InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?

Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?

Senseo, Nespresso of toch de espressomachine? Als je een koffiefan bent en graag thuis een lekkere kop koffie, espresso of cappuccino drinkt, zijn er veel mogelijkheden. Met systemen als Senseo of Nespresso zet je met een druk op de knop een heerlijke koffiespecialiteit. Als je het professioneler wilt aanpakken, kies je voor een volautomatische espresso machine. Maar is de hoge aanschafprijs het waard?

Kies je Senseo…

Sinds de komst van de Senseo in 2001 is thuis koffiedrinken veranderd. Het was niet meer nodig om een hele pot filterkoffie te zetten, waarvan je de helft aan het eind van de dag weggooit. Dankzij Senseo kon je opeens zelf bepalen wanneer je koffie wilde: water in het apparaat, pad erin, een druk op de knop en 30 seconden later had je een perfect kopje koffie met schuimlaagje. In het spoor van Senseo, een project van Philips en Douwe Egberts, volgden vele anderen waardoor de pads diverser en goedkoper werden.

Ga je voor Nespresso…

Een alternatief, volgens de kenners een veel smakelijker alternatief, het Nespresso-systeem. Hiermee wordt de koffie onder hoge druk bereid (19 bar) waardoor de smaak veel intenser wordt. Hoewel het 10 jaar langer bestaat dan Senseo, bleven de verkoopcijfers aanvankelijk sterk achter. Een mogelijke verklaring is de hoge prijs van de cupjes waarmee de Nespresso wordt gezet: € 0,33-0,37 per stuk. Bovendien mogen de cups tot 2011/2012 (Nespresso heeft tientallen patenten gefaseerd vervallen) alleen door Nespresso gemaakt en verkocht worden. Daardoor blijven de prijzen hoog en het aantal verkoopkanalen zeer selectief.

Douwe Egberts nespresso-cups

Sinds 8 december 2010 verkoopt Douwe Egberts eigen cups voor Nespresso-apparaten in de Douwe Egberts cadeauwinkels. De cups van Douwe Egberts zijn 2 tot 7 cent goedkoper dan de cups van Nespresso.

Sara Lee komt als eerste met goedkoper alternatief voor Nespresso-cups

Vooruitlopend op het vervallen van de patenten van Nespresso heeft Sara Lee - Amerikaans moederbedrijf van o.a. Douwe Egberts - als eerste een capsule op de markt gebracht die compatible is met de 'officiële' Nespresso-cups. De Sara Lee Cups worden sinds april 2010 in een aantal grote supermarkten in Frankrijk verkocht onder de naam L'Or. Afhankelijk van het succes van de l'Or cups gaat Sara Lee ze ook in andere landen verkopen. Het eerste half jaar na de lancering regent het in Frankrijk kritiek op de l'Or cups. Ze zouden niet geschikt zijn voor alle Nespresso-apparaten en de koffie is beduidend minder lekker. Het prijsverschil met de Nespresso-cups is bovendien te klein: € 2,99 voor tien cups t.o.v. € 3,30 voor tien Nespresso-cups.

of voor een volautomatische espresso machine?

De volautomatische espresso machines, die uit de horeca afkomstig zijn, zijn de laatste jaren compacter geworden en daardoor geschikt voor thuisgebruik. Met zo’n koffiemachine maak je onder hoge druk koffie van ongemalen bonen en drink je koffie of espresso die net zo lekker is als in een bar in Rome. Bovendien kun je dankzij melkopschuimers ook heel gemakkelijk professionele koffiespecialiteiten zoals cappuccino of caffe latte maken. Het nadeel van de espresso machine is de aanschafprijs: reken om minimaal €400 tot 500. De prijs van de bonen varieert enorm, van € 5 per kilo in de supermarkt tot € 30 per kilo voor bonen van hoge kwaliteit.
Overigens stelt het onderhoud van een goede espresso machine niet veel voor: zelfs het schoonmaken gaat (bijna) automatisch!

Is koffie uit de espresso machine de lekkerste koffie?

