InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Verwijderingsbijdrage

Verwijderingsbijdrage

Verwijderingsbijdrage Wanneer u een elektronisch product in de winkel koopt komt hier bij de aanschaf een verwijderingsbijdrage overheen. Dit is een bedrag wat u extra moet betalen over de aankoopprijs van het apparaat heen. De prijs hiervan verschilt per product, voor een wasmachine zijn de kosten hoger dan voor een klein product zoals een strijkijzer.

Waarom is deze bijdrage noodzakelijk?

Per jaar wordt er in Nederland miljoenen elektrische en elektronische apparaten weggegooid en afgedankt. Om het milieu te sparen door de hoeveelheid afval te verminderen minder energie te gebruiken en de grondstoffen nuttiger te gebruiken is er een regelgeving voor gekomen in Nederland. De materialen en grondstoffen die nog bruikbaar zijn zoals ijzer, aluminium, koper, glas en kunststoffen worden gerecycled zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden. De eventueel schadelijke stoffen worden zo verwerkt dat ze geen schade kunnen aanrichten aan het milieu.

Welke wet heeft hiermee te maken?

Vanaf 1 januari 1999 wordt er bij de aanschaf van een nieuw product een verwijderingsbijdrage in rekening gebracht. Met dit geld wordt het inzamelen en milieuvriendelijk recyclen van de producten mogelijk. In de wet ‘Besluit Verwijdering Wit- en Bruingoed’ is dit vastgelegd. Op 13 augustus 2005 is de wet ‘Besluit Beheer Elektrische en Elektronische Apparatuur’ (BEA) van kracht geworden. De producenten en importeurs van de apparaten zijn vanaf deze datum zelf verantwoordelijk voor de inzameling en verwerking van hun producten die ze in Nederland verkopen. Samen hebben zij een systeem bedacht om op een effectieve manier hun producten in te zamelen en te recyclen. De Stichting Nederlandse Verwijdering Metalektro Producten (NVMP) zorgt voor de uitvoering hiervan. De NVMP zorgt voor de inzameling van de producten, de milieuvriendelijke recycling en neemt de financiële taken voor zijn rekening. Ook verzorgen zij de voorlichting over de verwijderingsbijdrage en alles wat daarbij komt kijken aan het ministerie van VROM, producenten, importeurs, detailhandel, inzamel- en overslagpunten, overheidsinstellingen en consumenten.

Inzamelsysteem

Er zijn verschillende mogelijkheden om de afgedankte producten weer in te leveren. Voor consumenten gelden andere mogelijkheden dan voor professionele apparatuur. Er wordt verder alleen ingegaan op de inzamelmogelijkheden voor consumentenapparatuur. Het inleveren van de apparaten is altijd gratis. Er zijn voor de consument twee mogelijkheden om het apparaat in te leveren:

Bij de winkel van aankoop (oud voor nieuw)

Als er een nieuw apparaat wordt gekocht kan het oude apparaat worden ingeleverd bij de winkel waar de aankoop gedaan wordt. Het moet dan wel een apparaat zijn dat gelijksoortig is aan het nieuwe, dus een strijkijzer voor een nieuwe. Bij grotere aankopen zoals een wasmachine wordt er bij de aanschaf meestal om gevraagd of er een oude wasmachine mee terug moet. Soms moet je dit zelf aangeven bij de aanschaf van een nieuwe. Deze oud voor nieuw regeling geld ook voor apparaten waarbij je geen verwijderingsbijdrage hebt betaald, voor apparaten die bijvoorbeeld voor 1999 zijn gekocht.

Bij de reinigingsdienst van de gemeente

De oude apparaten kunnen ook ingeleverd worden bij de gemeente, de manier waarop kan verschillen per gemeente.

Hoeveel verwijderingsbijdrage

De bedragen voor de verwijdering kan variëren van 3 tot 17 euro. De keuze hiervan is niet door de winkel maar door de wet vastgesteld.
  • Voor klein huishoudelijke apparaten zoals een koffiezetapparaat, friteuse, waterkoker, citruspers etc. wordt sinds 14 februari 2011 geen verwijderingsbijdrage meer gerekend.
  • Ook voor bruingoed zoals een dvd speler of een televisie wordt geen verwijderingsbijdrage meer gerekend.
  • Voor een vriezer, koelkast, wasmachine en ander groot witgoed wordt 17 euro extra in rekening gebracht.

