InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Smart tv aansluiten op internet of via een hotspot

Smart tv aansluiten op internet of via een hotspot

Nieuwe tv's hebben veelal een smart tv functie. Met deze functie kan je interactief op het internet of je bestanden vanop je PC openen. Sommige toestellen werken met WIFI, anderen met een vaste ethernet (rj45) aansluiting. Het is echter niet altijd mogelijk om de TV aan te sluiten op een bestaand vast netwerk, bijvoorbeeld bij een verblijf op een camping. Wil je toch interactief gebruik maken van je Tv, dan kan deze handleiding handig zijn. In deze handleiding wordt gebruik gemaakt van een Philips TV, de werkwijze is toepasbaar op andere Tv-toestellen, de benamingen van de instellingen kunnen iets afwijken.

Benodigdheden

  • Twee netwerkkabels
  • Een router
  • Een TV met een RJ45 aansluiting
  • Een wireless verbinding naar een hotspot
  • De router en de twee netwerkkabels kunnen ook vervangen worden door één lange crosscable

Methode bij een Ubuntu 13.4 laptop

  1. Stop de router in het stopcontact, verbind de netwerkkabel vanuit de router naar de TV. Stop de tweede netwerkkabel in een vrij slot in de router en verbind deze met de computer.
  2. Open de router vanop de computer. Het adres van de router staat veelal op de achterzijde van de router. Standaard is dit meestal http://192.168.1.1 Zoek de functie DHCP server en deactiveer deze. Dit zorgt ervoor dat de router zelf geen IP-adressen zal uitdelen.
  3. Start de computer op, rechtsboven staat een icoon om aan te melden bij een netwerk. Kies onder draadloze netwerken een openbaar netwerk. Open de webbrowser en meld je aan bij het netwerk.
  4. Vervolgens zet je de TV aan. Onder de instellingen van de TV moeten de IP instellingen op automatisch staan. Dus automatische DHCP en IP. Dit zorgt ervoor dat de TV straks zelf zijn IP-adres zal zoeken via de computer.
  5. Open in Ubuntu de Systeeminstellingen. Ga van hieruit naar de netwerkinstellingen. Selecteer het item bekabeld en klik op het opties knopje. Onder IPv-4 instellingen staat een vakje Methode. Kies daar "Gedeeld met andere computers". Dit zorgt ervoor dat de verbinding in je computer van je TV naar het internet wordt doorgestuurd.
  6. Open de webbrowser en log in op de hotspot.
  7. Start de Smart TV toepassing. De TV zoekt nu zelf de instellingen om op het net te geraken.

Methode bij een Windows 7 laptop

  1. De werkwijze om de router en kabels aan te sluiten is dezelfde als die onder punt 1 & 2 bij de methode op een Ubuntu laptop.
  2. Start vervolgens Windows op en ga via het startmenu naar het configuratiescherm. Klik op "netwerk en internet", vervolgens op "netwerkcentrum". Links van het scherm staat een menu waaruit je "adapterinstellingen wijzigen" dient aan te klikken. Een nieuw scherm opent waar alle netwerkadapters van de computer te zien zijn.
  3. Rechtsklik op het icoontje van de LAN verbindingen en kies het item 'eigenschappen'. Onder het tabblad 'delen' dient het vakje 'andere netwerken mogen verbinding maken via de internetverbinding van deze computer' aan gezet worden.
  4. Na het drukken van 'OK' dien je nog eens te rechtsklikken op het icoontje van de LAN verbinding. Schakel de netwerkadapter uit. Herhaal vervolgens dezelfde handeling maar dan om de adapter terug in te schakelen.

Mogelijkheden

Indien er een computer in het netwerk staat is het mogelijk om verschillende soorten mediabestanden te delen om deze vervolgens af te spelen op de TV. Om dit te doen is een stukje software nodig die de mappen toegankelijk maakt voor de TV. Installeer de applicatie en start deze op. Onder het tabblad 'Navigatie/ -deelinstellingen" dienen de mappen met foto's, video's en muziek toegevoegd te worden. Klik als laatste op server herstarten. Als alles goed is gegaan zijn de bestanden nu bereikbaar vanop de TV. Het voordeel van PS3 media server zit hem in het feit dat de toepassing gebruik maakt van ondertitels (.srt bestanden) en deze ook doorstuurt naar de TV, daar waar bijvoorbeeld een Philips TV deze niet kan openen.
© 2013 - 2019 Waxje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Handboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartrecensieHandboek godsdienstwetenschap van Ninian SmartHet boek 'Godsdiensten van de wereld' is een standaardwerk op het gebied van godsdiensten in de wereld. Het boek is een…
Smart Lock instellen voor je ChromebookSmart Lock instellen voor je ChromebookVoor het ontgrendelen van je Chromebook is normaal het invoeren van een wachtwoord vereist. Google heeft voor gebruikers…
Adidas SMART BALL: analyseer en verbeter je traptechniekMet de Adidas SMART BALL is het mogelijk om je traptechniek te analyseren en te verbeteren. Binnenin de bal zijn er sens…
Afvallen met Smart Bar: eiwitrijk tussendoortjeAfvallen met Smart Bar: eiwitrijk tussendoortjeWanneer je wilt afvallen, dan is het vooral lastig om goede tussendoortjes te kiezen. Je hebt vaak niet goed in de gaten…
Smart Dust, de slimme chip van de toekomstSmart Dust, de slimme chip van de toekomstSmart Dust biedt ongekende technologische mogelijkheden. Van slimme oorlogsvoering en tracking tot slim containerbeheer…

Reageer op het artikel "Smart tv aansluiten op internet of via een hotspot"

Reactie

Abko, 16-05-2019 08:17 #1
Kan ik met alleen een mobiel abonnement op een 4g netwerk met mijn telefoon een wifi hotspot opzetten waar ik mijn tv en of laptop op kan laten draaien. Kan bij Robin Hood voor 20 onbeperkt data inkopen dus dacht daarmee heb ik een stabiel verhaal voor internet tv of zie ik het fout. Hoor het graag

Infoteur: Waxje
Gepubliceerd: 03-07-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 1
Schrijf mee!