Hoewel over smaak natuurlijk niet te twisten valt, zijn er tussen de verschillende apparaten grote verschillen. De smaakverschillen worden deels bepaald door het apparaat, deels door het koffieproduct. Voor zowel de Senseo, de Nespresso als espresso machine bestaat een groot aanbod aan verschillende kwaliteiten, sterktes, smaken en specialiteiten. Bovendien is bijvoorbeeld de melk die je gebruikt voor cappuccino van grote invloed op de smaak ervan. Over het algemeen maak je met volle melk het beste melkschuim, omdat het vet in volle melk een steviger schuim geeft.

De espresso machine is het enige apparaat dat gebruik maakt van ongemalen bonen. Voor veel koffiedrinkers is de geur van versgemalen bonen het ultieme koffiegevoel.
Desondanks is de enige manier om te ontdekken wat jij lekker vindt, is proeven, proeven en nog eens proeven!

Een prijsvergelijking tussen Senseo, Nespresso en de espresso machine

Senseo

Aanschafprijs € 50-200
Pads kosten € 0,05 - 0,15 per stuk

Nespresso

Aanschafprijs € 50-300+
Cups kosten € 0,33 - 0,37 per stuk

Espresso machine

Aanschafprijs € 400 - 1500+
Koffiebonen kosten € 5 -30 per kilo. Bij gemiddeld 8 gram bonen per kopje koffie is dat € 0,04 - 0,24 per kopje
Gerelateerde artikelen
Een espressomachine kopenEen espressomachine kopenEen espressomachine is een flinke investering, maar wel hét begin voor goede koffie thuis. Er is een enorme diversiteit…
Maak een perfecte espressoMaak een perfecte espressoBijna iedereen kan wel koffie zetten, maar een goede en perfecte espresso maken is niet zo makkelijk. Ook heb je meer no…
Vier lekkere koffiereceptenVier lekkere koffiereceptenWe kunnen geen restaurant of lunchroom meer binnenlopen zonder bijzondere koffiesmaken op de kaart te zien staan. Je kun…
Hoe maak je zelf de lekkerste cappuccino?Hoe maak je zelf de lekkerste cappuccino?Wil je een échte cappuccino, dan zul je in Italië moeten zijn. Maar een goede tegenhanger is zelf ook prima te maken. Ge…
Italiaanse espressoItaliaanse espressoWij Nederlanders beginnen onze dag graag met een kop koffie of thee. Wanneer we op vakantie zijn, zetten we deze 'tradit…

Reageer op het artikel "Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?"

Reacties

Sharfe Hansi, 06-06-2014 20:21 #5
Ik zou voor de beste gaan en dat is Jura met een zak 100 % arabica bonen van 17,00 euro heb ik een top koffie, iedere kop word versgemalen en onder hoge druk gezet al die cupjes zijn maanden geleden gemalen en zijn hun kracht allang kwijt, dus alles wat met een cupje of pad te maken heeft is altijd te duur omdat het niet vers is DE haalt veel trukjes uit om de goedkoopste te zijn.
Ga maar eens bij een speciaal zaak in koffie iets proeven dan gaat de koffie wereld pas echt open.

Peter, 16-01-2014 13:19 #4
Mooi duidelijk artikel. Ik drink regelmatig Senseo, heb jarenlang Nespresso gedronken en ben vanwege de kosten weer terug bij de espresso machine. Nespresso gebruikt een goede kwaliteit koffie. Om deze smaak te evenaren kom je bij koffiebonen van ongeveer EUR 20,= de kilo (Illy) uit. Het voordeel van de espresso machine is veel meer keus.

Puck Bramlage, 05-04-2013 16:05 #3
Ik word hier niet veel wijzer van. Ben vanaf het begin al verkknocht aan de nespresso machines. Was altijd erg lekkere koffie, maar de laatste tijd vind ik de smaak duidelijk achteruit gegaan. Het ligt niet alleen aan mij, er zijn vrienden die er net zo over denken. Wordt er soms andere koffie of een andere samenstelling of druk gebruikt? Ik overweeg een nieuwe machine te kopen, maar houd van een pittige bak koffie. Wie weet een oplossing?

N. van Dijke, 13-03-2013 20:24 #2
Betaald door Nespresso om een 'artikeltje' te schrijven? Belachelijk.

Kim van der Linden, 20-10-2011 14:49 #1
Uiteraard kan senseo, nespresso of lor de echte espresso nooit vervangen, maar als ik moet kiezen zou ik toch altijd nespresso nemen!

Infoteur: Michielonline
Laatste update: 08-12-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 5
Schrijf mee!