Afschaffing van de verwijderingsbijdrage

Vanaf februari 2013 is de verwijderingsbijdrage volledig verdwenen en zal de prijs hiervoor al in de prijs van het product worden verwerkt.
© 2007 - 2019 M_vermaat, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een keuken?Wat kost een keuken?De kosten voor een (nieuwe) keuken kunnen enorm oplopen, zeker wanneer je alles helemaal naar je eigen wens wilt hebben.…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Amerikaanse koelkast kopenDe Amerikaanse koelkast is erg populair, en wordt steeds populairder. Maar waar moet u vooral op letten bij het aanschaf…
Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterElektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterEen gemiddeld huishouden gebruikt per jaar ongeveer 3.500 kWh elektriciteit. Daar valt vaak op te bezuinigen. Dat begint…
Een espressomachine kopenEen espressomachine kopenEen espressomachine is een flinke investering, maar wel hét begin voor goede koffie thuis. Er is een enorme diversiteit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Milford, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Verwijderingsbijdrage"

Reacties

Kim van der Linden, 29-09-2016 17:22 #4
Vandaag een wasmachine geleverd door de Media Markt. Voor 15 euro brachten ze hem boven (ook naar zolder) en namen ze ook de oude wasmachine mee terug. Met 1 blik in mijn hal zeiden de jonge mannen dat mijn trappengat te smal was en ze hem niet naar boven wilden brengen. Ook mijn oude apparaat wilden ze niet mee terug nemen omdat er nog een restje water inzat. Ik heb hem de dag ervoor keurig leeg gehaald en schoon en droog gemaakt. Volgens de Media Markt mogen de chauffeurs dit doen. Maar waar heb ik dan mijn verwijderingsbijdrage voor betaald 10 jaar geleden? Als we hem nu zelf moeten afvoeren naar de gemeente! Wat is het bedrag voor een 8 liter wasmachine (aan verwijderingsbijdrage) en kan ik eisen dat ze dat bedrag in mindering brengen?

Jan Vroom, 29-04-2014 15:42 #3
Mijn oude laptop kan volgens de computer winkel niet meer gerepareerd worden. Ik heb bij een andere winkel een nieuwe gekocht. Krijg nu nota van de eerste winkel met verwijderingsbijdrage. Is dit correct? Reactie infoteur, 30-04-2014
Beste heer Vroom,

Dit is niet correct indien u het oude apparaat niet bij deze winkel ingeleverd. De verwijderingsbijdrage wordt bij aankoop van een nieuw artikel betaald over het nieuwe artikel. Bij de andere winkel waar u de nieuwe laptop heeft gekocht heeft u betaalt voor de verwijderingsbijdrage. Indien u de laptop daar ook hebt ingeleverd hoeft u niks aan de eerste winkel te betalen. Wanneer u de laptop bij de eerste winkel hebt achter gelaten en bij de tweede winkel een nieuwe hebt gekocht kan dit een ander verhaal zijn.

Met vriendelijke groet

Marjo de Kort Pijnenburg, 22-08-2012 09:10 #2
Goedemorgen ik heb een vraag over de verwijderingsbijdrage. Ik heb gisteren een ijsblokjes machine tafelmodel gekocht. Wat is de verwijderingsbijdrage hiervoor?

Ik hoor het graag
mvg Reactie infoteur, 23-08-2012
Beste Marjo,

Er zal waarschijnlijk geen verwijderingsbijdrage berekend zijn, zoals ook in het artikel beschreven staat. Bij kleine huishoudelijke apparaten wordt geen verwijderingsbijdrage meer gevraagd. Wilt u hier zeker van zijn kunt u contact opnemen met de winkel waar u het apparaat gekocht heeft.

Met vriendelijke groet,

M. G. van Dijk, 20-12-2011 18:58 #1
Bij een elektronicawinkel kocht ik een tweedehands wasmachine. Ze namen mijn oude machine mee. Binnen een maand bleek de tweedehandsmachine niet meer te repareren gebreken te hebben. Dit apparaat is teruggehaald door de leverancier en ik kreeg mijn geld terug. De winkelier wilde echter nu 15 euro in rekening brengen voor het verwijderen van de eerste machine, omdat ik nu niets bij hem had gekocht. Ik heb deze "verwijderingsbijdrage" niet betaald. Wie heeft gelijk? Reactie infoteur, 21-12-2011
Beste M.G. van Dijk,

Ik denk dat u volledig in uw recht staat om de verwijderingsbijdrage niet te betalen. U heeft recht op een deugdelijk werkend product. Aangezien u deze niet heeft gekregen is het niet juist om er wel kosten voor in rekening te brengen. Ook was het product a leen tweedehands aankoop dus heeft de eerste eigenaar er al verwijderingsbijdrage over betaald.

Met vriendelijke groet,
M_vermaat

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 21-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!