InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > Spelcomputers en hun geschiedenis: 1e generatie

Spelcomputers en hun geschiedenis: 1e generatie

Spelcomputers zijn in het moderne straatbeeld nog maar moeilijk weg te denken. Het lijkt ondertussen, met al die moderne snufjes, alweer heel erg lang geleden wanneer de eerste spelcomputer uitkwam. In dit artikel kijken we naar de 1e generatie spelcomputers en dus het ontstaan van video games!

1e generatie

De 1e generatie spelcomputers heeft geduurd van 1972 tot 1976 en hierin zagen de eerste drie spelcomputers het licht. Eerst was het nog niet heel populair maar toen kwam de eerste echte video game uit, pong! Het was een succes en een nieuwe markt was geopend! Er kwamen velen klonen op deze spelcomputer waarvoor ze nog wel licentie rechten moesten betalen. Nu hoeft dat niet meer aangezien de spelcomputer een uitvinding apart is. De kopieën kregen echter maar weinig succes en drie spelcomputers domineerde het slagveld.

Pong

Pong was een van de eerste spellen ooit op de markt gebracht, het was in ieder geval het populairste spel van die tijd. De bedoeling van pong is om een klein balletje te scoren in het doel van de tegenstander, eigenlijk een soort tafel hockey. Het was mogelijk om het spel met zijn tweeën of tegen de computer te spelen. Het werd in 1972 als arcade spel uitgebracht en enkele jaren later rond 1975 kwam het als console op de markt en kon je het dus ook kopen voor binnenhuis gebruik.

De magnavox Odyssey

De eerste uitgebrachte spelcomputer. De maker had in 1968 zelfs al een prototype maar bracht het pas vier jaar later uit. De spelcomputer werkte op batterijen maar had in tegenstelling tot pong geen mogelijkheid tot het laten horen van geluid. De spellen werden uitgebracht op een soort van floppies maar werden amper verkocht wat kwam door de slechte marketing. Wegens de naam dacht men dat de console alleen functioneerde op een magnavox tv, dit was echter niet waar. In Japna werd hij door Nintendo op de markt gebracht en dit is dan ook de eerste handeling van het bedrijf dat later de populaire wii zou uitvinden.

De celeceo Telstar

Een pong kloon die door wat variaties en een goede marketing toch nog populair werd. Hij werd in het jaar 1976 uitgebracht met het spel telstar die drie pong varianten beheerde. Deze waren maar voor een klein deel verschillend van het origineel. Er werden een boel andere telstar spellen gemaakt maar deze bleken steeds weinig vernieuwend waardoor het bedrijf uiteindelijk failliet ging. Door de betere handelbaarheid was het gemakkelijker om het apparaat te verschuiven.
© 2008 - 2018 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spelcomputers en hun geschiedenis: 1e generatie"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 09-12-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!