InfoNu.nl > Electronica > Diversen > E-reader: geen kilo’s boeken meer in huis

E-reader: geen kilo’s boeken meer in huis

E-reader: geen kilo’s boeken meer in huis Tot nog niet zo lang geleden werd een groot deel van het gewicht dat meegesjouwd werd op vakantie bepaald door een aantal boeken. Afgezien van het gewicht vergden ze ook veel plek in de bagage of waren er belangrijke veroorzakers van dat kleding extra gekreukt uit de koffer kwam. Maar sinds 2007 hoort dat voor velen tot de verleden tijd door de uitvinding van de e-reader. Met dat handzame apparaatje kunnen vele tientallen boeken worden gelezen. En ach, dat beeldscherm went snel waardoor zeuren dat een boek in de hand houden veel leuker is steeds minder voorkomt.

Veel teksten mogelijk

Een e-reader (soms ook wel e-boeklezer genoemd) is een makkelijk hanteerbaar elektronisch apparaat om teksten, die digitaal zijn opgeslagen, te kunnen lezen op een scherm. Die teksten bestaan meestal uit boeken maar ook tijdschriften, kranten en andere teksten kunnen worden omgezet om met een e-reader gelezen te kunnen worden.

Het gemak van een e-reader

Hoewel het SoftBook uit 1998 als een soort voorloper kan worden beschouwd ontstond in 2007 de e-reader Kindle welke zeer succesvol zou worden. Lezen vanaf een e-reader is comfortabel omdat de niet glanzende schermen uitgerust zijn met een zogenaamd e-ink-scherm. De letters op zo’n scherm worden gevormd door kleine elektronische inktdruppeltjes. Daardoor is de leeservaring vergelijkbaar met die van een gedrukt boek en is lezen ook niet vermoeiend. Daarbij heeft een e-reader ten opzichte van een boek het grote voordeel dat het apparaat veel minder weegt. Een e-reader langdurig in de hand houden is geen probleem.

Scherm, verlichting en accu

Belangrijke onderdelen van een e-reader zijn het scherm, de verlichting en de accu.
  • Scherm: Wat het scherm betreft is vooral de grootte van belang. Grotere schermen hebben in de regel een hogere resolutie wat de scherpte ten goede komt.
  • Verlichting: Een goede schermverlichting zorgt ervoor dat zowel bij daglicht als in donkerder situaties goed gelezen kan worden. Een e-ink-scherm maakt het mogelijk om zelfs in het zonlicht te kunnen lezen wat met een lcd-scherm minder goed mogelijk is.
  • Accu: Een e-reader beschikt over een energiezuinig systeem waardoor een accu vrij lang meegaat.

Mogelijkheden anno 2017

Lezen met een e-reader staat eigenlijk nog betrekkelijk aan het begin van een ontwikkeling. Verwacht kan worden dat er nog vernieuwingen zullen worden doorgevoerd zodat er nog meer mogelijkheden ontstaan. Anno 2017 zijn er al de volgende mogelijkheden:

Persoonlijke wensen

Een e-reader kan meestal aan een aantal persoonlijke wensen worden aangepast. Zo kan de lettergrootte en het lettertype worden gewijzigd en kan een dagstand of nachtstand worden ingesteld. Ook kan voor wél of geen achtergrondverlichting worden gekozen en kan een paginamarge naar wens worden ingesteld.

Andere mogelijkheden

Andere mogelijkheden van veel apparaten zijn notities maken, fragmenten markeren, bladwijzers aanmaken en gebruikmaken van een woordenboekfunctie.

E-books overzetten

Alle readers bieden de mogelijkheid om door middel van een micro-usb-kabel e-books over te zetten vanaf de computer. Bij sommige readers gebeurt dat via Dropbox of soms via een speciaal mailadres. Ook kan het verwijderbare geheugenkaartje worden gebruikt voor het overzetten.

Touchscreen

Een bladzijde 'omslaan' kan heel makkelijk als de reader over een touchscreen beschikt. Anders is het een kwestie van op een knopje drukken.

Geen leesbril

Grote letterweergave is makkelijk als zonder leesbril gelezen wordt.

Aantal e-books

Op een e-reader is plaats voor zo’n 2000 e-books. Het aantal e-books breidt dagelijks uit zowel in de Nederlandse taal als in diverse andere talen. Ook bestaan er e-books in verschillende genres. Veel klassiekers worden gedigitaliseerd waardoor ze leesbaar zijn op een e-reader. Maar ook veel nieuwe boeken verschijnen als e-book. Er zijn anno 2017 reeds aanbieders van e-books met anderhalf miljoen exemplaren van de nieuwste bestsellers tot managementboeken en van leuke kinderboeken tot reisgidsen.

Gratis, kopen of lenen en minder kilo’s boeken in huis

Boeken die gelezen kunnen worden vanaf een e-reader hoeven niet altijd gekocht te zijn. Daarnaast bestaan mogelijkheden om ze te lenen door abonnementen of bij bibliotheken.
  • Gratis: Op internet zijn zeer veel gratis e-books te vinden.
  • Abonnement: Er bestaan organisaties waar voor een betrekkelijk laag maandelijks bedrag een e-bookabonnement kan worden genomen op ruim veertigduizend boeken.
  • Bibliotheken: Bij veel bibliotheken kun je e-books lenen. Lenen bij lokale of openbare bibliotheken is voor leden dikwijls gratis.
  • Minder kilo’s: Gratis boeken downloaden, kopen of lenen levert al bij al heel wat minder kilo’s boeken op en bespaart veel papier wat ook nog milieuvriendelijk is.

Aanschaf van e-reader

Omdat e-readers verschillende mogelijkheden hebben is het goed om voorafgaand aan de aanschaf na te gaan aan welke eisen het apparaat moet voldoen. Het minst belangrijk daarbij is uiteraard de kleur van het apparaat maar de kunststof apparaten zijn verkrijgbaar in rood, blauw, wit en zwart. Enkele merken zijn: Amazon, Autovision, Bookeen, Cool-er, Denver, Icarus, Kindle, Kobo, PocketBook en Tolino.
© 2017 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nadelen van E-booksmijn kijk opNadelen van E-booksE-books worden steeds populairder. Met een speciale E-book reader kun je de elektronische boeken lezen. Papieren en gedr…
Is een e-reader echt leuk en handig?Er worden steeds meer e-readers verkocht en ontwikkeld. In plaats van één boek, kun je nu een hele voorraad boeken in di…
Geld verdienen met e-booksGeld verdienen met e-booksE-books zijn een hele goede manier om geld te verdienen. Je kunt zelf e-books schrijven en deze online verkopen, of juis…
Geld besparen met een E-reader?E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-reader…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Janeb13, Pixabay
  • https://www.bol.com/nl/m/elektronica/e-readers/index.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/E-reader
  • https://www.consumentenbond.nl/e-reader

Reageer op het artikel "E-reader: geen kilo’s boeken meer in huis"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 23-10-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!