InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De E-Reader en E-books, wat kost digitaal lezen?

De E-Reader en E-books, wat kost digitaal lezen?

De E-Reader en E-books, wat kost digitaal lezen? De E-Reader rukte al eerder op in Engeland en wint nu terrein in Nederland. De E-Reader is er in verschillende prijzen en de kosten voor een E-Reader zijn vanaf 200 euro. De Kindle E-Reader (Amazon) leest teksten voor. De kosten van E-books zullen naar verwachting spoedig dalen, E-books zijn nu te koop vanaf 9 euro (o.a. Bol.com). Met de komst van de E-Reader behoort ook een digitaal krantenabonnement tot de mogelijkheden van de digi-lezer.

Meest populaire E-Reader

Online warenhuizen als Bol.com en Sony webshop verkochten de E-Reader al. Amazon is de derde webshop die de E-Reader verkoopt. De populairste en meest gewilde E-Reader is de Kindle. Deze E-Reader is tot nu toe het meest verkocht. Alleen al Amazon (in USA en UK) verkocht twee miljoen Kindle E-Readers. Het scherm van de Kindle heeft namelijk dezelfde eigenschappen als papier, dit leest digitaal lekker en dat verklaart de populariteit van de Kindle. De kindle E-Reader is nu ook in Nederland te koop bij Amazon. Deze gewilde E-Reader kan teksten voorlezen en je kunt tijdens het digitaal lezen zelfs aantekeningen maken (er zit een mini-toetsenbord bij).
Nadeel van de Kindle E-Reader is dat op deze E-Reader alleen digitaal kan lezen met E-books die je bij Amazon hebt gekocht. Andere E-Readers lezen alle E-books. Het voordeel van de Kindle is, in tegenstelling tot de meeste andere E-Readers, dat je de E-Reader mobiel kan laden en niet hoeft aan te sluiten aan je computer.

E-books

Bol.com (Nederlands bedrijf) verkoopt sinds september 2009 E-books. Inmiddels heeft Bol.com al zo'n 2000 E-readers verkocht. Bol.com heeft een samenwerkingsverband met Sony, Sony fabriceert de E-Readers. Amazon heeft geen Nederlandse boeken voor de Kindle. Voor digitale lezers die goed Engels kunnen heeft Amazon 300.000 Engelstalige boeken die te koop zijn vanaf 4 euro. Bij Amazon kan je ook abonnementen nemen om kranten en tijdschriften digitaal te lezen. Niet alle kranten zijn digitaal te lezen, enkele zijn: Daily Telegraph, Le Monde en Frankfürter Allgemeine.
E-Readers van Kindle kunnen niks met de boeken van Bol.com (110.000 stuks waarvan 2000 Nederlandse). En voor digitale lezers die een E-Reader hebben anders dan de Kindle, valt er vooralsnog niks te lezen als het gaat om E-books van Amazon.

Wie digitaal wil lezen hoeft zijn keuze niet te beperken tot de E-Readers van Sony en Amazon. Overige E-Readers zijn van Dixons (Bebook), van Selexyz boekhandels (Iliad) en Cybook Opus(ook te koop bij Selexyz). Gelukkig voor de digitale lezer komt er in november 2009 een serie E-books van de Nederlandse E-Readerclub. De E-Readerclub biedt positief perspectief voor de digilezer, want de E-Readerclub zet een website op waar digilezers E-books van elkaar kunnen overkopen c.q. ruilen. E-Readerclub komt ook met eigen E-Readers die gemaakt worden in Singapore.

Wat kost een E-book?

  • Selexyz: vanaf 8,95
  • Bol.com: vanaf 8,95. Bol.com heeft momenteel het meeste aanbod Nederlandstalige E-books
  • Amazon.com: vanaf 10 pond, uitsluitend Engelstalig

Wat kost de E-reader?

  • Selexyz: de Cybook Opus kost 230 euro
  • Bol.com: Sony Reader Touch Edition 300 euro
  • Bol.com: Sony Reader Pocket Edition 200 euro
  • Amazon.com: de Kindle kost 259 dollar (US wireless) en 279 dollar (US en international wireless)
  • Dixons: Bebook kost 250 euro

Een digitaal krantenabonnement is bij Amazon.com vanaf 10 dollar per maand.
Gerelateerde artikelen
Geld besparen met een E-reader?E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-reader…
Gratis e-books downloaden: e-boeken onlineGratis e-books downloaden: e-boeken onlineLees hier hoe je gratis e-books (of in het Nederlands e-boeken) kunt downloaden. Het gaat hier om strikt legaal verkrijg…
Jouw boek in de iBookstore?Jouw boek in de iBookstore?Je hebt een boek geschreven! Of een kort verhaal of een gedichtenbundel. Zelf lees je graag op je iPad. In de iBookstore…
E-books lezen op een AndroidapparaatDigitaal lezen is de laatste jaren steeds populairder geworden. Gezien de toegankelijkheid is dat ook niet verwonderlijk…
Is een e-reader echt leuk en handig?Er worden steeds meer e-readers verkocht en ontwikkeld. In plaats van één boek, kun je nu een hele voorraad boeken in di…

Reageer op het artikel "De E-Reader en E-books, wat kost digitaal lezen?"

Reacties

Miep, 18-10-2014 09:02 #2
Geachte,

Is er al een amazonkindle reader te koop in het Nederlands.
Waar en wat is de prijs.
Verder wat is de beste e reader kwalitatief.?

Dank u.
Groet.

K., 14-10-2009 18:39 #1
Selexyz schrijf je met -xyz.
Ondanks al de buzz over de kindle lijkt me dit vooralsnog geen goede keuze zolang je nederlandstalige e-boeken wilt lezen. Het aanbod NL-talige boeken is bij bol en selexyz gelijk; dat wat er door de uitgevers op dit moment beschikbaar is gemaakt.

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!