InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Group Anonymous en het lamleggen van websites

Group Anonymous en het lamleggen van websites

In 2010 werd de wereld verrast door een nieuw soort activitisme. Groepen mensen gingen niet meer de weg op om ergens tegen te protesteren, maar ze legden hele websites plat. Gewoon vanuit hun eigen kamer. De Group Anonymous is zon actiegroep die websites plat kan leggen. Maar wat is de Group Anonymous en waarom leggen deze mensen hele websites van bedrijven en organisaties lam?

Na de arrestatie van een 16-jarige Nederlandse jongen: websites OM en politie werden lamgelegd

Nadat WikiLeaks oprichter Assange was gearresteerd en de Group Anonymous een aantal websites platlegde (van onder meer creditcardmaatschappijen) werd een 16-jarige Nederlandse jongen gearresteerd. Dit had weer een andere actie tot gevolg, namelijk het platleggen van de websites van het Openbaar Ministerie en van de politie van heel Nederland. Wie deze sites wilde bezoeken kreeg niets te zien. De activisten hadden er samen voor gezorgd dat de websites volledig uit de lucht waren.

Hoe leggen groepen websites lam?

Het lamleggen van een website of een cyberaanval gebeurt doordat heel veel verschillende mensen vanaf verschillende punten over de wereld met bepaalde programmatuur massaal een site bestoken. De sites krijgen dan zoveel aanvragen om informatie te verwerken dat ze het niet meer aan kunnen en gaan dan op zwart. Vaak zijn dan een aantal duizenden mensen bezig om zon aanval te doen. Verder wordt er overigens geen schade aangericht. De computersystemen worden niet gekraakt, er wordt niet ingebroken en er verdwijnt ook geen informatie. Een site wordt alleen langdurig gevraagd om informatie en kan die stroom niet aan. Indirecte schade kan er wel zijn. Toen de creditcardmaatschappijen werden lamgelegd kon er geen gebruik worden gemaakt van de site. Mensen konden hun gegevens dus niet inzien.

Het lamleggen van een website is strafbaar

Het lamleggen van een website is overigens wel degelijk strafbaar.

Wat is de Group Anonymous?

De Group Anonymous streeft naar totale vrijheid van informatie en meninguiting. Sinds Julian Assange, de oprichter van WikiLeaks is gearresteerd richt de groep zich ook op instanties die het werk van WikiLeaks belemmeren. De mensen die zich bij de Group Anonymous hebben aangesloten houden contact met elkaar via chatkanalen. Onder hen bevinden zich ook Nederlanders. Zoals het woord anonymous al aangeeft willen de mensen die lid zijn van Group Anonymous zo anoniem mogelijk blijven.

Hoe werkt de Group Anonymous?

De Group Anonymous heeft een werkwijze die wordt omschreven als distributed denial. In het Nederlands heten ze service-aanvallen. Ze overvoeren een website met informatie zodat de site het niet meer aankan. Daarvoor worden de computer van de leden gebruikt die allemaal eenzelfde programma gebruiken en daarmee de informatie massaal verzenden. Hoe meer computers er mee doen van de leden hoe meer effect het sorteert.
Gerelateerde artikelen
Anonymous en hacktivismeAnonymous en hacktivismeDe laatste jaren is er een sterke toename van hacktivisme. In de meeste gevallen is dit het werk van Anonymous.
Acties van hackerscollectief AnonymousAnonymous staat bekend om zijn vele hacks en acties tegenover bedrijven/overheden, maar wat heeft Anonymous tot nu toe n…
Websites blokkeren in Internet ExplorerWebsites blokkeren in Internet ExplorerTijdens het surfen op internet kun je websites tegenkomen die je niet wilt bezoeken, je kunt deze websites in een aantal…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Group Anonymous en het lamleggen van websites"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 29-12-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!