland 1 HD te ontvangen tot eind Augustus 2008. Dit geldt ook voor TV Vlaanderen.

De TV thuis moet HD geschikt zijn voor het ontvangen van HDTV, te herkennen via het HD-ready of het FULL HD logo op de TV.

Kijk je via de satelliet HD heb je een HDTV satellietontvanger nodig. Met een “gewone” satelliet ontvanger kan er geen HD signalen opgevangen, gelezen en doorgegeven worden.

Internet via de satelliet

Door de lancering van de ASTRA satelliet 1H in 1999 en de 1K in 2000 bestond voor het eerst de mogelijkheid om te kunnen internetten via de satelliet. Zie ook het artikel: Internet via de satelliet

Breedband internet via de ASTRA satelliet, ASTRA2connect

Tegenwoordig bied ASTRA de mogelijkheden onder de naam ASTRA2connect van tweeweg breedband internet via de ASTRA satelliet aan. Ook telefonerenen faxen via de ASTRA satelliet behoort tot de mogelijkheden door het VoIP (Voice over IP) van het ASTRA2connect systeem. Sinds Juni 2008 is ASTRA2connect op zowel de Nederlandse als de Belgische markt beschikbaar gesteld.

Kenmerk voor de nieuwere ASTRA satellieten; sterker signaal in heel Europa en geen ontvangst meer buiten Europa!

De afgelopen twee jaar zijn de ASTRA 1KR en de ASTRA 1L gelanceerd en de ASTRA 1M zal in het 4de kwartaal van dit jaar (2008) worden gelanceerd. Belangrijk om te weten is dat deze nieuwe ASTRA satellieten een footprint hebben die het gehele Europese continent met een veel sterker signaal zullen afdekken dan dat we dat tot nu toe gewend zijn van de ASTRA satellieten.

Buiten het Europees continent zal er geen signaal te ontvangen zijn!

Voorheen gebeurde het nog wel eens dat er (lekkende) signalen opgepikt konden worden buiten Europa, dat zal definitief afgelopen zijn met de nieuwe gelanceerde en nog gelanceerde ASTRA satellieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Professionele satelliet installatie: Astra service dealerProfessionele satelliet installatie: Astra service dealerOp zoek naar een professionele satelliet installatie specialist die alles weet over digitale tv en radio via de satellie…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Internet via de satellietInternet via de satellietIedereen die zich buiten het breedband Internet gebied bevindt, heeft sinds kort de mogelijkheid om Internet via de sate…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellietenAanbod van de Nederlandse tv via de ASTRA satellieten 19.2º en de 23.5º Oost is enorm. Keuze tussen free to air, gratis,…
Bronnen en referenties
  • SES-ASTRA.com
  • SES.com/ses
  • SESGlobal

Reageer op het artikel "Astra satellieten"

Reacties

Javier Gesta Fernandez, 13-06-2014 17:59 #4
Ik ontvang al jaren de spaanse canales : 24 horas en tve internacional via ASTRA 1A tot en met 1L of zoiets.Now moet er vanaf 15 juni op ASTRA 1M frecuentie 11626,50 afgestemd worden. Ik kan de satelliet ASTRA 1M niet zien op mijn ontvanger. Kan iemand mij vertellen wat ik moet doen om de ze twee canales te blijven kijken? Alvast bedankt voor een reactie.

Willem Schouten, 10-04-2009 00:50 #3
Hallo ik woon in canada het oosten. Wij zouden graag nederlandse tv hebben. Is er een mogelijkheid dat astra ons kan hellpen. bij voor baad dank willem schouten. Reactie infoteur, 10-04-2009
Beste Willem Schouten,
Buiten West Europa is er - helaas - slechts 1 optie om aan Nederlandse tv te komen en dat is kijken naar de free-to-air (gratis te ontvangen, dwz zonder betaal abonnement) publieke tv zender voor Nederlanders en Vlamingen in het buitenland: BVN.

BVN is in grote delen van Canada via de AMC 4 satelliet te ontvangen. Bijgevoegd een link van de site van BVN met een footprint (kaartje) van Canada waar BVN te ontvangen is. Hopelijk valt de ontvangst binnen het gebied waar jullie wonen!

Hier de link van BVN voor de ontvangst van Canada:
http://www.bvn.nl/ontvangst/Amerika

en nog een link over een artikel over Nederlandse satelliet tv in het buitenland:
http://electronica.infonu.nl/multimedia/20939-satelliet-tv-in-het-buitenland.html

Met vriendelijke groet, Roberta

Roberta (infoteur), 21-10-2008 12:41 #2
Beste Pierre Robert,
Mag ik er van uit gaan dat U een abonnement heeft bij TVVlaanderen, via de Astra 19.2 satelliet kijkt en in Belgie woont?
Het enige waar ik op dit moment aan kan denken is dat TV Vlaanderen zijn basis pakket niet zo lang geleden heeft gewijzigd, dat zou een reden kunnen zijn waarom U niet alle kanalen zou kunnen ontvangen.
Om heel eerlijk te zijn heb ik werkelijk geen idee wat Uw leverancier bedoelt met: "ik kan mijn abonnement niet meer verlengen, daar jullie het niet meer uitgeven aan belgie (volgens mijn leverancier!)" Alle abonnementen afgesloten via TVVlaanderen zijn te verlengen en uiterraard ontvangt Belgie satelliet tv! Heeft U misschien meer informatie voor mij?
Met vriendelijke groet, Roberta

Pierre, 19-10-2008 09:25 #1
Graag zou ik informatie willen hebben over ses.astra. ik ben aan gesloten op de sateliet, ik kan mijn abonnement niet meer verlengen, daar jullie het niet meer uitgeven aan belgie volgens mijn leverancier! daardoor heb ik nu bepaalde kanalen niet meer.graag had ik hier een antwoord opgekregen of er ergens een mogelijk bestaat dat ik die wel terug kan ontvangen.met vriendelijk groeten pierre robert

Infoteur: Roberta
Laatste update: 25-02-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!