InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?

De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?

De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan? De Phillips Airfryer, het apparaat wordt ook wel 'Mulitcooker' of 'hete lucht friteuse genoemd. De Airfryer gebruikt een grill in combinatie met hete lucht circulatie om het eten te bereiden. Alle snack die kunnen worden bereid in de frituurpan kunnen nu ook in de Airfryer. Hiervan wordt gezegd dat het minder vet is, en dus gezonder dan eten uit de frituurpan. Daarnaast is het ook mogelijk om andere producten te bereiden in de Airfryer, denk hierbij aan afbakbroodjes, quiche of zelfs het koken van eieren.

Waarvoor kan ik de Airfryer gebruiken?

De Airfryer is een handige keukenmachine van Phillips die voor veel recepten gebruikt kan worden. De Airfryer is bekend als vervanger van de frituurpan, alle producten die in de frituurpan worden bereid kunnen ook in de Airfryer. Naast frituren wordt de Airfryer gebruikt voor grillen, bakken, garen en roosteren. Dus zowel vlees, vis, brood en groenten kunnen worden bereid in de Airfryer.

Eigenschappen van de Airfryer

Instellen

De Airfryer hoeft alleen ingesteld te worden op temperatuur en tijd. De maximale temperatuur is 200°C en de maximale tijd is 30 minuten. Het apparaat is klaar om gebruikt te worden wanneer het voorverwarmen afgerond is. Het voorverwarmen duurt ongeveer 5 min afhankelijk van de gewenste temperatuur. Als de Airfryer de gewenste temperatuur heeft bereikt kan de la met het mandje er worden uit geschoven, en vervolgens kunnen de etenswaren er in worden gedaan. Alleen de tijd moet nog worden ingesteld verder heeft de gebruiker geen omkijken naar de bereiding.

Schoonmaken

Het schoonmaken van de Airfryer is eenvoudig. Het mandje en de inzet pan kunnen in de afwasmachine worden geplaatst. De binnenkant van de la kan worden uitgeveegd of afgewassen met de hand. Wanneer we dit vergelijken met het schoonmaken van een frituurpan is het een fluitje van een cent.

Geur

De geur die vrijkomt bij het bakken van bijvoorbeeld friet heeft niet de penetrante geur zoals een frituurpan met frituurvet deze heeft. Het is niet zo dat de Airfryer helemaal geen geur loslaat, maar in veel mindere mate. De geur van de Airfryer is sneller weg dan de geur van de conventionele frituurpan.

Veiligheid

De Airfryer is veiliger dan een frituurpan met kokend heet frituurvet. Zeker wanneer er kinderen in de buurt zijn. De Airfryer wordt niet warm aan de buitenkant dus contact met het apparaat is niet gevaarlijk. Daarnaast zit het mandje in een lade waar door direct contact met het mandje niet snel zal voorkomen. Er wordt aangeraden om 15 minuten te wachten met het verplaatsen, opruimen en schoonmaken van de Airfryer zodat deze helemaal is afgekoeld.

Minder vet eten uit de Airfryer

Het eten dat wordt bereid met de Airfryer is minder vet. Dit omdat er bij sommige gerechten geen olie, boter of vet hoeft te worden gebruikt. En wanneer dit wel het geval is dan is een eetlepel olie vaak al afdoende. Onderzoek heeft dan ook uitgewezen dat bijvoorbeeld de friet die uit de Airfryer komt 80% minder vet bevat dan friet uit conventionele frituurpan.

Smaak van het eten uit de Airfryer

Over smaak valt niet te twisten. Er zijn gebruikers van de Airfryer die bijvoorbeeld de friet en snacks een beter smaak vinden hebben dan friet en snacks uit een frituurpan. Maar er zullen ook mensen zijn die de smaak van friet uit de frituurpan niet te evenaren vinden met een hete lucht friteuse zoals de Airfryer. De Airfryer heeft stappen vooruit gemaakt sinds de eerst uitgebrachte Airfryer een aantal jaar geleden. Meerdere consumentenpanels schrijven namelijk dat de smaak en kwaliteit van eten uit de Airfryer beter is geworden.

Conclusie

Zoals gezegd, niet iedereen zal friet of snacks uit de Airfryer even veel kunnen waarderen. Toch wordt er steeds meer gebruik gemaakt van hete luchte friteuses, dit heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er tegenwoordig steeds meer gelet wordt op gezond eten. Eten verwarmd door de Airfryer is minder vet en daarom gezonder. De Airfryer wordt het meeste gebruikt als vervanger van de frituurpan,maar er kunnen veel meer gerechten mee worden gemaakt. Phillps levert daarom bij de keukenmachine ook een receptenboekje met 30 recepten die kunnen worden bereid in de Airfryer. Deze gerechten zijn snel en eenvoudig te bereiden, en daarnaast ook nog eens beter voor de gezondheid!
© 2014 - 2019 Hutte, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Calorieën van ovensnacks en hetelucht friteusesCalorieën van ovensnacks en hetelucht friteusesNatuurlijk is het mogelijk om te kiezen voor een dieet zonder snacks uit de frituur, echter hoeft het af en toe snacken…
Lekkere airfryerreceptenDe airfryer is een apparaat waar steeds meer mensen gebruik van maken. Het geeft de mogelijkheid om onder andere snacks…
Heteluchtfriteuse: gezonder dan de frituurpan & even lekker?Sinds enige jaren zijn heteluchtfriteuses als de Airfryer en de Actifry op de markt verschenen als alternatief voor de v…
Frituren, makkelijk en snelFrituren staat bekend als een gemakkelijke en snelle bereidingswijze. Je dompelt het eten een aantal minuten onder in ve…
Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?Hoeveel calorieën hebben snacks van de frituur of snackbar?Sinds de jaren zeventig is het aantal verkrijgbare snacks bij de frituur of snackbar meer dan verzesvoudigd. Met deze gr…
Bronnen en referenties
  • http://www.philipsstore.nl/store/catalog/koken/airfryer/avance-collection-airfryer-xl-met-rapid-air-technologie/productdetail/HD9240_90_NL_SHOPPUB/NL/nl
  • http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/keuken/friteuses/philips-airfryer/philips-airfryers-friteuse/

Reageer op het artikel "De Phillips Airfryer, de vervanger van de frituurpan?"

Infoteur: Hutte
Gepubliceerd: 21-08-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!