InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Een virusvrije computer

Een virusvrije computer

Een virusvrije computer Helaas kan je er tegenwoordig niet meer om heen, virussen op internet. Je computer wordt aangevallen door verschillende soorten adware, tracking cookies, spyware, malware, worms en Trojan Horses. Wat doen deze programma’s en hoe bescherm je je computer hiertegen. De meeste virussen op internet zijn geschreven voor Windows computers. Wanneer je een Apple besturingsprogramma of een Linux besturingsprogramma hebt draaien, zal je dus minder last hebben van virussen.

Virussen voorkomen en verwijderen

Zorg voor een goede virusscanner

Er zijn betaalde virussenscanners en gratis versies. Je kan niet zonder. Goede betaalde virusscanners zijn Bitdefender Antivirus Plus en Kaspersky Antivirus. Er zijn ook gratis virusscanners die hun werk naar behoren doen. Voorbeelden hiervan zijn Avast Antvirus en AVG Antivirus.

Kijk geregeld je lijst met programma’s na

Staat er een programma bij wat je niet kent? Google dan even de naam van dit programma. Grote kans dat het een ongewenst programma is. Wanneer je inderdaad op internet hebt gevonden dat je een ongewenst programma op je computer hebt staan, zie je meestal ook tips staan om dit programma te verwijderen.

Schoon geregeld je computer op

Hiervoor gebruik je bijvoorbeeld het programma CCleaner en laat je virusscanner maandelijks een uitgebreide scan van je computer doen. Wanneer je computer plotseling langzamer wordt, je opstartpagina ineens verandert of wanneer er voortdurend pop ups verschijnen in je browser is de kans groot dat je computer een virus heeft binnengehaald. Installeer in dat geval een virus verwijder programma op je computer. Voorbeelden hiervan zijn Spybot-Search&Destroy, Spyhunter en Malewarebytes Anti-Malware.

Last van pop-upvensters op internet?

Sluit deze nooit af met annuleren of het kruisje, maar gebruik hiervoor Alt-F4. Wanneer je annuleren of het kruisje gebruikt, kan je ongewild adware op je computer binnenhalen.

Up-to-date

Verder is het verstandig om je computer altijd up-to-date te houden. Zet de automatisch updates van je besturingssysteem aan en zorg er ook voor dat Flash, Adobe en Microsoft-programma’s up-to-date blijven.

Download geen illegale software en open geen bijlages van mail, waarvan je de afzender niet kent. Met de illegale software of de mailbijlage kan een virus meereizen. Wanneer je toch illegale software download, kan je dit bestand het beste even door een virusscanner halen voordat je het opent.

Verschillende computervirussen

Adware-programma’s

Deze programma’s infecteren de computer met reclame-software en zorgen voor hinderlijke pop ups, toolbars en reclameteksten in je browser. Ze vertragen de snelheid van de computer aanzienlijk.

Spyware-programma’s

Deze programma’s nestelen zich in de computer en proberen je gegevens te achterhalen. Dit kan redelijk onschuldig zijn, zoals het achterhalen van je surfgedrag maar ook zeer vervelend zoals het achterhalen van je wachtwoorden. De achterhaalde informatie wordt meestal verkocht aan derden.

Trojan Horse

Dit is een heel vervelende infectie. Een Trojan Horse zet je computer open voor buitenstaanders. Iemand anders kan via een open poort je computer overnemen en hierop software installeren. Dit kan spyware zijn, maar ook software waarmee je computer onbruikbaar wordt.

Tracking cookies

Tracking cookies houden bij hoe vaak je een website bezoekt en wat je daar bekijkt. Dit wordt bijgehouden voor marketing doeleinden, maar is ook een inbreuk op je privacy.

Worm

Dit is een computervirus wat zichzelf vermenigvuldigt en zich zo verspreidt door het hele computersysteem. Een worm kan bestanden vernietigen, spam versturen naar al je contacten en vanaf jouw computer andere computers op het internet aanvallen.

Malware

Malware is een verzamelnaam voor alle kwaadwillende computerinfecties, zoals de al eerder genoemde Adware, Spyware, Worm en Trojan Horse en de nog niet eerder genoemde kwaadwillende programma's zoals dialers, keyloggers, bootsectorvirussen enzovoort.
Gerelateerde artikelen
Wat is malware en wat kan je ertegen doen?Wat is malware en wat kan je ertegen doen?Iedereen heeft wel eens last van problemen met de computer. Meestal gaat het dan om wat (al dan niet onschuldige) spywar…
Malware, spyware, adware en andere computer infectiesMalware, de hedendaagse Spaanse griep voor de computer is de verzamelnaam voor allerlei kwaadaardige en/of schadelijke s…
Verwijderen van het Buma Stemra Ukash Politie VirusVerwijderen van het Buma Stemra Ukash Politie VirusDe laatste tijd worden veel computers aangevallen door een virus, dat het gebruik van de computer volledig onmogelijk ma…
Wat is een Trojan Horse?Wat is een Trojan Horse?De Trojan Horse is vernoemd naar het Trojaanse paard wat de stadsport van de stad Troje werd binnengehaald. Het paard za…
Veilig internetten en de soorten malwareVeilig internetten en de soorten malwareVeilig internetten doet u zonder malware op de pc. Geef anderen niet de kans om uw geld online te stelen. Een veilige pc…
Bronnen en referenties
  • www.toprevieuws.nl/anti-virus-software/de-beste-antivirus-software/
  • Pcrisk.nl

Reageer op het artikel "Een virusvrije computer"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!