InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > Weerstanden in serie en parallel

Weerstanden in serie en parallel

Weerstanden in serie en parallel De relatie tussen stroomsterkte en spanning in een geleider is vastgelegd in de wet van Ohm. Wanneer er meerdere weerstanden in een elektrische stroomkring zijn geplaatst, kan de totale weerstand of de vervangingsweerstand berekend worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen weerstanden die kop-staart staan of anders gezegd, -in serie-, en weerstanden die naast elkaar, -parallel-, staan.
-fig 1-<BR>
iR1 = iR2<BR>
 / Bron: Https://en.wikipedia.org/wiki/Voltagedivider-fig 1-
iR1 = iR2
/ Bron: Https://en.wikipedia.org/wiki/Voltagedivider

In serie

De weerstanden zijn kop-staart geplaatst; de vervangingsweerstand noemen we Rv. Wanneer 2 of meer weerstanden in serie staan dan geldt dat de stroom door elk van de weerstanden gelijk is. Zie figuur 1, iR1 = iR2.

Met een voltmeter bepalen we de spanning over elk van de weerstanden; de totale spanning U verdeelt zich over de weerstanden R1 en R2: Utot = U1 + U2.

Voor de stroomkring geldt de wet van Ohm: U = U1 + U2 = i Rv,
omdat i = i1 = i2 kunnen we ook zeggen U = i (R1 + R2).

De twee weerstandswaarden mogen we dus optellen, Rv = R1 + R2,
voor n weerstanden in serie: Rv = ∑ Rn.

∑ betekent sommeren, of optellen.

Rv = ∑ Rn = R1 + R2 + R3 + ......

In de praktijk wordt een dergelijke schakeling gebruikt om de spanning op een zeker punt vast te leggen. Omdat de totale spanning zich verdeeld over R1 en R2, noemt men het spanningsdeler.

Parallel

-fig 2-<BR>
i tot = iR1 + iR2 + iR3<BR>
 / Bron: Tronic-fig 2-
i tot = iR1 + iR2 + iR3
/ Bron: Tronic
Wanneer 2 of meer weerstanden parallel staan (naast elkaar) dan zal de spanning over elk van de weerstanden gelijk zijn, de stroom verdeeld zich over elk van de weerstanden: i tot = i1 + i2 + i3.
De wet van Ohm toepassen op de totale stroomkring levert: i tot = i1 + i2 + i3 = U/Rv. Voor elke afzonderlijke weerstand geldt ook de wet van Ohm: i1 = U/R1, i2 = U/R2, en i3= U/R3.

We kunnen de formule nu omschrijven voor n weerstanden:

1/Rv = ∑ (1/Rn) = 1/ R1 + 1 / R2 + 1/ R3 + ......

Worden er bijvoorbeeld een weerstand van 100[Ω] en 50[Ω] parallel geschakeld, dan zal de voor de vervangingsweerstand gelden: 1/Rv =1/100 + 1/50 = 0.03, omschrijven levert Rv = 1/0.03 = 33 [Ω]. De totale weerstandswaarde is dus lager dan de kleinste weerstand in de stroomkring.

Weerstand in elektronica

In de elektronica zijn weerstanden beschikbaar in verschillende soorten en maten. De weerstandswaarde is beschikbaar in een voorgedefinieerde reeks, de zgn E-reeks. Bij gegeven spanning wordt de stroomsterkte bepaald door de ohmse weerstand.
Weten we de vervangingsweerstand van een circuit, dan kunnen we de bijbehorende stroom uitrekenen.
© 2009 - 2018 Tronic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klussen: elektronica  vaste / variabele weerstandenKlussen: elektronica vaste / variabele weerstandenElektrische weerstand zorgt er voor dat de elektronen worden tegengewerkt waardoor elektrische energie in het materiaal,…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Serieschakeling of parallelschakeling?Misschien klinkt het u wel bekend in de oren: Het is Kerst, u zit gezellig met uw familie in de huiskamer naar de pracht…
Televisieserie Go Diego GoGo Diego Go is een tekenfilmserie die gaat over Diego een jongen van 8 jaar. Met zijn beste vriend Baby Jaguar beleeft h…
Klussen: elektronica  Wet van Ohm bij circuits toepassenKlussen: elektronica Wet van Ohm bij circuits toepassenDe Wet van Ohm legt het verband vast tussen spanning, stroom en weerstand. Wanneer je deze wet begrijpt en toepast wordt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tronic
  • Afbeelding bron 1: https://en.wikipedia.org/wiki/Voltagedivider
  • Afbeelding bron 2: Tronic

Reageer op het artikel "Weerstanden in serie en parallel"

Reactie

H. Dejalle, 17-12-2017 11:01 #1
Kunt u mij zeggen hoe ik een weerstand moet berekenen die nodig is.
Ik heb een auto-accu van 12 volt. Als ik de auto start, dan wordt de spanning op de accu 14 volt. Nu heb ik een apparaat in de auto die ik rechtstreeks op die accu heb aangesloten, maar dit apparaat werkt niet goed met 14 volt, alleen maar met 12 volt, wilt dit apparaat goed werken. Nu wil ik die 2 volt (laadstroom) opvangen met een weerstand. Hoe kan ik dat het beste doen en hoe bereken ik die weerstand? Reactie infoteur, 13-06-2018
Beste mevrouw/mijnheer,

Ik zou dat niet op die manier oplossen (de spanningsval is stroom-afhankelijk). Ga even naar uw autodealer/garage.

Mvg Tronic

Infoteur: Tronic
Laatste update: 11-03-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Reacties: 1
Schrijf mee!