InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Weerstation kopen waarop letten

Weerstation kopen waarop letten

Geïnteresseerd in het weer? Is een eenvoudige weergave voldoende of bent U een enthousiaste weeramateur en op zoek naar een weerstation waarmee ook de historische gegevens opgeslagen kunnen worden? Onderstaand artikel kan U helpen bij het maken van een keuze. Ook wordt er beschreven hoe zelf een regenmeter te maken.

Een aantal vragen vooraf

  • Waar plaats ik het weerstation?
  • Wat is het draadloze bereik van het weerstation en de sensoren?
  • Wil ik wel externe sensoren gebruiken?
  • Is weerstation uitbreidbaar met meer sensoren?
  • Kan draadloos bereik vergroot worden?
  • Is weerstation te koppelen met personal computer en internet?
  • Hoeveel dagen vooruit kan er weer voorspeld worden en is dit voor mij belangrijk?
  • Heeft het weerstation een databank voor het opslaan van gemeten waarden?
  • Worden batterijen en/of een netstroomadapter meegeleverd?

Eenvoudig of professioneel

U moet zich afvragen wat U met het weerstation gaat doen. Als U alleen de buitentemperatuur en de voorspelling van een paar dagen wilt zien dan is een eenvoudig weerstation voldoende. Wilt U echter dat er ook historische gegevens bewaard blijven dan is een weerstation met aansluiting op een PC al gauw nodig.

Eenvoudig weerstation

Een eenvoudig weerstation met weertype icoon aanduiding, buitentemperatuur aanduiding, ingebouwde barometer en luchtvochtigheid meter. Dit soort weerstations is vaak voor weinig geld bij bepaalde supermarkten te koop.

meer professionele weerstations

De mogelijke opties op professionele weerstations zijn hieronder beschreven.
  • Luchtvochtigheid binnen en buiten. Met deze optie is het mogelijk om te weten of het schraal weer is of juist benauwd.
  • Barometerstand. Het stijgen of dalen van de luchtdruk is een belangrijke aanwijzing voor weersverandering.
  • Windsnelheid en windrichting.
  • Regenmeter.
  • PC aansluiting. Met deze optie is het mogelijk om opgeslagen data van het weerstation over te zetten naar een PC.
  • Atoomklok gestuurde datum en tijd.
  • UV- en zonkracht sensor.

Er zijn ook weerstations met een DCF77 tijdaanduiding optie. DCF77 is een tijdseinzender die vanuit Mainflingen in Duitsland een radiosignaal opvangt en die je dus nooit gelijk hoeft te zetten.

Regenmeter

Je kunt een regenmeter ook zelf maken lees hieronder hoe.

Benodigdheden:

  • Rechte, doorzichtige pot.
  • Liniaal.
  • Doorzichtig plakband.

Vervaardiging

  • Houd het glas op ooghoogte. Plak de liniaal op het glas. Plak het zo dat je de inhoud meet, niet de bodem erbij.
  • Zet de regenmeter op een vlakke plaats buiten.
  • Schrijf na de regenval op hoeveel regen er is gevallen. Kijk in de krant of op internet hoeveel regen er in jouw buurt is gevallen volgens het KNMI en vergelijk dit met de gemeten gegevens.
© 2011 - 2017 Mios, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het weer: zelf een weerstation bouwenHet weer: zelf een weerstation bouwenHet weer wordt elke dag bekeken. De weersomstandigheden van de dag hebben invloed wat er die dag wordt ondernomen. Als d…
De regenmeter om neerslag te metenDe regenmeter om neerslag te metenEen regenmeter wordt gebruikt om de hoeveelheid neerslag (meestal regen) te meten. De gevallen neerslag of regen hoeveel…
Netatmo regenmeter: een aanvulling op het weerstationNetatmo regenmeter: een aanvulling op het weerstationHet bedrijf Netatmo is leverancier van een weerstation dat zich duidelijk onderscheidt van andere weerstations. Dit stra…
Netatmo weerstation: meer dan een gewoon weerstationNetatmo weerstation: meer dan een gewoon weerstationIn 2013 presenteerde Netatmo een weerstation dat anders is dan andere weerstations. Dit weerstation bestaat uit een binn…
De hitte index: hoe ervaren wij warmte?Hetzelfde aantal graden Celsius kan op de ene dag voor een veel hogere gevoelstemperatuur zorgen dan de andere dag. Dit…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/DCF77

Reageer op het artikel "Weerstation kopen waarop letten"

Reactie

Ron, 12-11-2011 01:02 #1
Wat nou zo jammer is, is dat bij vergelijking met een geijkte thermometer veel stations de temperatuur verkeerd aangeven. Eén tot twee graden verschil is geen zeldzaamheid. Zeker voor de binnen temperatuur is dat te veel. Resolutie is niet hetzelfde als nauwkeurigheid! Jammer… dan maar niet.

Infoteur: Mios
Gepubliceerd: 19-02-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!