Defect na afloop van garantietermijn
Op aangekochte producten zit vaak één of twee jaar garantie. Echter ook na deze periode mag u er vanuit gaat dat u een deugdelijk product hebt gekocht die een langere levensduur heeft dan één of twee jaar.
Een garantieperiode van één jaar is voor de meeste producten beperkt. Toch is dit vaak de maximale termijn waarvoor de fabrieksgarantie is verstrekt. Ook na afloop van deze periode hebt u echter recht op reparatie of vervanging. In de wet staat namelijk dat het product moet voldoen aan wat u er redelijkerwijs van mag verwachten. Een televisie heeft mogelijk een garantieperiode van één jaar, maar u mag verwachten dat de levensduur langer is. Dit natuurlijk wel met als voorwaarde dat u het normaal gebruikt. Dit houdt in dat u wel normale onderhoudsvoorzieningen moet verrichten en dat u het product niet oneigenlijk moet gebruiken.
Garantieperiode is verstreken en uw aankoop is defect
U kunt gewoon teruggaan naar de verkoper van het product. Zij zijn de contractpartij waarvan u het product hebt gekocht, en zij moeten ook de ontstane problemen weer verhelpen. Ze mogen uw klacht niet zomaar afwijzen omdat de fabrieksgarantie verlopen is. Voor de reparatie of hun bemoeienis bij de afwikkeling mogen zij geen kosten in rekening brengen. Dit is hun taak als verkoper van het product. Het gaat zelfs zover, dat u na jaren de koop nog kunt ontbinden, doordat zij u geen deugdelijk product hebben geleverd.
Hoe lang moet het product meegaan?
Dit is afhankelijk van vele factoren. Bij het aankopen van een zeer goedkoop product, kunt u er niet vanuit gaan dat deze net zo lang mee gaat als een vergelijkbaar product dat duurder en kwalitatief veel beter is. Bij het aankopen van een wasmachine van een C-merk voor een paar honderd euro mag u niet de kwaliteit en levensduur verwachten van een kwalitatief beter en ook duurder A-merk. Het is echter lastig om daar een duur aan te hangen. Dit soort kwesties moet de
consument zien uit te vechten met de verkoper van het product.
Wat houdt ontbinden van de overeenkomst in?
In dat geval wordt er vanuit gegaan dat de koop niet heeft plaatsgevonden. De consument krijgt zijn geld terug en het product gaat terug naar de verkoper. De overeenkomst wordt ongedaan gemaakt. In veel gevallen is het niet redelijk om het volledige aankoopbedrag terug te eisen. U hebt namelijk wel gebruik kunnen maken van het product. In overleg moet dan een deel van het aankoopbedrag verrekend worden.
Wanneer is een product ondeugdelijk?
Een product is ondeugdelijk indien deze niet doet, wat u er redelijkerwijs wel van mag verwachten. Een stofzuiger met een matige zuigkracht voldoet bijvoorbeeld niet aan de verwachting in het geval de zuigkracht niet voldoende is voor het stofzuigen.
Ik heb de aankoopbon niet meer
De winkelier zal vragen naar het bewijs van aankoop van het product via zijn winkel. Indien u hier niet meer over beschikt, kunt u de aankoop ook aantonen met een bankafschrift. Hieruit blijkt namelijk wanneer de aankoop verricht is en wat u hebt moeten betalen. De winkelier kan aan de hand hiervan eventueel controleren of het product inderdaad bij hem gekocht is aan de hand van zijn administratie.